۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
سامانه «بازارگاه» ناتوان در کاهش رانت و فساد
رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور مطرح کرد

سامانه «بازارگاه» ناتوان در کاهش رانت و فساد

قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور با اشاره به عملکرد ضعیف سامانه «بازارگاه» در صنعت نهاده‌های دام و طیور، از رانت و فساد گسترده در این صنعت سخن گفت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجید موافق قدیری در رابطه با روند بهبود عملکرد سامانه «بازارگاه» و حذف واسطه‌های غیرضرور گفت: بنده این سامانه را تحولی عجولانه می‌دانم؛ سال‌ها سوبسیدهایی به صنعت دام و طیور اعطا می‌شد که محل حرف و حدیث‌های فراوان بود؛ چراکه اختلاف قیمت منجر به پیشی گرفتن بازار غیر رسمی بر بازار رسمی بود.

وی با بیان اینکه دولت پیش‌تر طراحی مناسبی برای توزیع نهاده‌های دامی نداشت، افزود: همواره یک سوی قصه ناراضی بوده است؛ یعنی هم دولت از سوبسید تخصیص یافته به تولید کننده ناراضی بود و از دیگر سو تولیدکنندگان همواره از قیمت غیر مصوب نهاده‌های دامی گلایه داشته اند.

قدیری با بیان این مقدمه، هدف شکل‌گیری «بازارگاه» را کاهش فساد و رانتِ بزرگ در حوزه غذای دام و طیور عنوان کرد و گفت: این سامانه در ابتدا اشکالات بسیاری داشت و همچنان برطرف نشده است؛ چراکه حلقه‌های تامین زنجیره پروتئین را در نظر نگرفت و بخش اعظم نهاده‌های دام و طیور در این سامانه مفقود بود.

وی در عین حال وجود سامانه‌ای مناسب را موجب کنترلِ رصد و پایش واردات نهاده و کاهش ملموس فساد و رانت در حوزه توزیع نهاده‌های دام و طیور عنوان کرد و ادامه داد: تا زمانیکه کوپن وجود داشته باشد، سامانه بازارگاه به نحو مطلوب به کمک نخواهد آمد.

قدیری با بیان اینکه شبکه توزیع کننده حوزه غذای دام و طیور در سامانه جدیدِ بازارگاه دیده شده‌اند، افزود: این واسطه‌ها از این پس باید به صورت شفاف وارد صنعت تامین نهاده دام و طیور شوند.

وی با اعتقاد بر اینکه واردکننده‌های بزرگ نهاده دام و طیور ورود به بازارگاه را ناظر بر شروطی می‌دانند، تاکید کرد هزینه و زمان فعالیت واردکنندگان نباید طولانی شود.

قدیری امروز وضعیت نهاده دام و طیور جذابیت قبلی را ندارد؛ چراکه واردکننده قدرت مانور خوبی ندارد. بعنوان مثال تکلیف کالای وارداتیِ بی‌کیفیت را مشخص نکرده بودند و بنابراین بودنِ سامانه، شرط لازم برای مدیریت بازار نهاده هاست ولی کافی نیست.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور خاطرنشان کرد: تا زمانیکه ارز تامین نشود و سامانه نیازها را تامین نکند، احتمال دارد این سامانه تاثیر منفی در صنعت دام و طیور بگذارد.

قدیری همچنین ثبت سفارش نهاده را موجب کاهش تنش در بازار دانست و گفت: شفافیت از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ بنابراین ایجاد سامانه اتفاق خوبی است و واردکننده‌ها هم وجود آن را پذیرفته‌اند.

وی گفت: واردکننده نهاده اگر جنس را وارد سامانه بازارگاه می‌کرد، انتظارات بهره بردار و سرمایه گذار تامین نمی‌شد؛ چراکه سامانه اشکالات عمده‌ای داشت و لذا واردکننده‌ها علاقه‌ای برای بهره‌برداری از این سامانه نداشتند.

قدیری ادامه داد: بسیاری از مشکلات در سامانه جدید برطرف شده ولی هنوز رونمایی آن صورت نگرفته است. به این سامانه زنجیره‌های جدیدی اضافه شده و کارخانجات و توزیع کننده‌ها را نیز در نظر گرفته است.

کد خبر: ۳۸٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha