۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
عمل نکردن ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به تعهدات ارزی/ ۸۸ درصد مرزهای ایران باز است
معاون سازمان توسعه تجارت ایران:

عمل نکردن ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به تعهدات ارزی/ ۸۸ درصد مرزهای ایران باز است

کردستان- معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور به تعهدات ارزی خود عمل نکردند، گفت: مابقی صادرکنندگان از ۱۰ تا ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را بازگرداندند.

به گزارش خبرنگار بازار، سید مجتبی موسویان امروز دوشنبه در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه فشارهایی که در نتیجه تحریم آمریکا بر ایران اعمال شده بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است، اظهار داشت: با داشتن مردمی صبور و فهیم و رهبری عالمانه مقام معظم رهبری تاکنون در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی کردیم.

وی با بیان اینکه ایران هم با فشارهای تحریم و هم بحران کرونا مواجه است، یادآور شد: این فشار دوگانه تحریم و کرونا تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور ما گذاشته است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار صادرات در کشور انجام شده است، گفت: یکصد سال از فروش نفت در ایران می گذرد و اکنون صادرات این محصول کاهش یافته ولی در مقابل صادرات غیرنفتی افزایش یافته است.

موسویان با بیان اینکه وضعیت صادرات کشور در حال بهبود است، یادآور شد: در سه ماهه نخست امسال میزان صادرات کشور ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشت که در پنج ماهه امسال به ۴۰ درصد رسید.

موسویان با بیان اینکه تلاش دولت بر هموار کردن صادرات است، یادآور شد: ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعهدات ارزی خود را انجام ندادند و مابقی صادرکنندگان از ۱۰ تا ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را بازگرداندند.

وی با اشاره به اینکه افزایش تجارت یکی از سیاست های دولت در شرایط کنونی است،  اعلام کرد: در حال حاضر ۸۸ درصد مرزهای کشور باز است و مبادلات تجاری و مسافربری در آنها جریان دارد

فری‌شاپ در مرز باشماق مریوان راه‌اندازی می‌شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این جلسه گفت: به منظور رونق بیشتر فعالیت‌های مرزی درصدد راه‌اندازی فری شاپ در مرز بین‌المللی باشماق مریوان هستیم.

جعفری یادآور شد: براساس استانداردهای موجود از ۲۱ شاخص مربوط به زیرساخت‌های مورد نیاز در مرز، باشماق مریوان دارای ۱۵ شاخص است.

وی با اشاره به اینکه از جمله این شاخص‌ها شامل فیبرنوری، سامانه جامع گمرکی، انبارها، سردخانه و امکانات و تاسیسات رفاهی، اضافه کرد: در خصوص انبارها مشکلات حقوقی با شرکت انبارهای عمومی داشتیم که سال گذشته برطرف شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: انبارها در مرز باشماق فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است که هم اکنون در مرحله واگذاری این انبارها از طریق مزایده هستیم.

جعفری یادآور شد: طرح ساماندهی مرز باشماق با برآورد اعتبار مورد نیاز ۸۰ میلیارد تومانی از محل منابع سازمان راهداری تهیه شده و فقط مصوبه هیئت وزیران برای اجرای این طرح باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی، دو مرز کشور دارای فری شاپ هستند، گفت: امیدواریم در مرز بین ‌المللی باشماق مریوان هم به منظور رونق بیشتر فعالیت‌های مرزی شاهد راه‌اندازی فری‌شاپ باشیم.

جعفری با بیان اینکه آماری که در این جلسه از میزان صادرات در مرز باشماق ارائه شد بخشی از ظرفیت مرز را نشان می دهد، گفت: بسیاری از مرزهای کشور به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد ولی براساس وظیفه ملی و ارتباطاتی که با اقلیم کردستان عراق داشتیم مانع از تعطیل شدن مرز باشماق شدیم.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: تشکیل صف کامیون‌ها در باشماق به ۱۷ کیلومتر رسید و با تدابیری که اندیشیده شد امروز شاهد عملکرد مطلوب این مرز در سطح کشور هستیم.  

کد خبر: ۳۸٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha