۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۱
خودرو روسی مارا به بازارهای خارجی نمی رساند/  فروش خودرو بدون  واردات تکنولوژی؟
کارشناسان در گفتگو با بازار مطرح کردند

خودرو روسی مارا به بازارهای خارجی نمی رساند/ فروش خودرو بدون واردات تکنولوژی؟

تکنولوژی را اگر در صنعت خودرو به معنی پلت فرم و ورود به بازارهای جهانی در نظر بگیریم، همکاری با روسیه سبب دست یابی به تکنولوژی نخواهد شد. زیرا این کشور خودروی عرضه شده در بازارهای جهانی ندارد.

بازار؛ گروه‌ خودرو: سالهاست خودروسازان روسی برنامه ورود به صنعت خودرو ایران را دارند و با بازگشت تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، این فرصت برای آن‌ها ایجاد شده است. موضوعی که در خصوص آن برخی معتقدند ورود خودروسازان روسی می‌تواند کمک بزرگی به بازار خودرو و حتی خودروسازان داخلی کند اما بعضی دیگر عقیده‌ای متفاوت دارند و معقتد هستند مونتاژ خودرو نه تنها سبب پیشرفت صنعت نمی‌شود بلکه فرصت توسعه با اتکا بر ظرفیت داخلی را هم می‌گیرد.

ورود خودروهای روسی به بازار
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه از بدو شروع تحریم‌های ظالمانه کشور آمریکا یک جنگ اقتصادی شروع شده است و در این مبارزه اقتصادی دشمن به دنبال نابودی تولید و اقتصاد کشور برای رسیدن به هدف وابسته کردن و واردات است، به «بازار» گفت: «در شرایط عادی واردات خودرو برای صنعت و بازار مفید هست، اما در شرایط فعلی جامعه مهم‌ترین اساس تولید است. در خارج از کشور ارزهای فراوانی وجود دارد که به دلیل جبر تحریم‌ها مغفول مانده است. آمریکا به دنبال این هست که ارزهای خارج کشور به صورت مولد در ایران استفاده نشود. لذا عنوان تحریم‌ها را ایجاد تا ایرانی‌ها فقط مصرف کننده باشند. واردات خودرو به آسانی در کشور می‌تواند انجام شود، نه تنها از روسیه بلکه از سراسر دنیا قابل انجام است. اما نباید فراموش کرد که واردات بی‌رویه خودرو از هر نوع آن از کشورهای چین، روسیه و... بسیار اشتباه و غلط است.»

امیرحسین کاکایی با اشاره به اینکه در گذشته خودروسازان داخلی برای تولید با شرکای خارجی در تعامل بودند، اضافه کرد: «با اروپایی‌ها چنین سیاستی داشتیم و نخستین نفراتی بودند که با اعلام تحریم‌ها کشور را ترک کردند. برنامه متقابل با چینی‌ها نیز داشتیم که در میان راه آن‌ها نیز فرار کردند. زیرا همگی ترس از دست دادن بازارهای آمریکا را داشته و برای حفظ منافع خود، ایران را ترک کردند. در کشور توسعه سرمایه‌گذاری یا افزایش تولید داخلی توسط چینی‌ها را نمی‌بینیم.»

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر خبرهای از ورود روسی‌ها به صنعت و بازار خودرو ایران نقل می‌شود، ادامه داد: «هرچند دوسال پیش نیز در خصوص چنین همکاری با روسیه گمانه زنی‌های انجام شد اما روسیه خودروسازی به معنای حقیقی نداشته و وابستگی به خارج از کشور دارد. در این خصوص می‌توان به شرکت آتوواز با رنو همکاری اشاره کرد که آن‌ها هم بعد از بازگشت تحریم‌ها ما را ترک کردند. بنابراین این سوال را باید مطرح کرد که اگر آن‌ها تمایل ورود به خودروسازی ایران را دارند، چرا در تولید خودرو تندر ۹۰ همکاری نمی‌کنند؟ این عدم همکاری تنها منوط به روسیه که شریک تجاری رنو هست، نمی‌شود. بلکه چینی‌ها نیز عملکردی مشابه داشتند.»

عرضه محصول یا همکاری؟
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری گروه پژو-سیترون و رنو  در گذشته انجام شده بود، اضافه کرد: «آن‌ها تمام سرمایه‌ها را گذاشتند و رفتند. نه تنها این مساله رخ داد بلکه منع همکاری نیز شدند. البته اینکه بگوییم ترکیه برای همکاری مناسب است، اشتباه است. شرکت‌های مطرح در ترکیه نیز به خارج کشورشان وابسته و همکاری با شرکت‌های بزرگ جهانی دارند. اگر قرار هست در ایران تولید شود، چرا کره‌ای‌ها مستقیم با ما کار نمی‌کنند؟ بنابراین اگر روسی‌ها وارد شوند، مشکل ما حل خواهد شد؟ قطعا پاسخ خیر است.»

کاکایی با اشاره به این مورد که همکاری با روسیه یک برنامه است که مجدد تعدادی خودرو وارد شود و برخی از تجار نیز در این میان منفعت مالی داشته باشند، گفت: «تجاری که قرار بوده ارزهای خود را وارد کشور کنند، اما وارد نکرده و به دنبال واردات خودرو خواهند رفت. اگر شرایط کشور عادی بود، حق داشتند هر کاری با سرمایه و ارز خود کنند، اما در شرایط جنگی نمی‌توان، گفت:  ارز من است.

به هر حال باید با ضوابط کشور کار کرد. این خودرو مجهز به پیشرانه هیوندای بوده، پس روس‌ها به ما در تامین موتورهای هیوندای کمک کنند. هیوندای در گذشته همکاری تنگاتنگی با خودروسازان داخلی ایران داشت. »

وی با اشاره به اینکه  روسیه فناوری مخصوص خود در صنعت خودرو نداشته و محصولی در سطح جهانی  ندارند، ادامه داد: «چشم انداز این همکاری را خوب نمی‌بینم، ضمن اینکه از به نتیجه رسیدن آن نیز مطمئن نیستم. به جای عرضه خودرو چرا در تامین قطعاتی محصولات رنو همکاری با خودروسازان داخلی ندارند؟ این نقشه را ما بارها دیدیم که در ۷ سال گذشته به نام تولید واردات انجام دادند، در آن مقطع مهم نبود زیرا عمده تولید و تامین خودرو در چهار خودروساز بزرگ کشور انجام می‌شد. در وضعیت فعلی نباید به هر شکلی در زمینه تولید کارکرد و عامل خروج ارز شد.»

خودروهای با ظاهر قدیمی اما سخت جان
اما بابک صدراییکارشناس صنعت خودرو نظری متفاوت دارد. وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی صنعت خودرو ایران، ورود هر خودروسازی می‌تواند مثمر ثمر باشد، گفت: «شرکت یوآز یک شرکت قدیمی در روسیه است که خودروهای به روزی ندارد. اما برای آن بخش از بازار که به دنبال یک خودرو شاسی بلند یا یک پیک‌آپ سخت جان هستند، نیازشان را فراهم می‌کند. خودروهای روسیه به دلیل شرایط جوی و اقلیمی آن کشور ساختار مستحکم و مقاومی دارند. »

بابک صدرایی با اشاره به اینکه مشتریانی که در بازار به دنبال طراحی لوکس و مدرن هستند، می‌توانند خودروهای چینی را انتخاب کنند، ادامه داد: «محصولات یوآز، خودروهای بادوامی هستند که متناسب با شرایط روسیه ساخته شده و طراحی آن‌ها متاثر از دوران کمونسیتسی است. بیشتر خودروهای قدرتی و بادوامی هستند که مناسب استفاده در ارگان‌های دولتی یا شرایط سخت است.» 

انتقال تکنولوژی رخ نمی‌دهد
این کارشناس افزود: «تکنولوژی را اگر به معنی پلت فرم و ورود به بازارهای جهانی تعریف و در نظر بگیریم، همکاری با روسیه سبب دست یابی به تکنولوژی نخواهد شد. زیرا این کشور خودروی عرضه شده در بازارهای جهانی ندارد. بیشتر بازار خودرویی روسیه در اختیار برندهای کیا، هیوندای و رنو است. در شرایط فعلی که همه شرکای خارجی کشور را ترک کردند و خودروسازان داخلی توان تولید محصول قابل تامین را ندارند، می توان گفت انتقال محصول برای یک بازه خاص در بازار ایران می‌تواند موفق باشد.»

وی گفت: «به طور حتم محصولات پیکاپ در بازار مشتریان فراوانی دارد و از اقبال مناسب بهره‌مند خواهد بود. اما این مهم نیازمند سه شرط مهم قیمت گذاری خوب، خدمات پس از فروش و تامین قطعات با قیمت مناسب در سراسر کشور، توسط واردکننده است.»

کد خبر: ۳۸٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha