۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
بقای صنعت خودرو در گرو نوآوری، هوشمندسازی و تولید ارزان
رئیس انجمن علمی موتور ایران در گفتگو با بازار عنوان کرد:

بقای صنعت خودرو در گرو نوآوری، هوشمندسازی و تولید ارزان

حاجی علی محمدی، ‌رئیس انجمن علمی موتور ایران گفت: آینده صنعت خودرو در دست خودروسازانی است که امروز به سمت هوشمندسازی و الکتریکی کردن محصولاتشان حرکت کنند.

بازار؛ گروه خودرو: سیر صعودی قیمت خودرو همچنان ادامه دارد و خودروسازان و قطعه‌ سازان نیز برای کاهش زیان‌های انباشته ناشی از سیاست‌های نادرستی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و مدیریت دولتی خودروسازی‌ها به افزایش قیمت خودروها اصرار دارند؛ این درحالی است که نه تنها تولیدکنندگان این صنعت بلکه مردم هم نمی‌توانند از این بازار منفعتی ببرند.
بنابراین علاوه بر اصلاح قیمت خودرو، کاهش اعمال نظرهای سلیقه‌ای متولیان در این صنعت و متعادل سازی قیمت مواد اولیه نیاز است خودروسازان نیز با استفاده از تکنولوژی‌های به روز تر به کاهش قیمت تمام شده محصولاتشان کمک کنند. در این خصوص علیرضا حاجی علی محمدی، ‌ رئیس انجمن علمی موتور ایران توضیح می‌دهد.

* صنعت خودرو ایران همواره با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، به نظرتان برای کاهش مشکلات و همگام شدن با خودروسازان بزرگ دنیا چه اقداماتی باید انجام دهند؟
صنعت خودروسازی در دنیا همواره تحول های مهمی را تجربه کرده است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران، نقش مهمی در توسعه تکنولوژیکی صنایع پایین دستی دارد. رویکردهای جدید در صنعت خودرو شامل هوشمند سازی و الکتریکی نمودن آن در مرحله بلوغ قرار دارد و هر خودروسازی که در این مسیر گام برندارد، آینده را از دست خواهد داد.
موضوع مهم دیگر بحث قیمت خودرو است که متاثر از فناوری های تولید و کاربرد فناوری های ارزان قیمت است. خودرو از قطعاتی تشکیل شده که اگر قیمت تمام شده قطعات کاهش یابد، به طور قطع قیمت خودرو نیز پایین می‌آید.

* به نظرتان در همین شرایط هم می‌توان قیمت خودروهای داخلی را با برنامه‌ریزی بهتر در تولید کاهش داد؟ چه پیشنهادی برای کاهش قیمت خودرو دارید؟
برای کاهش قیمت تمام شده، باید روی دو موضوع تمرکز شود: موضوع اول حذف اتلافات (موداها) در خطوط تولید است. این موضوعی علمی و ثابت شده است که توسط شرکت تویوتا برای اولین بار مطرح و استفاده شد. برخی از سازنده های داخلی در ایران هم در این حوزه بسیار فعال بوده و پیشرفت های خوبی در کاربرد این فناوری وجود داشته است، اما برای دستیابی به قیمت تمام شده معقول، نیاز است که این فناوری برای کلیه تولید کنندگان قطعات خودرو اجرایی و عملیاتی شود.

* دومین موضوعی که می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده خودرو و در نهایت عرضه ارزان‌تر محصول به دست مشتری منتهی شود چیست؟
نکته دوم بحث تکنولوژی تولید قطعات خودرو است. به عنوان نمونه در خصوص قطعه‌ای مثل سر سیلندر در گذشته سر سیلندر (بستار)، منیفولد دود، واشر سر سیلندر و پیچ های اتصال، به صورت قطعاتی مجزا از سازنده‌ها تهیه می‌شد، اما به تازگی مفهومی به نام منیفولد دود یکپارچه با سر سیلندر مطرح شده که کلیه قطعات مذکور را حذف نموده است. در نتیجه قیمت تمام شده قطعات و خودرو کاهش پیدا می‌کند.

* اشاره کردید ارتقای تکنولوژی طراحی و تولید قطعات سبب کاهش قیمت تمام شده محصول می‌شود، می‌توانید برای این موضوع چند مثال هم عنوان کنید؟
بله، مثال های زیاد دیگری نیز از قبیل استفاده از اویل ماژول، پمپ روغن متغیر و استفاده از فناوری تسمه در روغن  در این زمینه وجود دارد که نشان می دهند، ارتقای تکنولوژی طراحی و تولید قطعات، باعث کاهش قیمت تمام شده می‌شود.

* با توجه به اینکه پیشرانه خودرو به عنوان یکی از بخش‌های اصلی خودرو می‌شود، آیا می‌توان با ارتقای فناوری تولید در این بخش به کاهش هزینه‌های تولید دست یافت؟
بله، مورد دیگری که اهمیت دارد بحث فناوری موتور است. در حال حاضر دنیا در فناوری موتورهای درون‌سوز به سمت موتورهای کوچک سازی شده پیش می‌رود. حجم موتور به شدت کاهش پیدا می کند و از موتورهای ۱.۹ لیتر به ۱ لیتر رسیده است و از طرفی تعداد سیلندرها در حال کم شدن است.
موتورهای ۴ سیلندر به ۳ سیلندر تغییر پیدا کرده است. وقتی موتور ۳ سیلندر باشد یک مجموعه پیستون، شاتون، گژن پین و رینگ‌ها حذف می‌شود و از طرفی قطعات دیگر موتور مثل سر سیلندر، میل لنگ و بدنه کوچک تر و ارزان تر می‌شود.
اگر روی فناوریها کار شود و از فناوری های جدید مثل توربو شارژ (پرخورانی)، تزریق مستقیم و مدیریت حرارتی استفاده شود موتور ۱ لیتر به اندازه یک موتور ۱.۷ لیتر توان خواهد داد و از لحاظ هزینه نیز ارزان تر خواهد بود.

کد خبر: ۳۸٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha