۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
 راهبرد دولتی، صادرات را به کوره راه برده است
بررسی صادرات در ۶ ماه نخست سال

راهبرد دولتی، صادرات را به کوره راه برده است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق می‌گوید: اگرچه وضعیت صادرات کنونی کشور به نسبت سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته اما روندی رو به رشد داشته و آمار بیشتری از لحاظ وزنی را نسبت به واردات به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه صنعت: به دنبال شیوع ویروس کرونا تجارت جهانی علی‌رغم تمامی تنش‌های پیشین خود کاهشی چشم‌گیر داشته است. برپایه گزارش UNCTAD، تجارت  در کشورهای در حال توسعه در آوریل دچار رکود شدید و نسبت به کشورهای توسعه یافته، افت بسیار سریعتری داشت. واردات در کشورهای در حال توسعه در آوریل ۱۹ درصد و صادرات آنها ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش  بازار و به نقل از خبرگزاری  XINHUA، علی رغم همه گیر شدن ویروس کرونا، اقتصاد صادرات چین در ماه آوریل افزایش یافت. صادرات این کشور در ماه آوریل ۸.۲ درصد افزایش یافت در حالی که میزان واردات ۱۰.۲ درصد کاهش داشت. تجارت خارجی کالاها در ماه آوریل ۷/۰ درصد کاهش و به ۲.۵ تریلیون یوان رسید. در دو ماه نخست سال ۲۰۲۰، تجارت خارجی کالاهای این کشور تا ۱۱ درصد کاهش یافت. صادرات در ژانویه و فوریه با ۱۷.۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۲۹۲.۵ میلیارد دلار رسید.

گزیده‌ آمارهای منتشر شده درباره شش ماه نخست سال جاری در ایران نیز نشان می‌دهد که واردات گمرکی کشور ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار بوده است. در سه ماهه نخست سال ۹۹ میزان صادرات گمرکی کشور ۶ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلارو به مقدار ۲۱ میلیون و ۹۲۹ هزار تن بوده است.

به گزارش ایانا و به نقل از از گمرک ایران، سخنگوی گمرک، سید روح الله لطیفی عنوان کرد: «طی چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹، عمده کالاهای وارداتی از کشورهای طرف معامله  به ترتیب از چین با وزن یک میلیون و دو هزار  تن و به ارزش دو میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار و با سهم بیش از ۲۵  درصد، امارات متحده عربی به وزن یک میلیون و ۳۳۱ هزار تن و به ارزش دو میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار و با سهم نزدیک به ۲۳ درصد، ترکیه با وزن یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و  ۱۷۸ میلیون دلار و با سهم نزدیک به ۱۱ درصد، هند به وزن ۹۳۹ هزار تن و به ارزش ۷۵۷ میلیون دلار و با سهم نزدیک به ۷ درصد و کشور آلمان با وزن ۴۹۳ هزار تن و به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار و با سهم نزدیک به ۵ درصد از کل ارزش واردات کشور صورت گرفته است.

 در راستای بررسی بیشتر این روند بازار به گفت‌وگو با یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق پرداخت.

رکود ۲۰ الی ۳۰ درصدی صادرات جهانی
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در تشریح وضعیت کنونی صادرات با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش تجارت جهانی به بازار عنوان کرد: «با فراگیری ویروس کرونا، صادرات جهانی ۱۵ الی ۳۰ درصد کاهش یافته است اما وضعیت کنونی صادرات ایران به دلیل جغرافیای ویژه‌ منطقه‌ای و دیگر شرایط متفاوت است.»

وی افزود: «بخش اصلی صادرات  ایران به سه کشور چین به میزان ۵۰۰ میلیون دلار درماه ، عراق به میزان ۴۰۰ میلیون دلار و پس از آن به امارات تعلق دارد. پس از سه کشور اصلی نام برده شده، افغانستان و سایر کشورها در زمره کشورهای صادر شونده هستند.»

افزایش ۲ برابری وزن صادرات کشور به نسبت واردات
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همچنین تصریح کرد: «برپایه آمارهای منتشرشده، میزان صادرات کشور از نظر وزنی ۲تا ۳برابر واردات کشور است که این مسئله به‌ رغم تمام نارسایی ‌ها نقطه‌ای روشن برای کشور و روندی رو به توسعه را نشان می‌دهد.»

او خاطرنشان کرد: «وضعیت کشورهای دنیا و صنایع‌شان با توجه به ویروس کرونا که مبادلات کالا را متاثر از خود ساخته، همواره با مشکلاتی رو به رو است و یکی از صنایعی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا آسیب فراوانی دید، صنعت گردشگری بود. پیش از فراگیری ویروس کرونا سالانه ۳میلیون نفر برای زیارت به کشور عراق و مشابه این رقم به ایران به جهت زیارت، سیاحت و سلامت می‌آمدند که این روند در حال حاضر متوقف شده است.»

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق: بخش اصلی صادرات  ایران به سه کشور چین به میزان ۵۰۰ میلیون دلار درماه، عراق به میزان ۴۰۰ میلیون دلار و پس از آن به امارات تعلق دارد. پس از سه کشور اصلی نام برده شده، افغانستان و سایر کشورها در زمره کشورهای صادرشونده هستند

آل اسحاق با بیان کاهش قدرت خرید بازار عراق بیان کرد: «به موجب شرایط داخلی عراق ازجمله فروش نفت و دیگر مسائل امنیتی، قدرت خرید این کشور به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته کاهش یافته و به دلیل این روند کاهشی، خدمات فنی مهندسی در داخل ایران با مشکلاتی مواجه شده است. اگرچه شرایط به وجود آمده کمی مبادلات کالا را دچار مشکل کرده اما نفت و گاز مطابق روند پیشین خود، همچنان فعالیت می‌کنند.»

کاهش ۳۰ درصدی صادرات در مقایسه با سال ۹۸
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق می‌گوید: «اگرچه وضعیت صادرات کنونی کشور به نسبت سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته اما روندی رو به رشد و آمار بیشتری را از لحاظ وزنی نسبت به واردات به خود اختصاص داده است.»

او درپایان این گفت‌وگو گفت : «در حال حاضر هرآنچه را که به تولید می‌رسانیم در بازار عراق به مصرف می‌رسد اما سهم عمده اقلام صادر شونده؛ فولاد، لوازم ساختمانی، لوازم بهداشتی، شوینده‌ها، مواد غذایی و خشکبار هستند. در یک ماه اخیر به دلیل ایام محرم، پلاستیک و ظروف یک‌بار مصرف نیز سهم خوبی از صادرات را به خود اختصاص داد همچنین بخش عمده صادرات به کشور چین، مواد پتروشیمی و مواد معدنی است. لازم به ذکر است که از عراق محصولی را وارد نمی‌کنیم اما مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات را از کشور چین و از کشور امارات نیز کالاهای عمومی را وارد می‌کنیم.»

کاهش صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی از بهمن ماه ۹۸
پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان کشور نیز در تشریح کاهش تجارت جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا به بازار گفت : «به موجب فرا گیری ویروس کرونا، صادرات و تولید تمامی کشورهای دنیا با کاهش جدی رو به رو شد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. از بهمن ماه ۹۸ صادرات نفتی و محصولات غیر نفتی در سایه تحریم‌ها کاهش یافت. روند کاهشی صادرات به طور حتم بر اقتصاد کشور تاثیری به‌سزایی خواهد داشت و این تأثیر به راحتی قابل جبران نخواهد بود.»

او معتقد است هنگامی که اقتصاد یک کشور دچار رکود شود به موجب آن رشد صنایع، ایجاد اشتغال و افزایش بیکاری پدیدار می‌گردد.

عضوانجمن اقتصاددانان کشور: شرایط کنونی همسو با تورم بالا به گونه‌ای است که دولت را ملزم به ورود میدان می‌کند تا بسترسازی درست را فراهم سازد چراکه هم اکنون از چندین حوزه مختلف تحت فشار هستیم.

عدم راهبرد مناسب دولت شرایط را دشوار ساخته است
وی تصریح کرد: «تورم بالا، شیوع و ماندگاری ویروس کرونا و عدم راهبرد مناسب دولت شرایط را دشوار ساخته است و متاسفانه نهادهای دولتی هیچ‌گاه خود را برای چنین  اتفاقی آماده نساخته بودند البته به صراحت می‌توان عنوان کرد که سایر کشورها نیز به طور کامل آمادگی‌ رویارویی با چنین اتفاقی را نداشتند اما بسترسازی مناسب به ویژه در کشورهای جنوب شرقی آسیا موجب شد تا به میزان کمتری به بحران تجارت ورود پیداکنند.»

جاوید درپایان این گفت‌وگو ضمن تاکید برضرورت نظارت بر عملکرد بیان کرد: «شرایط کنونی دولت، شش ماه دوم سال جاری را نیز مطابق شش ماه نخست سال پیش خواهد برد چراکه در این فرصت کم علامتی از رشد اقتصادی دیده نمی‌شود به‌رغم آنکه کارشناسان اقتصادی دولت در سازمان برنامه و بودجه معتقدند در سال ۱۴۰۰ افق های روشن اقتصادی نمایان خواهدشد.»

کد خبر: ۳۸٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha