۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
چرا بررسی فشار باد لاستیک ضرورت دارد؟
آماده کردن خودرو برای فصل سرما

چرا بررسی فشار باد لاستیک ضرورت دارد؟

فشار باد لاستیک‌ها را باید حداقل ماهی یکبار چک کنید، هر ۱۲ درجه کاهش دما حدود ۱ PSI فشار باد لاستیک را کاهش می‌دهد.

بازار؛ گروه خودرو: با شروع شدن فصل سرما اولین بخش از خودرو که مالکان باید به آن توجه داشته باشند، لاستیک است. لاستیک خودرو تاثیر مهمی در کاهش یا افزایش، ایمنی و مصرف سوخت دارد. با کاهش دمای هوا، لاستیک نیز دچار تغییراتی می‌شود که اگر نسبت به آن توجهی نداشته باشید، باید نسبت به  خرابی و کاهش قدرت خودرو آمادگی داشته باشید. در این گزارش سعی داریم شیوه نگهداری صحیح لاستیک در فصل سرما را بررسی کنیم:

هوای لاستیکتان را داشته باشید
ساختار تایرها متشکل از مواد لاستیکی و الاستیکی با انعطاف پذیری بالا است، این ویژگی وابستگی فراوانی به دمای محیط دارد. کاهش دما منجربه کاهش فشار باد لاستیک می‌شود، هر ۱۲ درجه کاهش دما حدود ۱ PSI فشار باد لاستیک را کاهش می‌دهد. همین مساله سبب می‌شود در فصل سرما لاستیک برخی از خودروها حالت کم بادی را به خود بگیرد. بنابراین ضروری است که با شروع فصل سرما اقدام به بررسی و تنظیم باد لاستیک‌ها کنید. لاستیک‌ها نیز مانند هر قطعه دیگر در خودرو نیازمند نگهداری استاندارد هستند، هرگونه تغییر در فشار باد لاستیک می‌تواند مستقیم در ایمنی، شتاب، استهلاک و مصرف سوحت خودرو تاثیر گذار باشد.

چگونه باد بزنیم؟
بیشتر مالکان و رانندگان خودروها نسبت به مقدار استاندارد باد لاستیک اطلاع کافی نداشته و اگر قصد بررسی و تنظیم باد داشته باشند، صرفا به دانش تکنسین یا تعمیرکار اکتفا می‌کنند. گاهی در اثر عدم دانش کافی تعمیرکار، باد لاستیک‌ها به اندازه استاندارد تنظیم نشده و این مساله می‌تواند تاثیرات منفی در عملکرد خودرو و طول عمر لاستیک داشته باشد. فشار باد لاستیک‌ها براساس نوع خودرو متفاوت بوده که مقدار دقیق آن در دفترچه‌های راهنما خودرو اعلام شده است. اگر دسترسی به دفترچه راهنما نداشته باشید، در راننده را باز کنید و به ستون B(ستون وسط خودرو) نگاه کنید. در این ستون برچسبی نصب شده که مقدار استاندارد باد لاستیک‌های جلو و عقب خودرو را به تفکیک نمایش داده است. گفتنی است که در برخی از خودروها این برچسب در صندوق عقب خودرو نصب شده است. به طور معمول فشار باد لاستیک‌های خودرو باید ۳۰ تا ۳۵ PSI باشد، معمولا لاستیک‌ها عقب نیز نسبت به جلو خودرو فشار بیشتری دارند. یکی از دلایلی که سبب عدم تنظیم استاندارد باد لاستیک می‌شود، دقت نداشتن به دمای تایر است. به بیانی بهتر، لاستیک‌ها باید درحالت سرد تنظیم فشار باد شوند. زمان مناسب برای این شیوه، حرکت نکردن بیشتر از یک ساعت با خودرو است. لازم به ذکر است که اگر در خودرو وزن بیشتر از قابل حمل داشته باشید، ابتدا باید آن را کاهش سپس اقدام به تنظیم آن کنید. فشار باد لاستیک‌ها را باید حداقل ماهی یکبار چک کنید.

تاثیرات منفی تنظیم نبودن باد لاستیک در خودرو
تنظیم نبودن باد تایرها سه مشکل اساسی در خودروها ایجاد خواهند کرد. نخست اینکه، باتوجه به شروع فصل سرما و بارندگی‌ها، عامل اصلی پایداری خودرو، لاستیک‌ها هستند. اگر در زمان حرکت فشار باد تایرها زیاد باشد، علاوه بر لاستیک سایی سبب ترکیدن و تضعیف فرمان پذیری خواهد شد. همین مساله در زمان لغزنده بودن سطح جاده منجربه حادثه خواهد شد. در صورتی که فشار باد لاستیک کمتر از حدمجاز باشد، دمای کاری تایر افزایش و سبب نخ زدگی، دوپوستی و پنچری خواهد شد. در هر دو حالت مذکور، احساس کوبش فرمان، لرزش خودرو و کاهش سواری برای سرنشینان در داخل کابین ایجاد خواهد شد. در شرایط مذکور سیستم ترمز ۱۰ درصد از توان خود را در زمان کاهش یا افزایش باد تایرها تجربه خواهد کرد، زیرا مقدار چسبندگی خودرو در زمان حرکت به کمترین مقدار خود می‌رسد. دوم اینکه، اگر به دنبال صرفه جویی اقتصادی در مصرف سوخت هستید، باید بدانید که تنظیم نبودن فشار باد تایر می‌تواند ۵ تا ۱۵ درصد مصرف سوخت را افزایش دهد. به همین مقدار نیز افزایش آلایندگی در خودرو ایجاد خواهد شد. از آنجایی که در فصل سرما نیز مقدار آلودگی‌هوا بیشتر هست، پس تنظیم باد لاستیک‌ها می‌تواند در کاهش آلودگی تاثیر داشته باشد. سوم اینکه، تنظیم نبودن بادتایر می‌تواند عمرمفید سیستم تعلیق، فرمان و گیربکس را به شدت کاهش دهد. زیرا ارتعاشات وارده از سطح جاده در وهله نخست توسط لاستیک جذب و دفع می‌شود. زمانی که فشار باد به مقدار استاندارد در تایر وجود نداشته باشد، ارتعاش وارده به جلوبندی و سیستم فرمان به حدی افزایش خواهد یافت که در کمترین مدت خودرو را زمین گیر خواهد کرد. اگر خودرو شما مجهز به گیربکس اتوماتیک باشد، در صورت سهل‌انگاری به تنظیم باد تایر باید انتظار خرابی سریع آن را داشته باشید. کیفیت سطح جاده و نوسان‌های وارد شده به خودرو مستقیم از تایر به گیربکس راه خواهد یافت که نتجیه آن خرابی اجزای الکتریکی، مکانیکی و هیدرولیکی در گیربکس خواهد بود.

به کجا مراجعه کنیم؟
گاهی برای تنظیم باد، مالکان خودروها به تعمیرگاه‌های آزاد سطح شهر مراجعه می‌کنند. اغلب تعمیرکاران برحسب تجربه و با تجهیزات معیوب اقدام به تنظیم باد می‌کنند. برخی از تعمیرکاران نسبت به واحد فشار باد و اعداد آن نیز ناآشنا هستند. این مسائل علاوه بر افزایش استهلاک و کاهش عمر مفید لاستیک، می‌تواند ایمنی سرنشینان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین توصیه می‌شود برای تنظیم فشار باد لاستیک‌ها به نمایندگی خودرو مربوط مراجعه کنید. در زمان مراجعه نیز، دیواره لاستیک‌ها را از نظر ترک خوردگی و پوسیدگی چک کنید، چون ممکن است در اثر سرما نشت باد از آن رخ دهد. لازم به ذکر است علاوه بر چک کردن باد لاستیک‌ها حداقل به صورت ماهانه، فشار باد لاستیک زاپاس را نیز باید همزمان با آن‌ها چک کنید.

کد خبر: ۳۸٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha