۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
چرا گیربکس‌های اتوماتیک در وضعیت پارک مشکل دارند؟
بازار دلایل خرابی گیربکس را بررسی کرد

چرا گیربکس‌های اتوماتیک در وضعیت پارک مشکل دارند؟

اگر روغن و فیلتر گیربکس را در هر ۵۰ هزار کیلومتر مرتب تعویض کنید، می‌توانید میزان خرابی گیربکس را تا ۷۰ درصد کاهش دهید.

بازار؛ گروه خودرو: گیربکس اتوماتیک یکی از آپشن‌های طرفدار در انتخاب و خرید خودرو از سوی مشتریان است. با توجه به افزایش نرخ دستمزدها و بالا رفتن قیمت قطعات مشتریان درپی خرید خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند که کمترین دردسرها را داشته باشد.

ازسوی برخی از گیربکس‌های نصب شده روی خودروها در زمان پارک کردن خودرو با مشکل قفل شدن در وضعیت پارک مواجه می‌شوند، در این گزارش سعی داریم به بررسی این مساله و دلایل خرابی آن بپردازیم:

در حالت کلی باید عنوان کرد که خودروسازان بر اساس طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک، عمر مفید آن را تعیین می‌کنند. اغلب مدت زمان عمر مفید گیربکس اتوماتیک صد تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است، پس از آن گیربکس دچار خرابی خواهد شد.

سه علت اصلی خرابی گیربکس‌های اتوماتیک در کشور
نخست، سرویس و نگهداری از گیربکس‌های اتوماتیک در کشور ضعیف است.

دوم، مالکان خودروها به علت وارد کردن فشار بیش از حد به خودرو زمینه لازم جهت آسیب جدی گیربکس را فراهم می‌کنند.

سوم، تعلل در تعویض و فیلتر و روغن گیربکس عامل اصلی ایراد در گیربکس‌ها است. اگر روغن و فیلتر گیربکس را در هر ۵۰ هزار کیلومتر مرتب تعویض کنید، می‌توانید میزان خرابی گیربکس را تا ۷۰ درصد کاهش دهید.

لازم به ذکر است تحریم‌ها و چالش‌های گمرکی سبب عدم دسترسی آسان به فیلتر روغن گیربکس برخی از محصولات شده است. البته در کنار این مساله باید در اینجا اشاره داشت که دفترچه راهنمای نگهداری برخی از خودروها برای مالکان ترجمه نشده، بنابراین ضریب خرابی نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین توصیه می‌شود با توجه به عدم رفتار رانندگی مناسب با خودرو در کشور، استفاده از گیربکس ترونیک برای خودروهای داخلی بهتر است.

قفل شدن گیربکس در وضعیت پارک
یکی از ضعف‌های که در برخی از خودروها مشاهده می‌شود، قفل شدن دنده در حالت پارک است. شاید بتوان ریشه این مشکل را نخست در ضعف مونتاژ و تولید تلقی کرد. ازسوی شیوه اشتباه پارک کردن خودرو است.

بسیاری از راننده‌ها در زمان پارک کردن خودرو(مخصوصا در شیب‌ها) ابتدا وضعیت گیربکس را در حالت پارک قرار داده، سپس از ترمز دستی استفاده می‌کنند.

این امر سبب می‌شود تمام وزن خودرو به گیربکس منتقل شده در نتیجه حالت قفل مکانیکی در وضعیت پارک برای گیربکس به وجود آید. اگر هنگام پارک کردن ابتدا ترمز دستی را فعال سپس دنده را در وضعیت پارک قرار دهند هرگز گیربکس در این وضعیت قفل نمی‌شود.

رتبه بندی خرابی خودروها
بی‌شک خودروهای چینی مقام نخست را در خرابی گیربکس‌های اتوماتیک دارند، بسیاری از خریداران این خودروها توقع دارند گیربکس خودرویشان عملکردی مانند خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای را داشته باشد.

این در حالی است که از سوی بحث خدمات پس از فروش برخی از خودروهای چینی در ایران با ضعف مواجه است. بنابراین تنها راه افزایش طول عمر مفید گیربکس خودروهای چینی نگهداری صحیح و سرویس به موقع آن‌ها است.

رتبه دوم خرابی گیربکس‌های اتوماتیک در خودروهای کره‌ای مشاهده شده است. زیرا عدم دسترسی آسان به فیلتر گیربکس این خودروها، خرابی و استهلاک آن‌ها را افزایش  داده است.

برای تعویض فیلتر گیربکس این خودروها باید کل گیربکس باز شود که معمولا هزینه زیادی را به راننده تحمیل می‌کند و اغلب مالکان از تعویض به موقع آن سرباز می‌زند که نتیجه خرابی سریع و بیش از حد گیربکس می‌شود.

رتبه سوم را می‌توان به خودروهای آلمانی و ژاپنی اختصاص داد. عمر مفید بیشتر، کیفیت بالا و دسترسی آسان به فیلتر گیربکس این خودروها سبب کاهش میزان خرابی آن‌ها نسبت به دو گروه خودرو دیگر شده است.

کد خبر: ۳۸٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha