۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
روند صعودی بازار سرمایه/ انتخابات آمریکا پایان بورس نیست
در گفتگو با بازار مطرح شد

روند صعودی بازار سرمایه/ انتخابات آمریکا پایان بورس نیست

لرستان- سوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی معتقدند که انتخابات آمریکا پایان کار بورس است ولی ما چنین اعتقادی نداریم چون تحلیل این قضیه پیچیده‌تر از آن است که به صرف انتخابات، بخواهیم پایان کار بورس را اعلام کنیم.

مجید سوری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: وقتی همیشه قیمت‌ها پایین‌تر از حد انتظار باشد، سرمایه گذار ناامید می‌شود که البته این ناامیدی بیشتر به خاطر سیاست‌های دولت ایجاد شد ولی با حمایت اخیری که دولت از بازار داشت تا حدودی جبران شد.

وی با بیان اینکه رفتارهای هیجانی مردم سبب ناپایداری در بازار سرمایه می‌شود، افزود: مبنای فعالیت بسیاری از سرمایه‌گذاران بدین شکل است که وقتی همه سهم‌های خود را می‌فروشند آن‌ها هم به تقلید از بقیه سهم‌ها را می‌فروشند و وقتی که همه سهمی را می‌خرند آن‌ها نیز همان سهم را می‌خرند.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: شرایط بازار به‌گونه‌ای نیست که بتوان روی پایداری آن حساب کرد ولی نسبت به رشد بازار امیدواریم البته نه با هیجان قبلی، ولی به روند صعودی بازار امید داریم؛ کار بورس هنوز تمام نشده و فعلا شرایط بازار صعودی است.

با اتفاقاتی که اخیراً افتاد بورس جایگاه خود را از دست نداد ولی همچنان تغییر رویکرد دولت به‌ویژه در بحث پیش فروش نفت و الزام غیرمستقیم شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از محل ثبت سهام با سلب تقدم، مایه نگرانی است چون این مسئله در بلند مدت به سلامت بازار سرمایه لطمه می‌زند ولی درباره شاخص تقریبا نگرانی همه برطرف شده است

رویکرد دولت در بحث پیش فروش نفت و الزام غیرمستقیم شرکت‌ها مایه نگرانی است
وی اظهار کرد: با اتفاقاتی که اخیراً افتاد بورس جایگاه خود را از دست نداد ولی همچنان تغییر رویکرد دولت به‌ویژه در بحث پیش فروش نفت و الزام غیرمستقیم شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از محل ثبت سهام با سلب تقدم، مایه نگرانی است چون این مسئله در بلند مدت به سلامت بازار سرمایه لطمه می‌زند ولی درباره شاخص تقریبا نگرانی همه برطرف شده است.

سوری بیان کرد: دو موضوع روانی بیشتر از آنچه که باید بازار را تحت تأثیر است؛ نخست سقف دو میلیون واحد بود که بازار را آماده فروش کرده بود و دوم، مبحث انتخابات آمریکاست که البته به نظر بنده مبنای کافی علمی ندارد.

وی گفت: برخی معتقدند که انتخابات آمریکا پایان کار بورس است ولی ما چنین اعتقادی نداریم چون تحلیل این قضیه پیچیده‌تر از آن است که به صرف انتخابات، بخواهیم پایان کار بورس را اعلام کنیم؛ از طرفی ما تاثیر عوامل داخلی و ثبات تصمیم گیری‌ در ارکان نظام و بازار سرمایه را خیلی قوی‌تر و جدی‌تر می‌بینم اما وقتی عاملی، ترس روانی ایجاد کند شرایط خطرناک می‌شود.

کسانی که با نگاه حمایت دولت وارد بازار سرمایه می‌شوند و اقدام به خرید و فروش می‌کنند در واقع با هدف سهامداری نیامده‌اند بلکه می‌خواهند گیمی را بگیرند و از بازار خارج شوند

انتخابات آمریکا پایان بورس نیست
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسئولان باید در مصاحبه‌ها و تصمیم گیری‌های خود دقت بیشتری داشته باشند، افزود: کسانی که با نگاه حمایت دولت وارد بازار سرمایه می‌شوند و اقدام به خرید و فروش می‌کنند در واقع با هدف سهامداری نیامده‌اند بلکه می‌خواهند گیمی را بگیرند و از بازار خارج شوند.

وی با بیان اینکه همیشه شرایط متزلزل در بازار وجود دارد، عنوان کرد: افرادی که وارد بورس می‌شوند اگر واقعاً قصد سرمایه گذاری داشته باشند پس تلاش می‌کنند تا زیربنای تصمیماتی که می‌گیرد درست باشد و پایه‌های محکمی برای بازار سرمایه بچیند.

سوری تصریح کرد: درحال حاضر قصد سرمایه گذاری، زیاد به چشم نمی‌خورد بلکه بیشتر تمایل جامعه برای صف بازی و گرفتن گیم است و الان هم یک هیجانی برای جبران ضررها و استفاده از قیمتهای پایین وجود دارد.

وی اظهار کرد: بحث اصلاح قیمت پالایشگاها و قطعی شدن عرضه صندوق پالایشگاها سبب شد که سرمایه گذاران در خرید این سهم‌ها از یکدیگر سبقت بگیرند و این مصداق رفتارهای هیجانی است.

کد خبر: ۳۸٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha