۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
سرمایه گذاری امروز در ساخت داخل، نباید در آینده تهدید شود
رحمانی مطرح کرد

سرمایه گذاری امروز در ساخت داخل، نباید در آینده تهدید شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کارگروه رونق تولید صنعت لوازم خانگی گفت: توسعه صنعت لوازم خانگی جزو اولویت‌های کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، رضا رحمانی اظهار کرد: شرایط امروز فرصت بسیار خوبی است برای توسعه این صنعت و باید حتما از موقعیت موجود بهره برداری لازم را داشته باشیم.

افزایش تولید عموم محصولات لوازم خانگی در 9 ماهه امسال

وی ادامه داد: در همین شرایط موجود و با وجود محدودیت های مختلف، عموم تولیدات محصولات مختلف حوزه لوازم خانگی با رشد خوبی مواجه بوده و البته زیرساخت های لازم نیز برای افزایش تولید فراهم شده است.

رحمانی اضافه کرد: البته مسائل و مشکلاتی در این صنعت وجود دارد که انتظار می‌رود انجمن تخصصی و تشکل مرتبط با صنعت لوازم خانگی جمع‌بندی لازم را برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری متناسب انجام دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مواردی همچون تامین مواد اولیه، قاچاق پذیری و شرایط سخت برای تامین نقدینگی مورد نیاز به عنوان مشکلات اصلی این صنعت، تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا جزو اصول اولیه ماست، چرا که این پدیده شوم به تولید، روند برنامه ریزی و بخش ارزی کشور آسیب جدی وارد می‌کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: امروز نیاز به تامین نقدینگی در صنایع مختلف کشور افزایش یافته و علی رغم کمک های انجام شده از سوی بانک‌ها، با توجه به وجود برخی محدودیت ها، ما در وزارت صمت به دنبال شیوه های نوین تامین مالی نیز هستیم که خوشبختانه در برخی موارد نتایج خوبی نیز در حال حصول است.

سرمایه‌گذاری امروز در آینده نباید تهدید شود

وی با اشاره به برنامه ساخت داخل که مورد تاکید رهبری، دولت و وزارت صمت است، گفت: توجه به تولیدات داخلی و داخلی‌سازی برخی اقلام نیازمند سرمایه گذاری است که نباید به هر عنوانی در آینده مورد تهدید قرار گیرد.

وزیر صمت افزود: در خصوص مسائل و مشکلاتی که قابل حل و فصل در داخل وزارت صمت است تسریع در اقدام و در مورد سایر دستگاه ها، پیگیری جدی حتماً باید در دستور کار همکاران بنده قرار گیرد.

رحمانی اضافه کرد: در صنعت لوازم خانگی تا زمانی که نوع تولیدات صادرات محور نباشد، هیچ محصولی نمی تواند در بازار رقابت ماندگار شود.

وی ادامه داد: برندسازی یکی از ملزومات این صنعت به شمار می رود و یکی از ضروریات توسعه بازارهای صادراتی است؛ از طرفی نیز بازار مصرف داخل که حتماً قابل توجه نیز هست اهمیت موضوع را بیش از پیش نشان می دهد و جا دارد در روند ارائه خدمات پس از فروش در این صنعت بازبینی اساسی انجام شود.

رحمانی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به آمارهای موجود، به طور متوسط بیش از ۵۵ درصد تولیدات این صنعت، زمینه ساخت داخل دارد و ما حتماً باید راهی را که برای داخلی سازی رفتیم پیمودیم را تداوم ببخشیم تا به مقصد و هدف مورد نظر برسیم.

وی خاطرنشان کرد: پیوستگی و تداوم در این رویکرد و توجه به توان داخل می تواند نتایج بسیار خوبی را برای آینده صنعت کشور رقم بزند؛ چرا که امروز توانمندی خوبی را در صنعت لوازم خانگی کشور مشاهده می کنیم و خوشبختانه رشد خوبی نیز در این صنعت به وجود آمده است.

ضرورت توجه به فناوری های نوین در صنعت لوازم خانگی

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در صنعت لوازم خانگی، حرکت به سمت محصولات دانش‌بنیان و فناوری های نوین یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

رحمانی گفت: انجمن تخصصی صنعت لوازم خانگی باید در روند داخلی سازی و توجه به فناوری های نوین در این صنعت پیشگام شود.

وی افزود: در شرایط امروز کشور و با وجود برخی محدودیت‌ها، مهم این است که اراده مشترک داشته باشیم و هم پیمان با یکدیگر و با لحاظ شرایط، برای اشتغال، توسعه صنعتی، آبادانی کشور و رفاه عمومی مردم گام‌های محکم تری برداریم.

لزوم کاهش قیمت ها در ایام پایانی سال

وزیر صمت با اشاره به ایام پایانی سال و اهمیت تامین حداکثری حقوق مردم، خاطرنشان کرد: در فرایند تولید و توزیع تا آنجا که ممکن است باید قیمت ها کاهش و واسطه های زائد حذف شوند.

رحمانی تصریح کرد: به حمدالله عموم تولیدات منتخب کالایی کشور افزایشی بوده است و این بر خلاف تصورات دشمن و در سایه باور عینی جمله "ما می توانیم" محقق شده است و حتماً باید این روند را حفظ کنیم.

در تسهیل امور، هیچ کوتاهی پذیرفتنی نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مواردی که تسهیل امور و تامین بسترهای لازم برای رونق تولید در اختیار وزارت صمت است به هیچ عنوان کوتاهی از سوی هیچ فردی پذیرفتنی نیست.

رحمانی تاکید کرد: باید حس کنیم مشکل تولید کنندگان مشکل و مسئله خودمان است و برای رفع هر یک از آنها اقدام شایسته و متناسبی را انجام دهیم.

راه اندازی سامانه توانیران فرصتی برای تسهیل امور

وی ادامه داد: سامانه توانیران برای بهم رسانی نیازمندیها و توانمندی‌های صنایع مختلف کشور طراحی شده است و ضرورت دارد روند خدمات رسانی آن به گونه ای باشد که صنعتگران به سهولت به خدمات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، این سامانه به عنوان یک تکلیف قانونی راه اندازی شده است.

وزیر صمت اعلام کرد: در خصوص تامین ورق فولادی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی پیشتر و در ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم‌گیری لازم انجام شده و حتماً باید بر اساس مصوبات موجود باید اقدام شود.

رحمانی تصریح کرد: شخصاً برای اطمینان از تسهیل ایجاد شده در روند دریافت خدمات، تایید صنعتگران را اولویت نخست خود می دانم و انتظار دارم روند کارها به سمت جلب رضایت حداکثری این عزیزان باشد.

فرصتی بزرگ برای شکوفایی صنعت لوازم خانگی

وی خاطرنشان کرد: درشرایط موجود صنعت لوازم خانگی می تواند کاملا شکوفا شود و بهترین فصل برای توانمندسازی و توسعه این صنعت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سطح فناوری‌های بکار رفته در صنعت لوازم خانگی کشور قابل قبول است و حتماً می توانیم ظرفیت‌های موجود را ارتقا ببخشیم.

عملکرد قابل تقدیر صنعت لوازم خانگی طی یکسال گذشته

رحمانی تاکید کرد: در فرآیند تولید و تثبیت قیمت ها، طی یک سال گذشته از تولید کنندگان لوازم خانگی در کشور تشکر می کنم

امید به آینده صنعت لوازم خانگی

وی اضافه کرد: به آینده صنعت لوازم خانگی و پوشاک کشور کاملاً امیدوارم، چرا که این صنایع می توانند کاملاً بومی شده و فرصت‌های صادراتی جدیدی را نیز برای کشورمان فرآهم کنند.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: اعتقاد راسخ دارم که مشکلات کشور فقط با رونق تولید حل می‌شود و امروز خوشحالم که با توجه ویژه به ساخت داخل شاهد اثرات بسیار خوبی در صنعت کشور هستیم.

رحمانی گفت: اگر روند تامین کالایی کشور از محل تولیدات داخلی کافی باشد محدودیت واردات اعمال می‌کنیم؛ اما هرجا تولید داخلی به میزان کافی نباشد منع واردات نیز نداریم.

وی تصریح کرد: در جنگ اقتصادی و در شرایط امروز، موانع باید بدون هیچ تردیدی رفع شوند، ما نسبت به مردم مسئولیت داریم و صنعت باید با نگاه به آینده و با سیاست‌های حمایتی دولت به درستی به پیش رود.

استقبال از مشاوره دقیق بخش خصوصی

رحمانی اضافه کرد: از همفکری و ارائه مشاوره دقیق از سوی بخش خصوصی استقبال می‌کنیم، مشروط به اینکه این موارد بهنگام و متناسب با شرایط موجود مطرح شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: چه تحریم باشیم و چه نباشیم باید ساخت داخل به جد دنبال شود، این مهم تاکید ویژه مقام معظم رهبری است.

رحمانی خاطرنشان کرد: با علم و اعتقاد می‌گویم اگر از فرصت های امروز برای توسعه صنعتی کشور استفاده نکنیم در پیشگاه تاریخ مواخذه خواهیم شد.

وی در پایان با اشاره به تاکیدات صنعتگران در خصوص ضرورت شفافیت در روند فعالیت مناطق ویژه اقتصادی به خصوص در حوزه واردات برخی اقلام کالایی گفت: سیاست جامع وزارت صمت حمایت از تولیدات داخلی است و اگر در سیاست گذاری های مناطق ویژه شاهد اختلال در روند ساخت داخل باشیم انتظار داریم به صورت جدی موضوع مورد تجدید نظر قرار گیرد.

کد خبر: ۳٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha