۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
جناب رئیس جمهور! ۴.۵ میلیون کمبود مسکن داریم/  رشد ۱۲۰ درصدی خدمات مهندسی یعنی ۳۰ درصد رشد قیمت مسکن
واکنش تند دبیر کانون انبوه سازان به آمار مسکنی رییس جمهور

جناب رئیس جمهور! ۴.۵ میلیون کمبود مسکن داریم/ رشد ۱۲۰ درصدی خدمات مهندسی یعنی ۳۰ درصد رشد قیمت مسکن

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه پاسخ بنده به مطرح شدن تولید ۴.۵ میلیون مسکن این است که آمارهای مرکز پژوهش ها نشان داده که ما همین تعداد کمبود مسکن داریم گفت: باید در ۷ سال گذشته ۷ میلیون پروانه ساختمانی صادر می شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حسن روحانی رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت دو روز پیش با انتشار پیامی در فضای مجازی و توئیتر خود اعلام کرد که در طی ۷ سال، مجموعاً ۴.۵ میلیون مسکن توسط دولت در کل کشور ساخته شده است. این آمار اگر درست و صحیح باشد نه توسط دولت بلکه بخش خصوصی بوده و می تواند امیدوار کننده باشد. اما اینکه این تعداد واقعا احداث و تولید شده است سئوالی است که اکثر تولیدکنندگان و انبوه سازان مسکن به آن ایراد گرفته و می گویند که این میزان تولید مسکن نمی تواند واقعیت داشته باشد.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان یکی از افرادی است که نسبت به این آمار رئیس جمهور واکنش نشان داد.  

در ۷ سال مورد اشاره رئیس جمهور باید بر اساس طرح جامع، ۷ میلیون پروانه ساختمانی صادر می شد
او در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه احداث ۴.۵ میلیون مسکن در کشور نشان می دهد که متناسب با طرح های بالا دستی واحد مسکونی احداث شده است گفت: این اظهارات رئیس جمهور مبنی بر تولید ۴.۵ میلیون مسکن را نه رد می کنم و نه تایید. اما سئوال ما این است که در ۷ سال مورد اشاره رئیس جمهور باید بر اساس طرح جامع، ۷ میلیون پروانه ساختمانی صادر می شد.  

وی افزود: حالا اگر ۴.۵ میلیون مسکن مورد اشاره درست باشد این میزان تولید نه توسط دولت بلکه توسط بخش خصوصی که سالهاست مورد آزار و اذیت از هر جهت است صورت گرفته است.  

مسکن به عنوان موتور محرکه و پیشران اقتصاد کشور می تواند به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کند. مسکن می تواند در مبارزه با تحریم ها به خوبی عمل کند. اما متاسفانه علیرغم اینکه بار اصلی تولید مسکن بر دوش بخش خصوصی است می بینیم که در ۱۰ سال گذشته تمام هجمه ها بر این بخش بوده است

پورحاجت با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش های مجلس در سال گذشته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن ۴.۵ میلیون مسکن کمبود دارد اظهار داشت: مسکن به عنوان موتور محرکه و پیشران اقتصاد کشور می تواند به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کند. مسکن می تواند در مبارزه با تحریم ها به خوبی عمل کند. اما متاسفانه علیرغم اینکه بار اصلی تولید مسکن بر دوش بخش خصوصی است می بینیم که در ۱۰ سال گذشته تمام هجمه ها بر این بخش بوده است.

کاهش ۵۰ درصدی تولید مسکن
دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: ایجاد قوانین ناصواب و گلوگاه های بی مورد برای تولید مسکن، باعث شد تا بخش خصوصی تخریب و آسیب ببیند. ماحصل این تخریب را سال گذشته در رشد قیمت مسکن و کاهش ۵۰ درصدی تولید مسکن شاهد هستیم. می توانیم سهم اقتصاد کشور را به تولید مسکن اختصاص دهیم و از افزایش بیش از حد قیمت مسکن جلوگیری کنیم. پس این بخش هم می تواند در اقتصاد کلان کمک حال باشد و هم در ایجاد فرصت شغلی به خوبی عمل کند.  

پورحاجت ادامه داد: به هر سوی بخش تولید مسکن و شرایط ساخت و ساز بسیار سخت شده است و مسکن را به تنگنا برده اند. پس هر چقدر بتوانیم به سمت برنامه ریزی مناسب و سیاست ورزی مناسب پیش برویم می توانیم در هر دو بخش یعنی هم بخش مسکن و هم اقتصاد کلان موفق عمل کنیم.  

سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است که در تمام امور صنعت ساختمان دخالت می کند

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود خدمات مهندسی ۱۲۰ درصد رشد داشته است؟ آیا این موضوع را سازندگان لمس کرده اند و این اقدام چند درصد بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر خواهد گذاشت؟ گفت: تعرفه خدمات مهندسی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان در طی این سال های گذشته بالاتر از نرخ تورم بوده است. و از همه بدتر اینکه، سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است که در تمام امور صنعت ساختمان دخالت می کند.  

این وضعیت به دلیل قوانین نادرست سازمان نظام مهندسی است، پس اگر خدمات مهندسی ۱۲۰ درصد رشد کند سازنده ها ۳۰ درصد بر روی قیمت تمام شده مسکن افزایش خواهد داد

وی با بیان اینکه بخش زیادی از بروکراسی اداری گریبان فعالان صنعت ساختمان را گرفته است تصریح کرد: این وضعیت به دلیل قوانین نادرست سازمان نظام مهندسی است، پس اگر خدمات مهندسی ۱۲۰ درصد رشد کند سازنده ها ۳۰ درصد بر روی قیمت تمام شده مسکن افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۳۷٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 0
      اقای رییس جمهور زحمت همه را کشیده امار اول انقلاب تا الان اعلام کرده !!!