۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران مغفول مانده‌اند
رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر:

انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران مغفول مانده‌اند

موسوی، رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: زمانی که بزرگ‌ترین شرکتِ فعال در حوزه نیروگاه‌ های حرارتی به سمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌ های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، ما باید متوجه شویم که انرژی فسیلی قرار نیست پابرجا بماند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مسلم موسوی گفت: از آنجایی که ایران کشوری نفت‌خیز است و ذخائر نفتی و گازی ما در رتبه‌های اول دنیا قرار گرفته است، سیاست‌گذاران ما فکر می‌کنند که همچنان باید در حوزه انرژی‌های فسیلی سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: اکثر سیاست‌گذاران ایرانی گمان می‌کنند انرژی‌های فسیلی می‌توانند عقب‌ماندگی ایران در حوزه توسعه فناوری و تجهیزات را برطرف کنند.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ نفتی، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خود را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق داده‌اند.

وی با بیان این که انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرند، توضیح داد: برای مثال شرکت جنرال الکتریک آمریکا که در فاصله بسیار زیادی از زیمنکس آلمان قرار دارد، در تولید تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی – گازی و بخاری – رتبه بالایی را کسب کرده است.

مسلم موسوی ادامه داد: شرکت جنرال الکترونیک آمریکا، سال گذشته در سندی رسمی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های متعددی را در حوزه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر انجام خواهد داد و بر این اساس میزان سرمایه‌گذاری خود در صنعت انرژی‌های فسیلی را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: زمانی که بزرگ‌ترین شرکتِ فعال در حوزه نیروگاه‌های حرارتی به سمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، ما باید متوجه شویم که انرژی فسیلی قرار نیست پابرجا بماند.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به این که ایران ظرفیت‌های خوبی در حوزه جذب انرژی خورشیدی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از برق کشور آلمان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر – باد و خورشید – تامین می‌شود.

وی افزود: در موضوع جذب انرژی خورشیدی پًرتابش‌ترین نقطه‌ی کشور آلمان، از کم‌تابش‌ترین نقطه‌ی کشور ایران، کم‌تر است.

مسلم موسوی با اشاره به این که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به زیرساختی ساختاری و مناسب نیاز دارد، توضیح داد: انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران با نگاه‌های جزیره‌ای مدیریت می‌شوند، در حالی که کلِ حوزه انرژی در ایران با این معضل درگیر است.

وی افزود: در چند سال گذشته، با توجه به این که شرکت‌های مختلف در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، هزینه‌های سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی تا ۶۰ درصد تقلیل پیدا کرده‌اند.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه کرد: اگر دولت قیمت انرژی‌ را در نیروگاه‌های رسمی خودش اصلاح کند و یارانه‌های پنهان را حذف کند، سیاست‌گذاری‌های حوزه انرژی در کشور در مسیر درست و مناسب قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۳۸٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha