۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
بلایی که کرونا بر سر اقتصاد هرمزگان آورد؛ افزایش ۵۰ درصدی نرخ محصولات صنفی
گزارش بازار؛

بلایی که کرونا بر سر اقتصاد هرمزگان آورد؛ افزایش ۵۰ درصدی نرخ محصولات صنفی

بندرعباس- ویروس کووید ۱۹ با حضور ناخوانده اش تاثیر گذاری شدیدی بر اقتصاد جامعه بشری داشته است و اینک شاهد جولان این ویروس منحوس در حوزه اقتصاد هستیم.

محمدامین عالی پور؛ بازار: پدیده نوظهور کرونا را یکی از مهم ترین عوامل رشد منفی نمودار اقتصادی در جهان می توان قلمداد کرد، ویروس مهلکی که با حضورش، تر و خشک را با هم می سوزاند و برایش پیرو جوان فرقی نمی کند.

کووید ۱۹ علاوه بر گرفتن جان انسان ها، اینک با رسوخ در جامعه جان صنوف جهانی را به مخاطره انداخته است، تا جایی که دیگر نمی توان پیام های تخفیف را در صنف های اقتصادی شاهد باشیم و صاحبان مشاغل برای جبران کمترین ضرر حاضر به اندکی تخفیف نمی باشند.

استان هرمزگان با مرکزیت شهرستان بندرعباس نیز از این ویروس منحوس مستثنی نمانده است و اینک مردم خون گرم خطه نیلگون خلیج همیشه فارس شاهد تورم های اقتصادی و افزایش قیمت های نجومی کالاها در این استان هستند.

البته متوسط افزایش سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت اجناس برای مردم قابل پذیرش بوده است، اما رشد چشم گیر ۴۰ الی ۵۰ درصدی ارقام محصولات صنفی در محدوده زمانی کوتاه مدت برای جامعه بشری خوشایند نبوده است.

ویروس کرونا تمام معادلات اقتصادی را بهم ریخته است
مهرداد فاضلی فرد یکی از فعالان حوزه فروش پروتئین و خوار و بار فروشی در شهر بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از زمان حضور این ویروس منحوس در کشور مخصوصا در شهرستان بندرعباس تمام معادلات بهم ریخته است.

وی با بیان اینکه نرخ محصولات این حوزه کاری رشد چشم گیری داشته است، تصریح کرد: هر هفته قیمت اجناس افزایش داشته است و سودی نداشته ایم، محصولاتی را که هفته گذشته خرید داشتیم را هفته بعد به قیمت فروشمان خریداری کرده ایم.

قیمت نوشیدنی ها ، قند و شکر ۲۵ درصد افزایش و حبوبات ۳۰ درصد و محصولات خارجی تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت برخی از کالا ها در بازه های زمانی کوتاه مدت چندین بار تغییر کرده است

فروشنده خار و بار بندرعباسی ادامه داد: قیمت نوشیدنی ها ، قند و شکر ۲۵ درصد افزایش و حبوبات ۳۰ درصد و محصولات خارجی تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت برخی از کالا ها در بازه های زمانی کوتاه مدت چندین بار تغییر کرده است.

وی همچنین با ابراز گلایه از قیمت های نجومی اجناس، عنوان کرد: سیر سعودی قیمت اجناس بر زندگی مردم و جامعه فشار های زیادی آورده است و شهروندان نسبت به گرانی محصولات آزرده خاطر هستند.

فاضلی فرد از تاثیرهای منفی ویروس کووید ۱۹ سخن گفت و بیان کرد: با تعطیلی شیفت های تحصیلی مدارس، فروش تنقلات و تغذیه دانش آموزان کاهش پیدا کرد و با توجه به عدم پذیرش پول نقد توسط بانک ها و شرکت های تامین کننده کالا، در امر خرید اجناس دچار مشکل شدیم که اختلال زیادی در این حوزه کاری به ارمغان آورد.

فروشگاه های آنلاین و زنجیره ای قدرت فروشمان را کاهش داده اند
وی افزود: به  دلیل کاهش حضور مردم در مراکز فروشگاهی، عمده خریداران در جهت خرید کلی به مراکز فروشگاهی بزرگ مراجعه می کنند، که از این حیث باعث شده است فروش خرده فروشان کاهش پیدا کند.

فاضلی فرد به پررنگ تر شدن نقش فروشگاه های آنلاین و مجازی نیز اشاره کرد و تصریح نمود: نقش فروشگاه های مجازی و آنلاین بر بازار فروش ما خرده فروشان بی تاثیر نبوده است و در کاهش فروش روزانه ما نیز تاثیر بسزایی داشته است.

وی با اشاره به تشدید قرنطینه  های خانگی، اظهار کرد: مردم حضورشان کمتر شده است و مجبور به خرید کالاهای اساسی هستند که تاثیر در کاهش خرید بر این صنف در بازار داشته است.

این خرده فروش بندرعباسی از تاثیرهای مثبت حضور این ویروس در جامعه نیز سخن گفت و اظهار کرد: فروش مواد بهداشتی، اسپری های ضدعفونی کننده،الکل های صنعتی و ماسک در این ایام افزایش چشم گیری داشته است.

وی با بیان اینکه مراجعه مردم به فست فودی‌ها کاهش پیدا کرده است، گفت: فروش مواد پروتئینی نظیر همبرگر، سوسیس، کالباس،فلافل، ناگت و موارد دیگر نیز افزایش داشته است.

کرونا بازار آجیل را به لرزه درآورد
حسین تقی پور یکی از  عمده فروشان بنام صنف آجیل و خشکبار در شهرستان بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار بازار با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی در این صنف اظهار کرد: از زمانی که ویروس کرونا در جهان و کشورمان ورود کرده است مراجعات مردم برای خرید این محصول نیز کاهش یافته است.

تقی پور با بیان اینکه شرایط نگهداری در صنف آجیل و خشکبار بسیار سخت می باشد، گفت: متاسفانه با کاهش خرید مواجه شده ایم که در این راستا با وجود رطوبت های زیاد در جنوب کشور دچار خسارت های زیادی بیش از پیش شده ایم.

وی به ضرر ۳۵ میلیون تومانی محصول خلال پسته در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط جوی این خطه از کشور دچار زیان بزرگی شدیم که بهتر است بگویم کمرمان شکست.

این فعال حوزه آجیل و خشکبار در بندرعباس همکاری اداره برق در راستای عدم قطعی برق در شهر بندرعباس را یکی از بهترین راه حل های حفظ زمان نگهداری آجیل و خشکبار برشمرد.

صنف آجیل و خشکبار نیازمند اتحادیه جداگانه در اصناف
تقی پور در بخش دیگری از گفت و گوی خود نسبت به قرارگیری صنف آجیل و خشکبار فروشان زیر نظر اتحادیه آبمیوه و بستی فروش ها ابراز گلایه کرد و افزود: همانگونه که در اتاق اصناف اتحادیه های مختلفی در راستای حمایت از صنوف وجود دارد این صنف نیز خواهان تشکیل اتحادیه مختص به خود می باشد.

عمده فروش محصولات آجیل و خشکبار در بندرعباس درصد افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بخش عمده فروشی ۲۰ درصد و در بخش خرده فروشی ۴۰ الی ۵۰ درصد عنوان کرد که علت اصلی آن را تنوع محصولات در این صنف دانست.

۴۰ درصد محصولات آجیل و خشکبار از خارج وارد کشور می شود که متاسفانه در استان هرمزگان حمایت های لازم صورت نمی پذیرد و این محصولات به صورت قاچاق از مرزهای آبی وارد کشور می شود

ارز نیمایی به آجیل فروشان اختصاص داده شود
تقی پور با توجه به صادرات و واردات این محصول اظهار کرد: ۴۰ درصد محصولات آجیل و خشکبار از خارج وارد کشور می شود که متاسفانه در استان هرمزگان حمایت های لازم صورت نمی پذیرد و این محصولات به صورت قاچاق از مرزهای آبی وارد کشور می شود.

وی عدم اختصاص ارز نیمایی به این صنف را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و تصریح کرد: با خرید محصولات به روش ارز آزاد قیمت ها نیز به صورت فاحش افزایش پیدا می کند و هیچ گونه نظارتی را نمی توان شاهد بود.

افزایش استقبال مردم از گیاهان دارویی پس از شیوع کرونا
علی اصغر تالانه عمده فروش گیاهان دارویی شهرستان بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: میل مردم به طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی پیش از ورود ویروس کرونا به کشور با شرایط کنونی قابل مقایسه نیست.

تالانه با بیان اینکه تاثیر داروهای گیاهی در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد، افزود: مردم با استفاده از گیاهان دارویی، بهترین راه که همان پیشگیری بهتر از درمان می باشد را انتخاب کرده اند.

فعال حوزه گیاهان دارویی در خصوص شرایط اقتصاد پس از کرونا در حوزه عطاری سخن گفت و بیان کرد: محصولات گیاهی و حوزه عطاری با رشد چشم گیری همراه بوده است.

تالانه دلایل مختلفی برای گرانی این محصولات بیان و اظهار داشت: برخی از این محصولات تولید داخل و برخی دیگر جزء محصولات وارداتی می باشند که با تاثیر پذیری اقتصاد جهانی از این ویروس منحوس، اقتصاد حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی نیز متاثر از آن شده است.

وی با بیان اینکه محصولاتی همچون هل سبز اعلاء که جزء محصولات واردتی از هندوستان به میهنمان بوده است، با قیمت عمده ۷۰۰ هزار تومان و خرده فروشی ۸۲۰ هزار تومان به فروش می رسید و هم اکنون با قیمت نجومی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عمده فروشی و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در مراکز عطاری خرده فروشی می شود که علت اصلی آن انسداد مرزهای وارداتی به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا می باشد.

۱۸۰ میلیارد ریال درخواست تسهیلات واحدهای صنفی از صمت هرمزگان
یوسف ذاکری رئیس اداره اصناف و تشکل های صنفی سازمان صنعت،معدن و تجارت هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص حمایت از صنف های آسیب دیده چه اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: به واحدهای صنفی و تجاری آسیب دیده از کرونا تسهیلات بانکی ارائه شده است.

تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال از سوی واحدهای صنفی استان هرمزگان درخواست تسهیلات داشته ایم که ۵۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است

ذاکری با بیان اینکه تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال از سوی واحدهای صنفی استان هرمزگان درخواست تسهیلات داشته ایم،گفت: ۵۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی همچنین از پرداخت بیمه بیکاری به واحدهای آسیب دیده از کرونا اشاره و اظهار کرد: واحد های صنفی که کارگران آنها به دلیل شرایط کرونا بیکار شده بودند از خدمات بیمه بیکاری بهره مند شدند.

عبدالرضا پیروی منش معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان هرمزگان در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اینکه برای مقابله با گران فروشان و کاهش گران فروشی در استان هرمزگان چه کارهایی صورت گرفته است، اظهار کرد: در راستای مقابله با گرانفروشی و دسترسی راحت تر مردم جهت ارائه گزارش های گرانفروشی، احتکار، تقلب و ... در چهار نقطه شهر بندرعباس، کانکس هایی تعبیه شده است که مردم می توانند هم حضوری به آنها مراجعه کنند و هم از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش های گرانفروشی را به بازرسان سازمان اعلام کنند.

پیروی منش افزود: در راستای کاهش گرانفروشی نیز در صورت تکرار تخلف توسط واحد صنفی و در چارچوب قانون نظام صنفی و تعزیرات و بر اساس تخلف صورت پذیرفته حکم صادره، بنر تخلف واحد صنفی در سردر آن نصب می شود.

وی در خصوص نرخ خدمات از جمله آرایشگاه های زنانه و مردانه، نرخ میوه و تره بار، نان، گوشت مرغ و قرمز و همچنین نرخ خدمات تعمیرگاهی و ... شامل نرخنامه می باشد که شهروندان می توانند از نرخ واقعی مطلع سپس اقدام به خرید و یا پرداخت وجه نمایند.

گزارشات مردمی در اولویت رسیدگی بازرسان صمت هرمزگان
معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان هرمزگان تصریح کرد: در اولویت رسیدگی به گزارشات ستاد خبری یکی از راهکارهایی است که سازمان توجه ویژه ای به آن می نماید، زیرا اکثر گزارشات منجر به کشف تخلف و تشکیل پرونده می شود و برای فروشندگان ایجاد نا امنی می نماید.

پیروی منش ادامه داد: انجام گشت های مشترک با دستگاه های ذیربط ازجمله تعزیرات و رسیدگی در محل به شکایات واصله و صدور حکم مقتضی است.

وی اظهار کرد: تمام موارد ذکر شده در راستای مقابله با گرانفروشی بوده که تمام واحدهای صنفی ملزم به رعایت آن هستند.

ویروس کرونا نه تنها در حوزه اقتصاد معیشتی بلکه در حوزه مسکن و دیگر حوزه ها نیز تاثیرات خود را گذاشته است و اینک در شهرستان بندرعباس منازل مسکونی که تا پیش از حضور این مهمان ناخوانده با قیمت هر متر ۵ میلیون تومان به فروش می رسیدند اینک با قیمت های نوبرانه متری ۸ الی ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسند که رکود بازار مسکن در استان را نیز به همراه داشته است.

با این حال باید دید این ویروس منحوس تا چه زمانی می خواهد جولان دهد و بر زندگی انسانی اینگونه تاثیر داشته باشد، اما امید است با تلاش های تیم های پزشکی و درمانی و کارشناسان حوزه سلامت، راه حلی برای نجات زندگی بشری پیدا شود تا باری دیگر شاهد ثبات های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی باشیم.

کد خبر: ۳۸٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha