۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
ساخت پایانه خودکار فروش خدمات گردشگری در قم؛ تسهیلات کرونا ناکارآمد است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ساخت پایانه خودکار فروش خدمات گردشگری در قم؛ تسهیلات کرونا ناکارآمد است

قم- تغییر رویکرد سنتی در خدمات گردشگری امری ضروری است بر همین اساس پایانه خودکار و طرح اپلیکیشنی خدمات گردشگری توسط یک شرکت دانش بنیان در قم طراحی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از معضلات صنعت گردشگری در کشور عدم برخورداری از ظرفیت‌های فناوری و خدمات آنلاین است؛ رویکرد سنتی به گردش کار در صنعت گردشگری یکی از دلایل مختلف کم اعتمادی گردشگران خارجی به توریسم در ایران است.

تجهیز صنعت گردشگری به لوازم فناوری و تکنولوژی‌های خدمات آنلاین از گزینه‌های بسیار مهم برای توسعه صنعت گردشگری در ایران است. از این رو به بهانه رونمایی از پایانه خودکار و طرح اپلیکیشنی خدمات گردشگری در استان قم با فناوران و مبتکران این پایانه گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ذیل می‌آید:

دو تن از فعالان عرصه گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار از بی‌توجهی مسئولان و نبود فناوری در حوزه گردشگری انتقاد کردند.

یحیی حیدری، مدیرعامل یکی از واحدهای فناور گردشگری آنلاین در این زمینه گفت: دستگاه و سامانه خدمات گردشگری آنلاین به صورت همزمان و با کاربرد مشابه ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این طرح سه سال پیش بر اساس رفع خدمات گردشگری آنلاین طراحی و تولید شد گفت: اپلیکیشن نرم افزار فروش خودکار خدمات گردشگری قابل نصب روی تلفن همراه بوده و به غیر از آن دستگاه خودکار نیز ظرف کمتر از دو دقیقه عملیات درخواست و صدور بلیط را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت همای آسمان از امکان قرارداد با شرکت‌های فروش اینترنتی بلیط قطار خبر داد و گفت: یکی از مشکلات عمده این شرکت‌ها ناتوانی در چاپ بلیط‌های صادره است که اگر مجهز به پایانه خودکار فروش شوند می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

حیدری با بیان اینکه در حوزه خدمات گردشگری- زیارتی فعالیت دارد، گفت: با سابقه ۲۵ ساله در این حوزه ضعف‌ها و چالش‌های تأمین خدمات گردشگری را شناسایی و بر اساس آن در نظر داریم بنگاه‌های کوچک اقتصادی گردشگری را احیا و تقویت کنیم.

لزوم توسعه فناوری خدمات گردشگری
مدیر توسعه فناوری شرکت همای آسمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با طرح این مطلب که سال‌ها است همکاری‌های مهم با شرکت‌های معتبر ریلی داریم، گفت: خوشبختانه توانستیم مجوزهای رسمی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی کسب کرده و به تمام نیازها و مشکلات مسافربرهای ریلی آشنایی داریم.

محمد صادق دهقان اشکدزی با تأکید بر اینکه تغییر رویکرد سنتی در خدمات گردشگری امری ضروری است، گفت: شرکت‌های خدمات رسانی مسافربری فقط در صورتی می‌توانند تداوم حیات داشته باشند که از رویکرد سنتی به سمت فرصت‌های فناورانه بروند.

شرکت‌های خدمات رسانی مسافربری فقط در صورتی می‌توانند تداوم حیات داشته باشند که از رویکرد سنتی به سمت فرصت‌های فناورانه بروند

وی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته بسیاری از شرکت‌های کوچک خدمات رسان گردشگری از صحنه فعالیت محو شده‌اند، گفت: شرکت فناور همای آسمان برای تقویت و ماندگاری بنگاه‌های کوچک اقدام به راه اندازی خدمات مشاوره و ایجاد سیستم آنلاین فروش داشته است.

این فعال در عرصه دانش و فناوری از طراحی و ساخت پایانه خودکار فروش خدمات گردشگری خبر داد و گفت: این دستگاه با نصب در ایستگاه‌های مسافربری نیاز مسافران را در زمینه درخواست و صدور و چاپ بلیط پاسخگو است.

وی یکی از ویژگی‌های این پایانه را امکان تغییر کاربری برای همه خطوط مسافربری اعلام کرد و گفت: علاوه بر اینکه این سامانه گردشگری می‌تواند برای خطوط هوایی، زمینی و راه آهن کاربری داشته باشد حتی می‌تواند برای خدمات شهری نیز قابل کارگزاری و استفاده است.

طرحی برای احیای شرکت‌های نوپا و کوچک خدمات گردشگری
مدیرعامل شرکت همای آسمان با طرح این موضوع که این پایانه مجهز به نرم افزار چند زبانه است، گفت: به همین دلیل مسافران خارجی می‌توانند با خرید آنلاین از سامانه از کلاهبرداری و زیاده خواهی برخی از دفاتر و افراد متفرقه خدمات فروش در امان باشند.

دهقان بهره‌وری در زمان، کاربری آسان عمومی و بی‌نیازی از مراجعه حضوری به صف‌های فروش بلیط را از جمله مهمترین ویژگی‌های این دستگاه دانست و گفت: مدل جدید دستگاه در ظرف سه ماه فعالیت خود با وجود اینکه فقط مجوز نصب در مسیرهای مبدأ و مقصد حومه استان قم را داشته اما به طور متوسط ۲۰۰ برگه بلیط در روز از طریق این دستگاه درخواست و چاپ می‌شود.

وی شیوع کرونا را یکی از عوامل رکود کسب و کار خود اعلام کرد و گفت: متأسفانه تا قبل کرونا تعداد ۱۷ نفر در این شرکت مشغول به کار بودند که تعداد آنها به هفت نفر رسیده است.

عدم برخورداری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روزآمد سبب شده نتوانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم

مدیر توسعه فناوری شرکت فناوری همای آسمان با انتقاد از عدم حمایت مسئولان استان از طرح ابتکاری آنها، گفت: سازمان‌های مانند گردشگری باید یکی از حامیان و مشتریان اصلی خرید دستگاه ابتکاری ما باشند و از آن استقبال کنند.

دهقان از ناکارآمد بودن تسهیلات ویژه دوران کرونا گلایه کرد و گفت: این تسهیلات به غیر از اینکه بازپرداخت آنی دارد، با شرایط سختی چون بیمه بودن همه پرسنل و حفظ تمام نیروهای انسانی همراه است در حالی که شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های خدمات گردشگری را با مشکلات جدی مواجه کرده و آنها توانایی حفظ و تأمین مالی نیروی انسانی خود را ندارند با این روش عملاً اکثر شرکت‌های گردشگری نیازمند وام، از امکان دریافت تسهیلات بی‌بهره مانده‌اند.

خواب زمستانی مسئولان در حوزه گردشگری
وی با اشاره به اینکه کرونا اوضاع گردشگری را نا بسامان و تعطیل کرده است، گفت: متأسفانه در کنار این حادثه طبیعی بی‌توجهی مسئولان هم مشکلات ما را دوچندان کرده است.

مدیر توسعه فناوری شرکت فناوری همای آسمان با تأکید بر اینکه مسئولان به جای حمایت فقط تعریف و تمجید می‌کنند، گفت: واقعا در استان معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری می‌تواند کارهای خوبی برای راه اندازی و توسعه پایانه‌ها انجام دهد.

صنعت گردشگری باید از آخرین دستاوردهای فناوری بهترین استفاده را ببرد
رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با طرح این مطلب که فناوری در خدمت ایجاد سهولت برای مردم است، گفت: گردشگری به عنوان یکی از مزیت‌های مهم استان قم باید از آخرین دستاوردهای فناوری بهترین استفاده را ببرد.

سید حسین اخوان علوی با تأکید بر اینکه صنعت گردشگری درگیر چالش‌های بسیاری است گفت: یکی از مشکلات این صنعت که سبب شده نتوانیم با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم، عدم برخورداری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روزآمد است.

وی با بیان اینکه ساخت پایانه خودکار فروش خدمات گردشگری در قم در راستای توسعه فناورانه صنعت گردشگری است، گفت: انتظار می‌رود مسئولان با شناخت مزایای این نوع فناوری‌ها زمینه رشد و توسعه صنعت گردشگری را فراهم کنند.

کد خبر: ۳۸٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha