۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
تحقق خودباوری در شرکت های دانش بنیان در دوران کرونازده
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی مطرح کرد

تحقق خودباوری در شرکت های دانش بنیان در دوران کرونازده

مشهد- با آغاز شیوع کرونا در ایران شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های جهادی خودجوش به عرصه تولید ورود کرده و با تولید و توزیع تجهیزات درمانی و پزشکی قسمت بزرگی از کاستی‌های بازار را پوشش داده و امنیت خاطر را به جان کشور بازگرداندند.

بازار-گروه استان‌ها: اگرچه شیوع کرونا برای بسیاری از شرکت‌ها و اصناف تهدید به شمار می‌آید اما در این میان پارک‌های علم فناوری جان دوباره‌ای گرفتند و این تهدید را به فرصتی برای خودباوری و تولید تبدیل کردند.

شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری با ظهور و بروز استعدادهای ویژه‌ای که داشتند در زمینه مبارزه با ویروس کرونا درخشیدند و با تولید و توزیع آنچه کادر درمان و مردم نسبت به آن احساس نیاز داشتند، بعد از گذشت مدتی باعث اقناع بازار داخلی شدند.

بنا بر آمارهای منتشره با شیوع کرونا در کشور  بیش از ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کرونا به تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده پرداختند. 

همچنین بیش از ۱۵۰ شرکت در زمینه تولید تجهیزاتی مانند کیت‌های تشخیص، مخازن اکسیژن، دماسنج‌های غیر تماسی، لباس‌های حفاظتی و ونتیلاتور فعال شدند که در این راستا و به‌منظور واکاوی تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی با دکتر رضا قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

* نقش پارک علم و فناوری در زمان کرونا؟
در خصوص اقداماتی که پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان استان در مورد ویروس کرونا انجام داده‌اند باید اذعان کرد برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند نقش مهمی را در این زمان کم برای کشور ایفا کنند.

در همین مدت تولید لوله‌های آزمایشگاهی خون‌گیری، تولید روزانه ۱۰۰ هزار عدد چادرهای دفاع بیولوژیکی، کانکس‌های ایزوله، کیت تشخیص کرونا، تولید روزانه ۲۰۰ دست لباس محافظ و ۴۶ هزار عدد شیلد محافظ صورت در پارک علم و فناوری خراسان رضوی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.

بحران کرونا از آن موارد تاریخی بود که وضعیت تمام شرکت‌های پارک‌ها را مشخص کرد لذا شرکت‌های تجهیزات پزشکی سال‌هاست که محصولات خود را تولید می‌کنند اما در مقطع کرونا و با همان ماهیت توانستند به‌سرعت در رفع بحران کرونا متمرکز شوند.

تولید روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور یا تنفس مصنوعی در این پارک و تأمین ۸۰ درصد نیاز کشور به این ابزار خاص پزشکی، نشان داد که ایرانیان نیازی به خارج از کشور ندارند و قادر هستند در شرایطی که تمام دنیا درگیر مشکل بحران کرونا شده، به‌راحتی نیازهای خود را با اتکا صرف بر ظرفیت‌های بومی تأمین کنند. 

تولید روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور یا تنفس مصنوعی در این پارک و تأمین ۸۰ درصد نیاز کشور به این ابزار خاص پزشکی، نشان داد که ایرانیان نیازی به خارج از کشور ندارند و قادر هستند در شرایطی که تمام دنیا درگیر مشکل بحران کرونا شده، به‌راحتی نیازهای خود را با اتکا صرف بر ظرفیت‌های بومی تأمین کنند

شرکت‌های دانش‌بنیان موردحمایت و مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی با عملکرد درخشانی که در جریان بحران جاری داشتند توانستند جایگاه مهم و مؤثر خود را در کشور نشان دهند.

* به‌غیراز اقلامی که نام بردید آیا در این میان محصول قابل‌توجهی نیز تولیدشده که به قطع وابستگی کمک کند؟
برخی شرکت‌ها مسیر تولید خود را تغییر دادند که یکی از این محصولات بسیار استراتژیک دستگاه تنفس مصنوعی بود که یکی  از شرکت‌های پارک توانست به‌یک‌باره بازار روزانه تولید را شش برابر کند. 

شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری هم وجود داشتند که در ساخت بیمارستان صحرایی، کار بر روی تست کرونا و دیگر موارد را انجام دادند.

حوزه‌های کیت‌های تشخیصی، ونتیلاتور، اکسیژناتور، ماسک و مواد ضدعفونی از حوزه‌هایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات مؤثری انجام دادند و علاوه بر آن ازآنجایی‌که بسیاری از کسب‌وکارها و اقدامات در فضای مجازی انجام می‌شود، برخی از شرکت‌ها در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین توسعه یافتند.

* آیا تولید این محصولات در تعداد انبوه صورت گرفته و یا جزئی است؟
یکی از محصولات تولیدی این شرکت‌ها دستگاه ونتیلاتور یاهمان دستگاه تنفس مصنوعی است که توانسته ۷۰ درصد نیاز روزانه کشور را در اوج شیوع بیماری کرونا برطرف کند.

درگذشته تنها امکان تولید پنج دستگاه وجود داشت اما هم‌اکنون ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در روز تولید می‌شود که نشان می‌دهد ظرفیت تولید ما به ازای هر ۳۵ دقیقه یک دستگاه است.

شرکت‌های دانش‌بنیان ما توانسته‌اند یک هزار دستگاه ونتیلاتور را طی ۴۵ روز تولید کنند که هم‌اکنون این دستگاه‌ها در ۲۷ استان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ما شرکتی داریم که خاص امسال، تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن راه می‌اندازد و پروژه‌های بزرگی طراحی‌شده است زیرا نیاز خریداران افزایش پیداکرده و به دلیل شرایط تحریم و اعتمادی که پارک علم و فناوری به وجود آورده، اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

* برای این تولیدات بازار مصرف خارجی و صادراتی نیز فراهم است؟
از کشورهای انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، عراق، روسیه و مالزی سفارش تولید دو هزار دستگاه به دست ما رسیده که این سفارش تا پایان سال میلادی توسط شرکت‌ها آماده خواهد شد.

در حال حاضر تمامی این کشورها حاضرند معطل بمانند تا دستگاه‌ها به آن‌ها تحویل داده شود اما مشکل شرکت تولیدکننده ونتیلاتور این است که اجازه دارد تنها پنج درصد از تولیدات خود را صادر کند.

* به‌طور حتم تمامی شرکت‌ها هم دراین‌بین سود نبرده‌اند آیا شرکت ضرر ده هم داشتیم؟
در این رابطه ما شرکت‌ها را دسته‌بندی کردیم تا بررسی شود  کدام‌یک از شرکت‌ها در بحران کرونا سود بردند یا متضرر شدند تا بنا به وسع پارک بسته‌های حمایتی را برای این‌ شرکت‌ها در نظر بگیریم و امیدوارم برای آن‌ها مفید واقع شود.

اصلی‌ترین اقدامی که پارک علم و فناوری در خصوص کرونا انجام داده این بود که بتوانیم به رشد کسب‌وکارها کمک کنیم و شاید با شرایط بحرانی که کرونا برای اقتصاد کشور و بالطبع استان به وجود آورده، این شرایط را پیچیده کرده است.

* برای کمک به شرکت‌های آسیب‌دیده از کرونا چه اقداماتی انجام دادید؟
ازجمله فعالیت‌هایی که پارک علم و فناوری در موضوع کرونا انجام داده است، اجاره‌هایی که شرکت‌ها پرداخت می‌کنند را معوق کردیم، حتی تسهیلات و وام‌هایی که از منابع پارک دریافت کرده بودند، این نفوذ راداریم که مطرح کنیم تا چه زمانی پرداخت شود و بازپرداخت‌ها را به تعویق بیندازیم.

شاید در بیشتر مواقع رشد به مفهوم حفظ به کار برود و اگر ما بتوانیم کسب‌وکارهای آسیب‌دیده را حفظ کنیم، درواقع  کار بزرگی انجام داده‌ایم.

بعضی از کسب‌وکارهایی که در اکوسیستم پارک وجود دارند، در بحث کرونا رشد بسیار زیادی کردند، بازار داشتند و آن را توسعه داده‌اند اما برای دیگر کسب‌وکارها مشکلاتی به وجود آمده و ما در این راستا دو کار جدی انجام دادیم. با استفاده از شبکه پارک، آسیبی که به شرکت‌ها در زمینه حمل‌ونقل محصولات، واردشده را به حداقل رساندیم.

* جایگاه پارک علم و فناوری خراسان در میان سایر پارک‌های کشور چیست؟
۳۵۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در زیرمجموعه پارک علم و فناوری خراسان با اشتغال چهار هزار و ۵۰۰ نفر فعالیت دارند لذا خراسان رضوی پس از استان‌های تهران و اصفهان سومین استان دانش‌بنیان در سطح کشور است. 

هم‌اینک متصدی ۵۳ درصد از مجموع اشتغال چهار هزار و ۵۰۰ نفری فعال در این پارک از میان دانش‌آموختگان برجسته دانشگاه فردوسی هستند و ۵.۵ درصد از مجموع کل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در سطح کشور، در خراسان رضوی مستقر و فعال هستند.

کد خبر: ۳۸٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha