۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
«کاشت قارچ» بیشترین سود با کمترین سرمایه؛ از«کاه» دلار بسازید
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

«کاشت قارچ» بیشترین سود با کمترین سرمایه؛ از«کاه» دلار بسازید

مشهد- اگر در ضرب‌المثل‌ها شنیده‌اید که برخی از «کاه» کوه درست می‌کنند به‌تازگی برخی افراد در مشهد همین کاه را در کیسه‌های پارچه‌ای به دلار تبدیل می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: جالب است بدانید پرورش قارچ در خانه جزو مشاغلی است که می‌توانید آن را با کوچک‌ترین فضا و بدون توجه به نوع آب‌وهوا  انجام دهید، این کار برای بانوان خانه‌دار و برای بسیاری از افراد به‌عنوان شغل مفید است.

قارچ «گانودرما» ازجمله قارچ‌هایی است که از جهت سلامتی و دارویی دارای اهمیت زیادی است و شرایط کشت و پرورش آن‌هم در کشور ما به‌خوبی امکان‌پذیر است و لذا چند سالی است بسیاری از افراد در شهرستان مشهد به پرورش این گیاه دارویی روی آوردند.

قارچ گانودرما یکی از ارزشمندترین مواد خوراکی است که در گروه گیاهان دارویی قرار می‌گیرد و می‌توان به‌عنوان شغل دوم و یا روشی جهت کسب درآمد در منزل به آن نگاه کرد.  

متخصصان تغذیه  این گیاه شفابخش را جایگزین و مکمل بسیاری از داروهای شیمیایی و زیان‌بخش دانسته‌اند و کارشناسان کشاورزی عنوان می کنند که این قارچ به‌خوبی رشد می‌کند و با اقلیم ایران سازگار است.

پرورش این قارچ به‌تازگی در شهرستان مشهد طرفداران بسیاری پیداکرده است لذا در همین رابطه پیرامون بایدها و نبایدهای کشت آن به‌عنوان یک شغل درآمد زا با امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* کشت این قارچ تا چه میزان با آب‌وهوای مشهد سازگار است؟
قارچ گانودرما با شرایط آب و هوایی شهرستان مشهد کاملاً سازگار است  و در صورت فراهم کردن شرایط مناسب رشد از جمله دمای محیط، مواد غذایی، اکسیژن مناسب، غلظت یون کلسیم و غیره قادر به رشد در محیط‌های کوچک بوده و بنابراین امکان درآمدزایی از پرورش این قارچ وجود دارد.

از نظر شرایط آب و هوایی برای رشد این قارچ تابستان به دلیل داشتن دمای بالا فصل مناسبی برای پرورش آن است.

* آیا می‌توان به‌عنوان شغل به آن نگاه کرد؟
پرورش این قارچ در منزل یکی از شغل‌هایی است که می‌توان به‌عنوان کسب درآمد در خانه به آن نگریست. ازجمله قارچ‌هایی است که از جهت سلامتی و دارویی دارای اهمیت زیادی است و شرایط کشت و پرورش آن‌هم در کشور ما به‌خوبی امکان‌پذیر است بنابراین می‌توان به‌عنوان شغل دوم و یا روشی جهت کسب درآمد در منزل به آن نگاه کرد.

* چقدر این قارچ در بازار طرفدار دارد؟
قارچ گانودرما از محصولات غذایی بسیار محبوبی است که با یادگیری نحوه پرورش و کشت آن می‌توان سود قابل‌توجهی به دست آورد.

قارچ گانودرما یکی از مفیدترین و بهترین قارچ‌های جهان است که به دلیل داشتن خواص منحصربه‌فرد از زمان‌های گذشته موردتوجه بوده است.

قارچ گانودرما از محصولات غذایی بسیار محبوبی است که با یادگیری نحوه پرورش و کشت آن می‌توان سود قابل‌توجهی به دست آورد

در گذشته این قارچ به‌طور طبیعی کشت می‌شد اما با گذر زمان و شناخته شدن بیش‌ازپیش این قارچ، نیاز بازار برای مصرف به‌تدریج تولید و پرورش آن در محیط‌های کنترل‌شده نیز افزایش یافت.

تولید این قارچ در شهرستان مشهد نیز چند سالی است شروع‌شده است و بازار روبه رشدی دارد و آینده خوبی برای این قارچ وجود خواهد داشت.

این قارچ یکی از کامل‌ترین مواد غذایی در جهان است که ارزش تغذیه‌ای و درمانی بسیاری دارد، گفتنی است در طب سنتی چین و ژاپن از چهار هزار سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروزه به‌عنوان یک داروی معجزه‌آسا برای بسیاری از بیماری‌ها در سراسر دنیا شناخته‌شده است.

* این محصول چه قیمتی در بازار دارد؟
این قارچ به‌صورت خشک در حال حاضر باقیمت حدود ۴۵۰ تا ۷۵۰ هزارتومان به ازای هر کیلو خریدوفروش می‌شود.

* آیا شرایط خاصی برای نگهداری آن لازم است؟
یکی از مزایای این قارچ این است که با توجه به اینکه به‌صورت خشک عرضه می‌شود برای مدت طولانی قابل نگهداری بوده و تولیدکنندگان می‌توانند تا مدت‌ها آن را انبار کرده و با صبر و حوصله و باقیمت  مناسب به فروش برسانند.

این قارچ بو و طعم دلپذیری نداشته و خام آن قابل‌مصرف نیست لذا در کشورهای مختلف به‌غیراز چین ژاپن و کره این قارچ به‌صورت ترکیب با سایر مواد غذایی یا به‌صورت دم‌کرده با سایر نوشیدنی‌ها به‌خصوص قهوه مورداستفاده قرار می‏ گیرد.

محصولات تجاری قارچ گانودرما به‌صورت‏ های مختلفی مانند پودر، مکمل غذایی و چای تولید می‏ شود.

در واقع از قارچ‌های گانودرما برای طب سنتی، برای درمان تومور و سرطان، تولید قهوه، چای، شکلات داغ، چای سبز و محصولات بهداشتی مانند صابون استفاده می‌شود.

این قارچ به‌صورت خشک در حال حاضر باقیمت حدود ۴۵۰ تا ۷۵۰ هزارتومان به ازای هر کیلو خریدوفروش می‌شود

تاکنون اشکال دارویی به شکل کپسول و پودر قارچ گانودرما نیز تولیدشده که به‌عنوان مکمل غذایی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

یکی از متداول‌ترین نوع مصرف قارچ‌های گانودرما استفاده از آن به‌عنوان دم‌نوش به همراه دیگر گیاهان دارویی است و البته به‌عنوان عصاره و پودر در چای‌ها، انواع قهوه‌ها و دسرها استفاده می‌شود، واحدهای تولید و عرضه گیاهان دارویی نیز متقاضی خرید این نوع قارچ هستند و به‌عنوان یک گیاه دارویی به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

* آیا کاشت آن روش خاصی دارد؟
پرورش این قارچ به این صورت است که ابتدا باید کیسه‌هایی ۱۸ در ۲۵ سانتی‏متر پر از کاه بهداشتی و تمیز تهیه شود لذا لازم به ذکر است  استریل بودن کاه باعث جلوگیری از بروز بیماری‏ ها و رشد ترکیبات سمی در محیط کشت می‏ شود و این نکته مهمی است.

به‌جای استفاده از کاه برای کاشت قارچ می‌توان درون کیسه‌ها از خاک‌اره هم به‌علاوه ۱۰درصد سبوس برنج و سه درصد آهک استفاده کرد. البته در زمان اضافه کردن سبوس به محتویات کیسه باید به میزان رطوبت آن توجه داشته باشیم زیرا که رطوبت برای رشد این قارچ ضروری است.

یادآور می شوم علاوه بر سبوس گندم باید کلسیم فسفات و کلسیم کربنات هم به آن افزوده شود.

پس از خنک کردن کیسه‌ها زمان بذرپاشی همراه با دانه‌های گندم می‌رسد. این مرحله به‌صورت کاملاً بهداشتی و با استفاده از هود بر روی کیسه‌ها انجام می‌گیرد. محل کشت این قارچ باید کاملاً تاریک و دمای محیط کشت حدود ۲۸ درجه سانتی‌گراد و با دی‌اکسید کربن بالا باشد. ریسه‌های قارچ شامل جلینه، میسلیوم، نخینه‌های قارچ بعد از گذشت سه تا چهار روز قابل‌ مشاهده می‏شوند. زمان برداشتن و باز کردن درب کیسه‌ها بسیار مهم و حساس است.

زمانی که ریسه‌ها نیمی از کیسه را گرفته‌اند مناسب‌ترین موقع است. وقتی این اتفاق صورت گرفت، قسمت بالای کیسه بریده می‌شود تا نتیجه بهتری صورت گیرد. سپس کیسه‌ها به سالن تولید منتقل و بر روی قفسه‌ها قرار می‌گیرند. در این شرایط رطوبت باید ۸۵درصد الی ۹۵درصد باشد و آب چهار تا پنج بار در روز اسپری شود از این پس یک تا دو هفته زمان می‌برد تا قارچ‌ها ظاهر گردند.

* شرایط اتاق کشت باید چگونه باشد؟
در طول دوره پرورش قارچ کیسه‌ها در تاریکی و در دمای ۲۵ درجه سانتی‏گراد نگه‏داری می‏ شوند و سپس به اتاق کشت با دمای ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتی‏گراد، رطوبت بین ۸۵ تا ۹۵ درصد و روشنایی ۲۵۰ تا ۳۵۰ لوکس قرار داده می‏ شوند. آب باید هرروز چهار تا پنج مرتبه به محیط کشت اسپری شود. فراموش نشود هوادهی مناسب برای جوانه زدن قارچ ضروری است.

تولید کمپوست این نوع قارچ نیز در سطح شهرستان فعال هستند که کمپوست آماده را به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند، لذا در حاضر قیمت هر کیلو کمپوست این قارچ حدود پنج هزار تومان می‌باشد و از هر صد کیلو کمپوست بین دو تا سه کیلوگرم محصول خشک تولید می‌شود.

* چه زمانی می‌توان این محصول را برداشت کرد؟ 
وقتی کلاه قارچ زردرنگ تشکیل شد، نشان‌دهنده آن است که باید رطوبت کاهش‌یافته و هوای تازه به درون کیسه‌ها وارد شود.

وقتی‌که کلاهک قارچ‌ها کاملاً شکل گرفت، زرد شدن لبه‌های آن‌ها نشان‌دهنده کاهش دما به زیر ۲۵ درجه سانتی‏گراد است زمانی که کلاهک قارچ به رنگ قرمز نمایان شد نشان‌دهنده کامل شدن دوره رشد و زمان برداشت است. بعدازآنکه قارچ‌ها را برداشت کردیم. برای رشد مجدد آن‏ها وضعیت محل نگهداری را به حالت اولیه برمی‌گردانیم.

رشد قارچ گانودرما کند صورت می‏ گیرد لذا هر دوره تولید این قارچ حدود سه ماه به طول می‌‏انجامد که در سه دوره یک‌ماهه برداشت می‌شود.

کد خبر: ۳۸٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی کم IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      0 0
      این مطالب بهتر از مطالب دیگر است چون همه ی شرایط کشت را گفته است ممنون از شما