۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
رشد معنی‌دار اقتصاد دیجیتال آذربایجان شرقی در دوران کرونایی/ وقتی استارتاپ‌ها وارد میدان می‌شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

رشد معنی‌دار اقتصاد دیجیتال آذربایجان شرقی در دوران کرونایی/ وقتی استارتاپ‌ها وارد میدان می‌شوند

تبریز- همزمان با کل دنیا، با شیوع و همه گیری ویروس کرونا، استفاده از فضای آنلاین در استان آذربایجان شرقی نیز رشد چشمگیری داشته است و شاهد افزایش چشمگیر اقتصاد دیجیتال در این استان هستیم.

بازار؛ گروه استان ها: سال ۲۰۲۰ برای دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا آغاز شده و تا امروز هم راه مشخصی برای عبور از این همه گیری پیدا نشده است، بنابراین سازمان ها و شرکت های مختلف طی ماه های اخیر در پی یافتن راهی برای بقا در کنار این ویروس بوده اند. استفاده از فضای وب و رشد سهم فناوری از اقتصاد، چاره کار بسیاری از این مجموعه ها بوده است.

به لطف توسعه فناوری‎های دیجیتالی تحولی در سبک زندگی افراد رقم خورد که شاید در گذشته کمتر به چشم می‎آمد. شهروندان توانستند آنلاین خرید کنند، درس بخوانند و حتی دورکاری کنند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‎ها و سازمان‌ها نیز خودخواسته یا به اجبار این تغییر را پذیرفتند تا به تعبیری کرونا سکوی توسعه تکنولوژی‎ در کشور شود.

این روند با توجه به مزایای بسیاری که حتی خارج از حوزه رعایت بهداشت و دوری از کرونا دارد، مطمئنا در صورت پیدا شدن راه حلی برای کرونا نیز همچنان ادامه خواهد یافت. بنابراین توجه و عنایت کافی یکی از ملزومات مدیران و مسئولان دولتی و غیردولتی خواهد بود تا استان آذربایجان شرقی نیز از ظرفیت های اقتصاد دیجیتال و دانش محور سهم کافی و در حد و اندازه های خود داشته و بهره کافی از امکانات آن ببرد.

رشد ۵ برابری کسب و کارهای آنلاین آذربایجان شرقی در دوران کرونا
محمد فرزاد، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت حدود سه هزار شرکت در حوزه کسب و کارهای آنلاین در این استان می گوید: در ایام شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از خریدهای اینترنتی، شاهد رشد ۴۰۰ درصدی کسب و کارهای آنلاین هستیم. متاسفانه در حوزه هایی مانند حوزه گردشگری که لطمه زیادی از کرونا دیده اند، برنامه ای برای رونق گرفتن کسب و کارهای این حوزه وجود نداشت، که با همکاری سازمان میراث فرهنگی در استان بسترهای لازم برای ایجاد گردشگری آنلاین جهت حمایت از صنعت گردشگری استان ایجاد شد.

فرزاد با اشاره بر لزوم توجه ویژه به مبحث اقتصاد دیجیتال در ایام کرونا، تاکید می کند: در مقیاس کشوری، ۶.۵ درصد از اقتصاد ما را اقتصاد دیجیتال تشکیل می دهد که این رقم در مقایسه با کشور چین که ۳۱ درصد و ایالات متحده  که ۲۷ درصد است، رقم نسبتا پایینی بوده و نشانگر لزوم فعالیت بیشتر در این حوزه است.

وی با بیان اینکه در استان کارهای مهمی در زمینه اقتصاد دیجیتال انجام شده است، افزود: در استان آذربایجان شرقی، از حدود سه هزار شرکت فعال در حوزه کسب و کارهای آنلاین، ۲ هزار و ۴۴۴ شرکت دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند و شرکت های بسیاری نیز در حال طی روند ادارای برای دریافت نماد اعتماد و درگاه پرداخت الکترونیکی می باشند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی با گلایه از برخی مشکلات در زمینه تجارت الکترونیک اضافه می کند: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی کار در حوزه دانش بنیان و زمینه های تجارت الکترونیکی، نبودن قوانین شفاف در این حوزه می باشد که باعث بلاتکلیفی و روند های پیچیده ادارای برای کارآفرینان و فعالان این عرصه شده است. امیدواریم در آینده نزدیک با رشد استفاده از این فضا و توجه بیشتر به مقوله اقتصاد دیجیتال، قوانین راهگشایی نیز در این حوزه تصویب شود.

فرزاد در خاتمه اضافه کرد که مثلث اقتصاد دیجیتال شامل سه راس فناوری، دولت و فرهنگ است، که هر سه این زمینه ها برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال مهم و حیاتی بوده و فرهنگ سازی که مهم ترین زمینه است، باید جزو اولویت های مهم رسانه ها باشد.

افزایش فروش هدیه کرونا به فروشگاه های اینترنتی
حمیدرضا نویدی، یکی از کارآفرینان حوزه آنلاین و صاحب یک کسب و کار اینترنتی است که در حوزه بازاریابی و فروش لوازم دکوری منزل فعالیت می کند. او در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پیش از کرونا اولویت مردم به گشت و گذار در بازارهای فیزیکی و حضور در فروشگاه های سطح شهر بوده است، می گوید: پس از فراگیری کرونا و برقراری قرنطینه های سراسری، بخش زیادی از نیازهای شهروندان قابل خرید به طور حضوری نبود و بنابراین کالاهای مهم و مورد نیاز، در صورت امکان به صورت اینترنتی سفارش شده و به درب منزل کاربران ارسال می شود.

وی ادامه می دهد: این موضوع باعث شد تا به طور کلی بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به خرید های اینترنتی آگاهی و اعتماد بیشتری پیدا کنند و میل و رغبت روزافزونی به گشت و گذار در فروشگاه های آنلاین نشان دهند.

نویدی با بیان اینکه طی چند ماهه شیوع کرونا، با گذشت زمان به طور معنی داری شاهد افزایش بازدید از فروشگاه و نیز سفارشات شده است، تاکید می کند: کرونا نشان داد که در صورت فرهنگ سازی مناسب و آگاه سازی مردم نسبت به مزیت های فراوان دریافت خدمات از کسب و کارهای آنلاین، آن ها نیز با اعتماد و علاقه به استفاده از این سرویس ها پرداخته و باعث رشد آن ها خواهند شد. امروزه در دنیا سهم فناوری های دیجیتال از اقتصاد بسیار رو به رشد بوده و در کشور ما نیز مسئولان باید تا دیر نشده، دست به کار شوند تا از این قافله عقب نمانیم.

جالب است بدانیم که بیش از ۵۶ میلیون نفر از جمعیت کشورمان، یعنی ۷۰ درصد ایرانی ها در فضای مجازی حضور فعال دارند و از اینترنت استفاده می کنند. با در نظر گرفتن این رقم قابل توجه به این نتیجه می رسیم که فضای مجازی یک فرصت استثنایی برای جذب مشتری است.

بازار بزرگی که بسیاری از کسب و کارها در استان های مختلف می توانند با حضور در آن به درآمد زایی بالایی برسند. با این حال چنین هدفی زمانی محقق می شود که بسترها و قوانین لازم به خصوص از طرف دولت فراهم شود و حمایت ها و فرهنگ سازی های لازم نیز از طرف رسانه ها و صدا و سیما صورت بگیرد.

کد خبر: ۳۷٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha