۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
منطقه آزاد مازندران؛ بودن یا نبودن/ نوبرانه دولت نرسید
بازار گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد مازندران؛ بودن یا نبودن/ نوبرانه دولت نرسید

ساری - بودن یا نبودن منطقه آزاد همیشه مسئله ساز بوده و اکنون که هفته دولت از نیمه گذشت، هنوز مژده نوبرانه آزاد شدن به مازندران نرسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: بحث منطقه آزاد در دولت کنونی همواره در زمان های مختلف به یک بمب خبری تبدیل می شد، گاه در انتخابات، نامزدها و نمایندگان از آن بهره می بردند و گاه در آیین های تودیع و معارفه به عنوان یک نوبرانه و ابرجایزه از آن یاد می شد.

دولت کنونی در حالی برنامه های آخرین هفته دولت خود را اجرا می کند که خبری از آزادشدن مازندران نیست و شورای نگهبان نسبت به این طرح ایراد گرفته است.

بررسی کارنامه منطقه آزاد دیگر استان ها و مناطق مختلف در کشور نشان می دهد که تبدیل به منطقه آزادشدن چندان توفیقی برای استان نخواهد داشت چرا این مناطق نه تنها قطب صادرات نشدند بلکه اسیر واردات و چالش های فراروی آن نیز هستند.

شورای نگهبان درباره ایجاد سه منطقه آزاد در مازندران، اطلاعات ارائه‌شده درزمینهٔ مناطق آزاد تجاری – صنعتی را کافی و توجیه‌کننده ندانست و اعلام کرد موضوع روشن نبوده و دارای ابهام است. طبق نظر شورای نگهبان ضروری است در راستای اجرای اصل ۹۴ قانون اساسی و تطبیق مصوبات با موازین شرعی و قانون اساسی، اطلاعات لازم درباره هر یک از مناطق آزاد پیش‌بینی‌شده به‌صورت جداگانه همراه با مصوبه ارائه شود تا امکان نظر فراهم شود.

در حالی لایحه ایجاد مناطق مازندران از سوی شورای نگهبان رد شد که نمایندگان مجلس در نشست ۱۵ اردیبهشت‌ماه با کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد در مازندران موافقت و سه‌نقطه شامل بندر امیرآباد، بندر فریدون‌کنار و نوشهر را به‌عنوان مناطق آزاد تجاری، اقتصادی، سلامت و گردشگری معرفی کرده بودند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به اینکه طرح منطقه آزاد مازندران منتظر تصویب شورای نگهبان است، به خبرنگار بازار می گوید:  شورای نگهبان لایحه مجلس را دارای ایراداتی دانست و خواستار رفع ابهام و اصلاح شد.

لایحه منطقه آزاد مازندران که بر سه لکه استوار شده، با منطقه آزاد سرخس و دوغارون در قالب یک لایحه ارائه شده بود و فرایند آن در کارگروه های تخصصی طی و تایید شده است

وی ادامه داد: لایحه منطقه آزاد مازندران که بر سه لکه استوار شده، با منطقه آزاد سرخس و دوغارون در قالب یک لایحه ارائه شده بود و فرایند آن در کارگروه های تخصصی طی و تایید شده است.

حسین زادگان یادآور شد: شورای نگهبان لایحه منطقه آزاد را رد نکرده است اما کمیته از سوی مجمع تشخیص نظام برای بررسی آن دست به کار شدند و ایرادی که وارد کرده اند این است که عنوان می کنند منطقه آزاد واردات محور شده است.

استاندار مازندران تصریح کرد: اصل و فلسفه منطقه آزاد، صادرات محور بودن است و متاسفانه مناطق آزاد در کشور واردات محور شده است اما آیا منطقه آزاد مازندران به چنین فرجامی دچار خواهد شد، چندان این ادعا کارشناسی نیست.

وی با اشاره به وجود کشورهای سی آی اس و مراوداتی که با آنان داریم، افزود: مراودات تجاری با کشورهای شمال و سی آی اس، مازندران را به قطب صادراتی تبدیل می کند و باید به سمت صادرات محوری حرکت کنیم.

استاندار مازندران افزود: طی دو هفته اخیر هیئتی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان سفر کردند و از مناطق پیشنهادی آزاد استان بازدید کردند و به نظر می رسد این طرح با رفع نقایص، اجرایی و عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه نسبت به تحقق منطقه آزاد خوشبین هستیم، یادآور شد: امیدوارم سه لکه پیشنهادی مازندران مورد تصویب قرار گیرد و شاهد افزایش سرمایه گذاری در استان باشیم.

حسین زادگان با عنوان اینکه انتظار داریم مازندران از دسترسی به منطقه آزاد محروم نشود، گفت: در حال حاضر تنها استانی هستیم که از داشتن منطقه آزاد محروم هستیم.

در حالی دولت و نمایندگان دوره قبلی تمام قد از منطقه آزاد در مازندران دفاع می کنند اما بسیاری از صاحبنظران و نمایندگان دوره کنونی، چنین طرحی را دارای اشکال و فاقد توجیه فنی می دانند و عنوان می کنند حقایق به درستی درباره این طرح بیان نشده است.

اما علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که تصویب منطقه آزاد یک اشتباه تاکتیکی محسوب می شود، گفت: این طرح بدون پشتوانه کارشناسی وقتی وارد صحن شورای نگهبان شد، حتی الفبای طرحی دارای توجیه فنی و علمی را نداشت و شورای نگهبان از اساس با فلسفه تشکیل منطقه آزاد تجاری مخالف بوده است.

این طرح بدون پشتوانه کارشناسی وقتی وارد صحن شورای نگهبان شد، حتی الفبای طرحی دارای توجیه فنی و علمی را نداشت و شورای نگهبان از اساس با فلسفه تشکیل منطقه آزاد تجاری مخالف بوده است

وی با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری بدون پشتوانه کارشناسی، مخل تولید و اقتصاد خواهد بود، یادآور شد: بیشتر مناطق آزاد کشور به دهه قبل از دهه ۷۰ و ۸۰ برمی گردد.

بابایی یادآور شد: منطقه آزاد مازندران می تواند از پشتوانه کارشناسی برخوردار باشد و مجمع نمایندگان مازندران دیداری با مدیر مناطق آزاد کشور داشته است و قرار بر این شد پشتوانه کارشناسی با شاکله شرایط فیزیکی، جغرافیایی و غیره داشته باشیم.

این نماینده مجلس وجود سه بندر، روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای سی آی اس را از جمله مزیت های مازندران برای ایجاد منطقه آزاد برشمرد و گفت: اگر طرح پشتوانه سازی شود، قطعا مورد نظر شورای نگهبان قرار می گیرد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اظهار اینکه هیچ گاه برای مردم استان تبیین نشده است که منطقه آزاد مازندران تمام استان را شامل نمی شود، گفت: سه لکه به وسعت حدود هزار و ۶۰۰ هکتار امیرآباد، حدود۴۸۰ هکتار چپکرود جویبار و ۱۶۰ هکتار در نوشهر را شامل می شود و سطح منطقه آزاد در استان کمتر از سه هزار هکتار است.

وی یادآور شد: طبق قانون منطقه آزاد، خارج از لکه مطروحه، منطقه آزاد محسوب نمی شود و اخیرا شاهد هستیم برخی زمینخواران اقدام به گرانی زمین در منطقه به بهانه منطقه آزاد کرده اند.

طبق منطقه آزاد پیشنهادی مازندران، محدوده منطقه آزاد نوشهر ۸۴ هکتار، چپکرود ۴۶۰ و امیرآباد هزار و ۶۰۰ هکتار است و محدود بودن وسعت، به اعتقاد بسیاری از مخالفان دستاورد ناچیزی برای منطقه آزاد مازندران محسوب می‌شود، طرحی که سال‌ها بوق و کرنا و سرانجام توسط شورای نگهبان دارای ابهام و اشکال شناخته‌شده است.

پیشینه تأسیس منطقه به ۱۱ سال قبل بازمی‌گردد و دهه اخیر همواره به دلایل مختلف ازجمله سهم خواهی های شهرستانی و همگرا نبودن نمایندگان دوره‌های قبل، مازندران از این حق طبیعی محروم مانده است.

در حال حاضر که مازندران فاقد منطقه آزاد هست، بسیاری در آرزوی ایجاد آن هستند و نگاهی به مناطق آزاد دیگر مناطق کشور، ضرورت ایجاد چنین مناطقی را به دلیل واردات گرا بودن چندان منطقی نمی داند. به هر روی بودن یا نبودن منطقه آزاد مازندران همواره جزو مباحث اصلی محافل مختلف در استان به شمار می رود.

کد خبر: ۳۷٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha