۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
استقلال انرژی آمریکا در سال ۲۰۲۰ در معرض تهدید قرار دارد/ واشنگتن  به نفت ۵۳ دلاری نیازمند است
ایالات متحده بازنده جنگ نفت ۲۰۲۰

استقلال انرژی آمریکا در سال ۲۰۲۰ در معرض تهدید قرار دارد/ واشنگتن به نفت ۵۳ دلاری نیازمند است

قیمت پایین نفت به صنعت نفت ایالات متحده آمریکا آسیب جدی وارد خواهد کرد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «آنتونی فنسوم» در مورد جنگ نفت در سال ۲۰۲۰ منتشر نموده است. ترجمه مقاله در ادامه می آید.

اعلامیه وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست جمعه سیاه ۶ اوت نشان می دهد همانطور که غول های انرژی جهان درگیر جنگ بر سر طلای سیاه هستند سقوط قیمت ها باعث ایجاد ترس از ورشکستگی برای کل صنعت شیل ایالات متحده می شود و این سوال ایجاد می شود که آیا استقلال انرژی آمریکا در معرض تهدید قرار دارد و آیا صنعت نفت و گاز این کشور می تواند از این بحران جان سالم به در ببرد؟

پس از محدود کردن عرضه از سال ۲۰۱۷ برای پشتیبانی از قیمت ها در نشست سرنوشت ساز وین، کارتل نفتی اوپک به دنبال کاهش اضافی تولید ۱.۵ میلیون بشکه در روز از ماه آوریل بوده و انتظار می رفت اعضای اصلی اوپک ۱ میلیون بشکه در روز و اعضای غیر اوپک، عمدتا روسیه، حدود ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش دهند. پیش از مذاکرات تقاضای نفت به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا ویروس و فصل گرم به شدت کاهش یافته بود. با این وجود روسیه از کاهش تولید امتناع ورزید و پاسخ عربستان سعودی این بود که با افزایش تولید، بازار نفت خام را سرشار کند و این اقدامات باعث ایجاد جنگ قیمت شد.

کشورهای نفت خیز خاورمیانه که اقتصاد آنها به نفت وابسته است، با سقوط قیمت نفت مواجه شده و بازار آنها تحت فشار روسیه و سایر تولیدکنندگان غیر اوپک از جمله ایالات متحده قرار گرفت. به همین دلیل خروجی را کاهش دادند به عنوان مثال امارات متحده عربی  ۱ میلیون بشکه در روز از تولید خود کاست. اما قیمت پایین نفت بیش از نصف کاهش یافت و در ۱۸ مارس به پایین ترین سطح ۱۸ ساله رسید که چیزی بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه بود.

مورگان استنلی پیش بینی می کرد که نفت خام برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ دلار در هر بشکه داد و ستد شود اما دیگران هشدار دادند که در صورت ادامه تنش بین عربستان سعودی و روسیه ممکن است قیمت نفت از ۱۰ دلار نیز پایین تر آید. در حال حاضر نفت با سه رویداد جنگ قیمت، کووید ۱۹ و کاهش تقاضا مواجه است - درست زمانی که اقتصاد جهان در ضعیف ترین نقطه از بحران مالی جهانی قرار دارد. پیش بینی می شود که بیماری همه گیر کووید ۱۹  ، تقاضای سوخت را حداقل ۱۰ درصد در سراسر جهان کاهش دهد، اما بسته به میزان قرنطینه جهانی این وضعیت ممکن است بدتر شود. در همین حال، عرضه اضافی می تواند در شش ماه نخست امسال بین ۸۰۰ میلیون تا ۱.۳ میلیارد بشکه برسد و احتمالاً تثبیت قیمت نفت غیرممکن خواهد بود.

مورگان استنلی پیش بینی می کرد که نفت خام برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ دلار در هر بشکه داد و ستد شود اما دیگران هشدار دادند که در صورت ادامه تنش بین عربستان سعودی و روسیه ممکن است قیمت نفت از ۱۰ دلار نیز پایین تر آید زیرا  در حال حاضر نفت با سه رویداد جنگ قیمت، کووید ۱۹ و کاهش تقاضا مواجه است

آسیب به صنعت شیل ایالات متحده آمریکا
رونق صنعت شیل باعث شد آمریکا به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان در سال ۲۰۱۸ ظهور کند و تولید نفت آن بیش از تولید عربستان سعودی و روسیه شود. کسری قبلی نفت آمریکا که در سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۴۳۶ میلیارد دلار بود، در سپتامبر ۲۰۱۹ مازاد شد و باعث شد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اوایل سال جاری اعلام کند که ما به نفت خاورمیانه نیازی نداریم. حتی سقوط قیمت در ۱۶-۲۰۱۴ که باعث شد ده ها شرکت نفت و گاز ایالات متحده خواستار ورشکستگی شوند و صدها هزار کارمند خود را اخراج کند، نتوانست حرکت صعودی صنعت آمریکا را خدشه دار کنند. آیا بحران کووید ۱۹ متفاوت خواهد بود؟

یک مشاور انرژی در ایالات متحده آمریکا تخمین می زند  بسیاری از شرکت ها به طور متوسط ‌به قیمت  نفت برنت ۵۳ دلار در هر بشکه نیاز دارند و اگر قیمت نفت برنت در در باقی مانده سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ۳۵ دلار باشد صنعت نفت امریکا با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.

تحلیلگران موسسه گلوبال پلاتس پیش بینی کرده اند صنعت نفت ایالات متحده در سال جاری حدود ۵۰۰، ۰۰۰ بشکه در روز تولید خود را کاهش خواهد داد و این رقم  در سال ۲۰۲۱ به ۱.۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. سطح بالای بدهی صنعت آمریکا را تحت فشار بیشتر قرار خواهد داد و بدهی ها در سال  ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب - ۲۰ میلیارد دلار و ۳۰ میلیارد دلار - باید مجدداً تأمین شود و با این قیمتها بسیار سخت خواهد بود.

همانطور که عدم حمایت از سمت سرمایه گذار می تواند حیاتی باشد، کل صنعت شیل  آمریکا در طی دو سال گذشته تحت فشار شدید از سوی سرمایه گذار و ایجاد جریان نقدی مثبت بوده است. اکنون تقریباً غیرممکن است که تصور کنیم هر شرکت با بازده بالا قادر به تأمین مالی مجدد هر چیزی در بازار بدون امنیت باشد. صنعت نفت امریکا سال گذشته شاهد ورشکستگی و کاهش شدید بودجه بود با ورشکستگی ۵۰ شرکت انرژی از جمله ۳۳ تولیدکننده نفت و گاز.

بر اساس گزارشات گلوبال پلاتس روسیه و عربستان سعودی می توانند مدت طولانی منتظر بمانند تا درد واقعی اقتصادی را تحمل کنند زیرا هزینه حفاری در این دو کشور کم بوده و قیمت پایین نفت آسیب زیادی به صنعت نفت آنها وارد نمی کند حتی اگر جنگ قیمت ها برای آینده قابل پیش بینی ادامه یابد شاهد تشدید شرایط بازار در این دو کشور نخواهیم بود. قیمت پایین نفت  احتمالاً به  صنعت نفت ایالات متحده آمریکا آسیب جدی می زند.

با این وجود، قیمت های پایین برنامه های عربستان سعودی را برای متنوع سازی اقتصاد خود تهدید می کند و باعث نارضایتی مردم در رژیم های سرکوبگر در سراسر منطقه خلیج فارس خواهد شد.

سیاستمداران و اقتصاددادن های آمریکا با دولت ترامپ که اعلام کرد قصد دارد  ۷۷ میلیون بشکه نفت خام خریداری کند و «ویکتوریا کوتز» را به عنوان نماینده ویژه انرژی در عربستان سعودی منصوب نماید، مخالفت می کنند. البته هدف دولت ترامپ آرام کردن بازارهای نفت خام است این در حالی است که برخی از قانون گذاران آمریکایی خواستار تحریم نفت شده اند. پرزیدنت ترامپ پیشنهاد کرده است که آمریکا هنوز قدرت زیادی جهت کنترل اوضاع دارد و هنوز می تواند یک راه میانه پیدا کند.

باید گفت رهبر ایالات متحده آمریکا به همه توانایی خود جهت انجام معامله نیاز دارد تا بتواند استقلال انرژی ایالات متحده و صنعت شیل را حفظ کند.

کد خبر: ۳۸٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha