۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
یک بام و دو هوای قیمت ها در سیستان و بلوچستان؛ جولان کالاهای فاقد قیمت در سوپرمارکت ها
بازار گزارش می دهد؛

یک بام و دو هوای قیمت ها در سیستان و بلوچستان؛ جولان کالاهای فاقد قیمت در سوپرمارکت ها

زاهدان- درج قیمت فروش برروی کالا یا نرخنامه در محل عرضه خدمات یک ضرورت است اما تعدادی از مراکز عرضه کالا و خدمات در شهرهای استان سیستان و بلوچستان از نصب آن خودداری می کنند.

فرشته بامری؛ بازار: درج قیمت فروش بر روی کالا یا نرخنامه در محل عرضه خدمات یک ضرورت است اما بسیاری از مراکز عرضه کالا و خدمات در شهرهای استان سیستان و بلوچستان از نصب آن خودداری می کنند تا بتوانند کالا را به هر قیمتی که می خواهند به فروش برسانند.

سیستان و بلوچستان در حال حاضر حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین آمارها با ۶۷ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال جوان‌ترین استان کشور است از همین رو عمده مشکل مردمان این منطقه بیکاری است و بدیهی است که افزایش قیمتها بر زندگی افرادی که زیر خط فقر قرار دارند بیشترین تاثیر را می گذارد.

طبق اعلام مسئولان در برخی از مناطق سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است و اکثر جمعیت استان زیر خط فقر امنیت غذایی هستند از همین رو در چنین شرایطی  اولین مردمانی که پیامدهای افزایش  قیمتها را لمس می کنند، ساکنان مناطق محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان هستند.

قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است
نرگس آبتین یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: من معمولا خریدهای منزل را خودم انجام می دهم و شاهد هستم طی چند سال اخیر اجناس و کالاها افزایش چند برابری پیدا کرده است.

وی افزود: از زمانی که عرضه یک قالب پنیر به قیمت هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاه های مواد غذایی صورت می گرفت تاکنون که هر قالب ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود مدت زیادی نگذشته اما قیمت ها چند برابر شده است و با این ۱۰ هزار تومان که زمانی می توانستیم چند قلم صبحانه و یا میوه بخریم در حال حاضر تنها یک قالب پنیر می توان خرید.

متاسفانه درآمدهای خانواده ها در مقابل گرانی ها ناچیز است و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و بارها اتفاق افتاده که نتوانسته ام با پولی که دارم همه مایحتاج خانه را خریداری کنم و به ناچار تعدادی از آن ها را از سبد خانوار حذف کرده ام

وی تصریح کرد: متاسفانه درآمدهای خانواده ها در مقابل گرانی ها ناچیز است و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و بارها اتفاق افتاده که نتوانسته ام با پولی که دارم همه مایحتاج خانه را خریداری کنم و به ناچار تعدادی از آن ها را از سبد خانوار حذف کرده ام.

این شهروند زاهدانی گفت: در چند سال اخیر مشکلات معیشتی در استان سیستان و بلوچستان به شدت افزایش یافته است و گویا هیچکس قادر به مهار قیمت ها نیست.

عدم درج قیمت زمینه را برای گران فروشی فراهم می کند
حسن نخعی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: شغل آزاد دارم و هر روز برای ناهار محبور هستم به ساندویجی های سطح شهر بروم، متاسفانه برخی از آنها بنر منوی خود را بدون درج قیمت بر روی دیوار اغذیه فروشی نصب می کنند و یا قیمت نهایی آنها با قیمت درج شده بر روی منوی شان فرق دارد گویا خود آنها هم به قیمت اعلام شده خودشان اعتقادی ندارند.

وی افزود: همچنین این روزها بسیاری از مغازه ها و مراکز عرضه قیمت کالا را درج نمی کنند و در حین خرید قیمت کالا را به راحتی بالا می برند و از این طریق افزایش قیمت ها و گرانفروشی ها افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه، وقتی قیمت کالا درج نشود زمینه برای گران فروشی فراهم می شود، تصریح کرد: برخی از مغازه دارانی که به فروش حبوبات و مواد خوراکی فله ای می پردازند هم معمولا قیمت محصول را درج نمی کنند و یا قیمت دست نویس شده را هر روز تغییر می دهند.

این شهروند زاهدانی گفت: با شرایط کنونی امرار معاش بسیار سخت و دشوار شده و بیکاری و نبود شغل مناسب هم بر مشکلات مردم افزوده است.

عدم درج قیمت بر روی کالاها تخلف است
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: طبق قوانین سازمان حمایت از مصرف کننده گان و تولیدکنندگان عدم درج قیمت بر روی کالاها تخلف است.

محمد قاسمی افزود: متاسفانه برخی اصناف از درج قیمت بر روی کالاها خودداری می کنند که این موضوع تخلف است و فروشنده ملزم به درج قیمت است.

وی ادامه داد: درج قیمت، نصب برچسب روی کالا یا نصب تابلو و نرخنامه در محل یا عرضه به نحوی که نرخ واحد کالا یا دستمزد خدمت برای همگان قابل رویت باشد، الزامی است.

سیستان و بلوچستان در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی دارد بنابراین بازرسی‌ها و نظارت‌ها نمی‌تواند همه واحدها را در بربگیرد

وی تصریح کرد: در خصوص نظارت بر واحدهای صنفی،  این نکته حایز اهمیت است که سیستان و بلوچستان در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی دارد بنابراین بازرسی‌ها و نظارت‌ها نمی‌تواند همه واحدها را در بربگیرد اما اگر به سمت نظارت‌های مردمی برویم می‌تواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: مردم حق دارند،  وقتی برای خرید اقدام می‌کنند مطمئن باشند که این واحد با شفافیت رفتار می‌کند و نخستین گام در این شفافیت که برای مصرف‌کننده اعتماد ایجاد می‌کند، این است که نرخ را روی کالاها اعلام کرده باشند.

وی گفت: ما نیز در این شرایط از مردم می‌خواهیم که کمک کنند تا واحدهایی که اقدام به نصب برچسب قیمت نمی‌کنند رفتار خود را اصلاح کنند؛ بنابراین از شهروندان خواهشمندیم از این واحدها خرید نکنند و بلافاصله مراتب را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند.

قاسمی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد و مردم وارد این عرصه ‌شوند قطعا فروشندگان برای جلب مشتری موارد قانونی مربوط به درج نرخ را رعایت می کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم را باید نسبت به حقوقشان آگاه کنیم، تصریح کرد: آنها حق دارند وقتی وارد واحد صنفی می‌شوند از نرخ همه کالاهای آنجا مطلع باشند و وقتی واحدی این قانون را رعایت نکرده است از آن واحد خرید نکنند.

در مجموع به نظر می رسد علاوه بر نظارت های دولتی نیاز به نظارت های مردمی و همکاری ها خود کسبه هم به شدت حس می شود تا شاید بتوان مقداری از فشارهای اقتصادی بر روی اقشار کم درآمد و محروم جامعه کمتر شود.

کد خبر: ۳۸٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha