۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
ظرفیت صادرات به همسایگان؛ ۱۲۵ میلیارد دلار
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد

ظرفیت صادرات به همسایگان؛ ۱۲۵ میلیارد دلار

زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: محاسبات ما نشان می‌دهد ظرفیت صادرات ما به کشورهای همسایه صد میلیارد دلار بیشتر از میزان کنونی است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حمید زادبوم بیان این که هم اکنون میزان صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه حدود ۲۵ میلیارد دلار است افزود: ما می‌توانیم تا حدود صد میلیارد دلار در اقلامی که کشورهای همسایه واردات دارند و ما در آن کالاها سابقه صادراتی داریم میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی با بیان این که پاکستان، پرظرفیت‌ترین کشور هدف صادراتی ما می‌تواند باشد گفت: هم اکنون صادرات رسمی ما به این کشور یک و دو دهم میلیارد دلار تا یک و نیم میلیارد دلار است در حالی که ظرفیت صادراتی ما به پاکستان حدود ۱۶ میلیارد دلار و این در حالی است که بسیاری از صادرکنندگان ما به سمت بازارهای این کشور نمی‌روند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از پاکستان کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه و دیگر کشورهای همسایه از ظرفیت‌های بالایی برای صادرات کالای ایرانی به این کشورها برخوردارند از این رو ما بر بازار این کشورها تمرکز کردیم تا توسعه تجارت با این کشورها از راه رسمی باشد.

زادبوم همچنین گفت: بازارچه‌های مرزی و مرزنشینان ما که حدود هفت میلیون نفرند فقط در رقم‌های پایین صادرات نقش دارند، اما برای توسعه صادرات در ارقام بزرگ لازم است که به سمت تجارت رسمی و فراتر از بازارچه‌های مرزی حرکت کنیم در عین حال علاقه مندیم بازارچه‌های مرزی فقط در محدوده خود فعالیت کنند تا رونقی در مرزها ایجاد شود ضمن این که از صادرات مرزنشینان با کارت بازرگانی معتبر نیز استقبال می‌کنیم.

وی افزود: بعضی از کشورهای همسایه طرف تجاری ما اعتقاد دارند در مواقعی کالاهایی در بازارچه‌های مرزی جابجا می‌شود که زیاد مدنظر دو کشور مبدا و مقصد صادراتی نیست از این رو از تبادلات تجاری از طریق بازارچه‌های مرزی استقبال نمی‌کنند.

زادبوم گفت: سال گذشته از حدود ۲۵ میلیارد دلار صادرات ما به کشورهای همسایه، سهم مرزنشینان و پیله وران کمتر از دو میلیارد دلار بوده است و شاید بیشتر از این هم نشود، زیرا روش‌های صادراتی و فروش آن‌ها سنتی و دم مرزی است که نمی‌تواند ارقام بزرگ را پوشش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت به تشکیل میزهای کشوری و کالایی برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در میز کشوری که در آن اجتماعی از نهادهای مختلف دولتی حضور دارند مسائل مرتبط با صادرات آن کشور را بررسی و برای آن راه حل پیدا می‌کنیم تا پیگیری‌ها انجام شود به طور نمونه اگر میز روسیه را برگزار می‌کنیم همه نهادهای دولتی مرتبط با موضوع، بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان را دعوت می‌کنیم تا مسائل مرتبط با صادرات به این کشور بررسی شود.

زادبوم افزود: در میز کالایی موضوعات مرتبط با صادرات کالاهایی مانند فرش دستبافت، محصولات نساجی و پوشاک و زعفران را با حضور نهادهای دولتی، بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف بررسی و دسته بندی می‌کنیم اگر امکان داشت همان جا موضوع را حل می‌کنیم، اما اگر ضرورت داشت و نتوانستیم در آن میز کالایی موضوع را حل کنیم به هیئت وزیران، شورای عالی صادرات یا شورای عالی هماهنگی اقتصادی می‌رود تا موانع و گلوگاه‌های صادراتی این کالاها به کشورهای هدف حل شود.

وی ادامه داد: در صادرات محصولات کشاورزی ممکن است به یک سری زیرساخت‌ها نیاز داشته باشیم که این موضوع باید در جلسات متعدد حل و فصل شود مانند حمل و نقل محصولات کشاورزی که در میز محصولات کشاورزی به آن پرداخته می‌شود.

زادبوم با بیان این که وظیفه سازمان توسعه تجارت، رفع موانع پیش روی صادرات است گفت: در سال ۹۹ به جز یک یا دو مورد، عوارض و ممنوعیت صادراتی جدیدی نداشتیم ضمن این که سعی می‌کنیم از این به بعد هم نداشته باشیم، اما در مواردی که ستاد تنظیم بازار ممکن است برای تنظیم بازار داخل تصمیماتی بگیرد این ستاد به ما به عنوان مدیریت صادرات پیشنهادها را مطرح می‌کند و ما با نظر کارگروه مدیریت صادرات و وزیر صمت، راجع به آن تصمیم خواهیم گرفت.

وی گفت: در فرآیند تصمیم گیری سعی می‌کنیم تا حد ممکن صادرات منظم برخی صنایع تحت تاثیر قرار نگیرد تا اگر مجبور شدیم محدودیت صادراتی وضع کنیم به صادرکننده‌ای که قرارداد از قبل تعیین شده و یا کالایی در راه دارد کمک می‌کنیم اقدام او تکمیل و کالای مورد نظر صادر شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور گفت: یک وجه از استفاده از ظرفیت ترانزیت این است که راه ترانزیت را در داخل کشور باز بگذاریم و رفت و آمدها انجام شود، زیرا این موضوع علاوه بر ایجاد درآمدزایی برای کشور، فرصتی برای تجارت کشور نیز محسوب می‌شود که اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم از مسیرهای ترانزیتی و به تدریج از چرخه اقتصاد بین الملل حذف خواهیم شد.

زادبوم گفت: در روی دیگر سکه ممکن است برخی از کالاهایی که از کشور ترانزیت می‌شوند به بازار کالاهای ما در دیگر کشورها آسیب وارد کند بنابراین باید احتیاط، دقت و بررسی کنیم تا کالاهای ترانزیتی به صادرات ما ضربه نزند البته با توجه به برنامه ریزی خوب وزارت راه و شهرسازی و معاونت حمل و نقل این وزارتخانه امیدواریم بتوانیم هم راه ترانزیت را باز بگذاریم و هم از چرخه ترانزیت و مسیرهای بین المللی حذف نشویم.

کد خبر: ۳۸٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha