۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
تولید انبوه واکسن کرونای روسی شروع شد
۲۰ کشور متقاضی خرید هستند

تولید انبوه واکسن کرونای روسی شروع شد

با وجود اینکه واکسن روسیه با اعتراضات زیادی روبرو شده است ولی به نظر می رسد مقامات روسیه در مورد کارایی آن اطمینان دارند و تولید انبوه آن شروع شده است. بیست کشور دنیا سفارش خرید یک میلیارد دوز از واکسن را به روسیه ارایه داده اند.

بازار؛ گروه بین المللدر این روزها رقابت زیادی برای تولید واکسن در دنیا وجود دارد و هر روز خبرهایی در مورد کشورهای پیشگام در این زمینه مخابره می شود. روسیه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را تولید کرد و این واکسن را به طور رسمی ثبت کرد. ولادیمیر پوتین رسما خبر از تولید این واکسن داد و اعلام کرد دخترش یکی از اولین دریافت کنندگان واکسن کرونا بوده است و تنها عوارضی که داشته است یک درجه تب برای یک روز بوده است.حال خبرها در مورد تولید انبوه واکسن  روسی است. پیش بینی می شود  در صورت  توزیع انبوه  این واکسن و موثر بودن آن  تحولات سریع در حوزه اقتصاد به ویژه  برروی قیمت  طلا  خواهد گذاشت. همچنین تحول در  ارزش سهام  شرکت های دارویی ، در کشورهای مختلف و رونق سریع  در صنعت مرده گردشگری  از دیگر برکات  توزیع واکسن کرونا خواهد بود. 

با وجود اینکه واکسن تولید شده توسط کشور روسیه و تایید آن پیش از اتمام مرحله سوم آزمایشهای بالینی بحث های زیادی در دنیا ایجاد کرد، ولی مقامات کشور روسیه در مورد سلامت این واکسن اطمینان دارند و تولید انبوه آن برای تزریق به مردم روسیه شروع شده است. این واکسن با نام اسپوتنیک فایو بالغ بر یک ماه است که تاییدیه لازم را دریافت کرده است و قرار است به سرعت عرضه انبوه آن شروع شود. مقامات روسی تاکید کردند این واکسن تاییدیه های اولیه برای استفاده اضطراری را دریافت کرده است و برای دریافت تایید نهایی باید منتظر نتایج سومین مرحله  از آزمایشهای بالینی دارد.

طبق گزارش منتشر شده توسط مسکو تایمز، تولید انبوه واکسن کرونا در روسیه از اواسط ماه قبل شروع شده است و از سپتامبر اولین عرضه انبوه واکسن به مردم روسیه شروع می شود. میخاییل موراشکو، وزیر بهداشت کشور روسیه در مصاحبه ای با این روزنامه گفت: «اولین عرضه انبوه واکسن برای تزریق به کادر درمانی و معلمان از سپتامبر شروع می شود.» وی در مورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی  واکسن روسی گفت:«ما همزمان با تولید انبوه واکسن، سومین مرحله از آزمایشهای بالینی را نیز انجام دادیم و به مطالعه اثرات و کارایی واکسن روی بدن افرادی که آن را دریافت کرده بودند، پرداختیم. مطالعات ما نشان داده است واکسن اثربخش است و تزریق آن  می تواند بدن را در برابر ویروس مقاوم کند.

از اکتبر واکسیناسیون شروع شده است
خبر گزاری تاس  به نقل وزیر بهداشت کشور روسیه  نوشت:« واکسیناسیون از اکتبر، یک ماه بعد از شروع تولید انبوه و صنعتی واکسن در کشور، شروع می شود و انتظار می رود تا انتهای سال جاری تولید واکسن تا ۷۰ درصد ظرفیت این تولید کشور خواهد بود. در ماه های اولیه تزریق واکسن، اجباری برای دریافت واکسن وجود ندارد و افرادی که تمایل دارند می توانند این واکسن را دریافت کنند زیرا میزان تولید به اندازه نیاز کشور نیست و افرادی که داوطلب هستند می توانند اولین واکسن ها را دریافت کنند.»

 این خبر گزاری در مورد  سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن گفت:« تا کنون واکسن به ۲۵۰۰ نفر تزریق شده است در حالیکه ما برای تکمیل این مرحله نیاز به ۴۰ هزار داوطلب داریم. تا کنون بررسی ها نشان داده است که واکسن اثر گذار است.»وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد:«واکسن های مختلفی در روسیه ساخته شده است که تمامی آنها در مرحله ارزیابی نهایی و ثبت هستند. ما انتظار داریم تا انتهای امسال بتوانیم به  اندازه حداکثر نیاز کشور، واکسن تولید کنیم و از این نظر بی نیاز باشیم.»

خبر گزاری تاس در مورد تایید واکسن پیش از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی گفت:« واکسن تاییدیه های اولیه را دریافت کرده است تا قبل از شروع فصل سرما و آغاز موج آنفولانزا در کشور، تزریق آن شروع شود. البته آزمایشها نشان داده است که این واکسن مفید است و خطری برای سلامت مردم ندارد و سومین مرحله از آزمایش هم در حال انجام است. این روند در تمامی  دنیا رواج دارد مثلا چین تزریق را  از یک ماه قبل آغاز کرده است و سازمان غذا و داروی امریکا هم اعلام کرده است احتمال تایید واکسن کرونا برای استفاده اضطراری پیش از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی وجود دارد.»

کشورهای زیادی درخواست خرید واکسن کرونا  داده اند
با وجود اینکه در مورد تایید اولیه واکسن قبل از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی نگرانی های زیادی در دنیا وجود داشته است ولی  مقامات کشور روسیه اعلام کردند تا کنون سفارش هایی برای خرید یک میلیارد دوز از واکسن از ۲۰ کشور دنیا را دریافت کرده اند. تا کنون اطلاعاتی در مورد کشورهایی که متقاضی خرید واکسن از روسیه هستند ارایه نشده است.

خبر گزاری تاس به نقل از وزیر بهداشت کشور روسیه نوشت:« انتظار می رود از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ واکسیناسیون عمومی در روسیه شروع شود. عرضه واکسن می تواند بخش زیادی از مشکلات روسیه را حل کند و امکان بازگشت فعالیتهای اقتصادی به شرایط عادی را فراهم آورد.» درپایان باید در نظر داشت که دانشمندان غربی درباره کارایی این واکسن تردید دارند و بر این باورند عدم ارایه اطلاعات لازم در مورد مراحل اولیه آزمایشهای بالینی به سازمان بهداشت جهانی، باعث نگرانی های زیادی شده است.آنها فشارهای سیاسی  را عامل اصلی تایید  زودهنگام واکسن روسی عنوان کرده اند.

کد خبر: ۳۸٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha