۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
توزیع گسترده غیر استاندارد مکمل سوخت در پمپ بنزین ها!
یک کارشناس صنعت ‌خودرو در گفتگو با بازار عنوان کرد:

توزیع گسترده غیر استاندارد مکمل سوخت در پمپ بنزین ها!

میر آفتابی، کارشناس صنعت ‌خودرو گفت: کیفیت اکتان بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت متغییر است.

بازار؛ گروه‌ خودرو: کیفیت سوخت به عنوان یکی از دلایل اصلی برای افزایش یا کاهش استهلاک و حتی میزان مصرف سوخت در خودرو شناخته می‌شود. در همین راستا مهم‌ ترین مشخصه کیفیت بنزین به عنوان متداول ‌ترین نوع سوخت، عدد اکتان (میزان مقاومت سوخت در مقابل خودسوزی) است. از همین رو اغلب مالکان بیم این را دارند که اکتان‌های موجود در بازار از کیفیت کافی برخوردار هستند و به طور کلی باید از این محلول استفاده کنند یا نه؟ برای پاسخ به این پرسش جواد میر آفتابی، کارشناس صنعت‌ خودرو توضیح می‌دهد.

* اغلب جایگاه‌ داران رانندگان را در زمان سوخت‌ گیری به استفاده از محلول اکتان تشویق می‌کنند، به عنوان کارشناس صنعت خودرو بفرمایید ضرورتی برای استفاده از اکتان بنزین هست؟
بنزین یک فرآورده نفتی بوده که به عنوان سوخت در حال استفاده است. این سوخت در پالایشگاه‌های متفاوت و متعدد در کشور تولید که با اکتان‌های مختلف عرضه می‌شود. در خارج از کشور باتوجه به تعدد تکنولوژی در خودروها، بنزین را به سه نوع عدد اکتان متفاوت در جایگاه‌های سوخت بنزین عرضه می‌کنند که شامل: بنزین با اکتان ۸۷، بنزین با اکتان ۹۲ و بنزین با اکتان ۹۷ می‌شود.

*با توجه به اینکه استاندارد خودروهای سطح کشور به لحاظ آلایندگی هنوز از سطح یورو ۴ بالاتر نرفته است به نظرتان باید از چه بنزینی با چه اکتانی استفاده کرد؟
همانطور که خودتان هم اشاره کردید خودروهای داخلی هنوز از استاندارد یورو ۴ بالاتر نرفته‌اند، یعنی باید با اکتان ۹۵ تا ۹۶ بنزین مصرف کنند. اگر بنزین با اکتان ۹۷ در این خودرو استفاده شود موتور خودرو آسیب خواهد دید، ولی بنزینی که عرضه می‌شود به دلیل افزودنی‌ها بین ۸۲ تا ۸۶ است. البته اکتان ۹۷ یا ۹۸ در هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد. در تهران کیفیت اکتان بنزین در جایگاه‌های سوختی متفاوت است. اگر بنزین با اکتان بالا سوختگیری کرده باشید، می‌توانید مسافت طولانی‌تری را پیمایش کنید.

* در صورتی که به همان پیشنهاد جایگاه‌ داران سوخت از محلول اکتان بنزین استفاده کنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
محلول اکتان می‌تواند اکتان بنزین را در باک چند درجه افزایش دهد، اگر درجه اکتان باک ۸۴ باشد آن را به ۹۵ تبدیل می‌کند. این مورد سبب افزایش احتراق بهتر و پیشگیری از خودسوزی سوخت می‌شود. بنابراین بنده نیز به عنوان کارشناس صنعت خودرو استفاده از اکتان را الزامی می‌دانم.

* آیا استفاده از اکتان برای خودروهای توربو شارژر اجباری است؟
نمی‌توان بیان کرد که اجباری است، اما در خودروهای که مجهز به توربو شارژر هستند به دلیل قدرت احتراق بالا باید از اکتان استفاده کنند. اکتان در کشور استاندارد اجباری ندارد، اگر در کشور کیفیت خودروها را با یورو ۵ عرضه کنند کیفیت سوخت نیز باید بالاتر باشد. البته این مهم به معنای پایین بودن کیفیت سوخت نیست اما برای شتاب و نرمی بهتر از اکتان استفاده کنید.

کد خبر: ۳۸٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha