۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
جهت‌گیری نظام نسبت به معادن امیدوارکننده است
رئیس هیئت عامل ایمیدرو:

جهت‌گیری نظام نسبت به معادن امیدوارکننده است

غریب پور، معاون وزیر صمت گفت: رهبری عنوان «معدن جایگزین نفت» را بصورت سیاستی کلی بیان کردند که این امر بیانگر جهت‌گیری امیدوارکننده نظام در خصوص معادن است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، خداداد غریب پور، ضمن گزارش دهی از فعالیت‌های صورت گرفته بمناسبت هفته دولت اظهار کرد: در هفته جاری رهبری توجه به سنگ‌های قیمتی را با جلوگیری از خام فروشی متذکر شدند و سازمان ایمیدرو توجه به این موضوع مهم را از ۹ ماه گذشته، در دستور کار قرار داده است.

وی همچنین از دو دستور روحانی در این راستا سخن گفت و افزود: بسیج همه امکانات برای استفاده از ظرفیت مغفول سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور و ارائه برنامه عملیاتی برای به ظرفیت رساندن این بخش مورد توجه ماست.

غریب پور خاطرنشان کرد: سازوکارهای اجرایی بگونه‌ای در گمرک، بانک مرکزی، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت باید اصلاح شود تا از ظرفیت درآمدزایی سنگ‌های قیمتی برای کشورمان بهره برداری کنیم.

ایجاد ۵۰۰هزار شغل در ۵سال آینده
رئیس هیئت عامل ایمیدرو رویکرد جدید توجه به سنگ‌های قیمتی را از رویکردهای جدید دانست که ان شاالله ادامه دار باشد و افزود: پیش بینی ما ایجاد ۵۰۰هزار شغل ظرف ۵ سال آتی خواهد بود.

غریب پور گفت: رویکرد دیگر احیای معادن کوچک مقیاس بود که از سال ۹۸ شروع شد و امسال نیز احیای ۲۰۰ معدن کوچک را در دستور کار داریم.

وی رویکرد جدید دیگر را افزایش سرمایه صندوق بیمه محصولات معدنی دانست و افزود: قرار است معادن کوچک و متوسط را تامین مالی کنیم که سرمایه این صندوق به ۵۰۰ میلیارد تومان ارتقا خواهد یافت.

غریب پور اضافه کرد: معان کوچک مقیاس در سراسر کشور در قالب ظرفیت‌های جدید توسط این صندوق تحصصی تامین مالی می‌شود.

۶۵۰هزار کیلومتر سطح زیر اکتشاف در دست ایمیدرو
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اکتشافات را از رویکردهای جدید سازمان متبوع‌اش برشمرد و افزود: ایمیدرو ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع از سطح اکتشافی کشور را در اختیار دارد.

غریب پور ادامه داد: در مراحل مختلف شناسایی، پیجویی و اکتشاف، این ظرفیت احصا شده و گاه به پروانه کشف و یا گواهی کشف و بهره برداری رسیده است و امیدواریم ظرفیت معدنی کشور را شناسایی و آن را به سرمایه گذاران بخش خصوصی بشناسانیم.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ باید بعنوان مجریان توسعه پای کار آیند، افزود: در این راستا مبارکه سال گذشته و امسال بیش از ۱۹ هزار میلیارد و شرکت مس بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان و گل و گهر بیش از ۶ هزار میلیارد تومان و فولاد خوزستان بیش از ۸هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده‌اند.

«معدن بجای نفت» در دستور کار نظام است
غریب پور در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو اظهار کرد: رهبری عنوان معدن جایگزین نفت را بصورت سیاستی کلی بیان کردند که این امر بیانگر جهت‌گیری امیدوارکننده نظام در خصوص معادن است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های معدنی در رأس نظام تبیین شده و لذا دولت‌ها ملزم به پیگیری این سیاست‌ها هستند که ان شاالله به ظهور و بروز می‌رسد و رویکردهایی نیز بنیادین بوده و با تغییر سلایق در دولت، تغییر نخواهد کرد.

غریب پور همچنین از دو برابر شدن ظرفیت صادرات مس نزدیک به یک میلیارد دلار و افزایش ظرفیت آلومینیوم خبر داد و گفت: در سیمان مازاد تولید داریم و اکثر محصولات معدنی چنین رویه‌ای دارند.

وی افزود: در سنگ‌های قیمتی گام‌های بزرگی برمی‌داریم و با برنامه مدون به سمت فعال کردن معادن کوچک می‌رویم؛ همچنین ظرفیت حفاری را باید ارتقا دهیم که هدف یک میلیون متر حفاری را ظرفیت سنجی و هدف گذاری کردیم.

ذخیره سنگ‌های معدنی بیش از ظرفیت نهفته در زمین است
غریب پور همچنین از لزوم بهره گیری از ظرفیت همسایگان در حوزه سنگ‌های قیمتی سخن گفت و ادامه داد: تلاش داریم به ظرفیت ۵۰۰ هزار شغل برسیم و از طرفی ذخیره کشور بسیار بیشتر از میزان برداشت است و لذا با انجمن‌های تخصص کار می‌کنیم تا از این ظرفیت بیش از پیش بهره گیری کنیم و به بازارهای صادراتی دست یابیم.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی یادآور شد: تامین مالی در معادن یک ضرورت است و خوشبختانه امروز توجه ویژه‌ای به بخش‌های جدید صورت گرفته است. امروز در شرایط تحریم و کمبود درآمد نفتی به خود آمدیم تا از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

کد خبر: ۳۸٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha