۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۱۹۸ درصد افزایش یافت
طی سال ۹۸؛

اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۱۹۸ درصد افزایش یافت

براساس گزارش عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از دولت دهم همواره افزایش یافته است. این تعداد در دولت دهم ۱۱ هزار و ۲۸۲ نفر در سال بوده که با ۱۹۸ درصد افزایش به ۳۳ هزار و ۶۹۸ نفر در دولت یازدهم و در نهایت با ۴۰۶ درصد (۵/۰۶برابر) افزایش به ۵۷ هزار و ۹۴ نفر در سال ۱۳۹۸رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، براساس گزارش تحلیلی - توصیفی عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۸ تعداد اشتغال افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از دولت دهم همواره افزایش یافته است. این تعداد  در دولت دهم ۱۱ هزار و ۲۸۲ نفر در سال بوده که با  ۱۹۸ درصد افزایش به  ۳۳ هزار و ۶۹۸ نفر در دولت یازدهم و در نهایت با  ۴۰۶ درصد (۵/۰۶برابر) افزایش به  ۵۷ هزار و ۹۴ نفر در سال ۱۳۹۸رسیده است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، براساس این گزارش در حوزه آموزش نیروی ‌کار، بهبود عملکرد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رخ داده است.

این گزارش نشان می دهد؛ وضعیت دسترسی نیازمندان به مسکن (مسکن اجتماعی وحمایتی) از دولت دهم تا پایان سال  ۱۳۹۸  بیانگر آن است که مقدار عددی این نماگر در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ۱/۸۵برابر(۸۵ درصد افزایش) شده، سپس در سال  ۱۳۹۸، با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۷، به  ۱۴ هزار ۷۲۱ واحد مسکونی رسیده است.

دراین گزارش آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان بزرگترین وزارتخانه اجتماعی- اقتصادی، جایگاه بسیار مهم و اثربخش در توسعه کشور داشته و دستیابی به اهداف تعریف شده برای آن نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای اقتصادی و اجتماعی کشور دارد.

معاونت امور اقتصادی و برنامه ریزی به منظور ارائه تحلیلی از آنچه تا پایان سال ۱۳۹۸ در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذشته است، گزارش تحلیلی- توصیفی عملکرد حاضر را در بازه های زمانی ۹۱-۱۳۸۸؛ ۹۵-۱۳۹۲و از ۱۳۹۶ تا پایان ۱۳۹۸ در ۹حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، پایداری منابع و مصارف صندوق­ های بازنشستگی، اشتغال و آموزش نیروی کار، صیانت از نیروی کار و تنظیم روابط کار، تعاون، بنگاه‌های اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی، شفافیت و سلامت اداری، نظام اداری و دولت الکترونیک و تعاملات بین ­الملل تهیه و تدوین کرده است.

 در هر فصل مهمترین برنامه­ های شاخص­ و کار ویژه ­های هر حوزه در دولت­ های یازدهم و دوازدهم نیز با ذکر اهم دستاوردها ارائه شده ­است.

در این گزارش آمده است: برای ارتقاء و توسعه نظام اداری و دولت الکترونیک گام های روبه جلویی برداشته شده است. رشد آموزش­ های کاربردی، توجه ویژه به بهره­ وری، جوان­گرایی، تفویض اختیارات به واحدهای تابعه، استقرار و تقویت کانون ارزیابی و توسعه شایستگی­ها از شاخص ­ترین عملکردهاست.

رشد و پیشرفت همکاری ها، ارتقای روابط دوجانبه، تعامل با سازمان­های بین­ المللی، حضور در بازار جهانی و تسریع ارتباطات بنگاه‌های وابسته با طرف­ های خارجی در خلال برگزاری کمیسیون­ های مشترک  یا تبادل هیأت­ های تجاری با کشورهای دیگر و حضور در سازمان­های بین ­المللی مختلف از جمله دستاوردهای حوزه بین الملل است.

در این گزارش با اشاره به به حوزه رفاه اجتماعی تاکید شده است: در قانون جامع نظام رفاه و تأمین اجتماعی، سه حوزه بیمه‌های اجتماعی، امدادی و حمایتی به عنوان محورهای اصلی مورد توجه قرار گرفته‌اند. سیاستگذاری این حوزه که پس از تصویب قانون یاد شده به عهده وزارت رفاه اجتماعی قرار گرفت پس از تشکیل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در معاونت ستادی رفاه اجتماعی بعنوان سیاستگذاری و سازمان بهزیستی و صندوق های بازنشستگی و سازمان بیمه سلامت برای تدارک و ارائه خدمات رفاهی سازمان دهی شد.

بنا براین گزارش، یکی از اصلی ترین اقداماتی که در زیربخش رفاه اجتماعی صورت گرفته، پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان است. پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان براساس قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۳) مبنی بر تجمیع اطلاعات و آیین نامه اجرایی مصوب۱۳۸۷، درسال۱۳۹۳با ضرورت شناسایی و حذفی یارانه ثروتمندان از برنامه هدفمندسازی یارانه ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه ها ایجاد شد.

همچنین با آغاز کار دولت یازدهم، ضریب پوشش بیمه در کشور با یک جهش قابل ملاحظه از  حدود ۴۹ درصد به ۵۶ درصد رسید.

در حوزه توزیع سبد کالا بر اساس این گزارش دولت طی ۱۳مرحله اقدام به توزیع سبدکالا به منظور تأمین امنیت غذایی کرد. در این راستا، تعداد خانوارهای تحت پوشش این طرح از ۲ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۴۶ خانوار  در سال ۱۳۹۳به ۴ میلیون و ۵۰ هزار خانوار در سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرد.

بر اساس یافته های این گزارش، روند تغییرات این شاخص در طول دولت یازدهم و سالهای سپری شده دولت دوازدهم با شیب ملایم صعودی بوده که این امر حاکی از بهبود وضعیت تأمین اجتماعی در این بازه زمانی است.

گزارش معاونت اقتصادی نشان می دهد؛ در حوزه اشتغال دولت دوازدهم برای اجرایی شدن برنامه ششم توسعه و تحرک‌بخشی در بازار کار، ایجاد فرصت‌های شغلی به‌خصوص برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، زنان و خانواده‌های کم‌درآمد و همچنین افزایش و انتقال دانش در حین کار را هدف‌گذاری کرده است. به‌منظور دستیابی به این هدف مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اقدامات در قالب طرح‌های تشریح شده در بخش‌های قبل تصویب و به اجرا گذارده شده است. این طرح‌ها در دوسال گذشته در مجموع بیش از یک میلیون ۱۵۰هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است

کد خبر: ۳۸٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha