۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
ضربه مهلک کرونا به یاقوت سرخ ایران؛ زرشک‌ها روی دست کشاورزان باد کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

ضربه مهلک کرونا به یاقوت سرخ ایران؛ زرشک‌ها روی دست کشاورزان باد کرد

بیرجند- خراسان جنوبی به عنوان تنها تولید کننده زرشک بی دانه دنیا سالانه بیش از ۲۱ هزار تن زرشک تولید می کند که امسال به دلیل شیوع کرونا هفت هزار و ۲۰۰ تن از محصول سال گذشته روی دست کشاورزان مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: زردی شکوفه های بهاری‌اش نشان از سرخی یاقوت هایی دارد که قرار است زیبایی لبخند را برای زرشک کاران در پاییز به ارمغان آورد اما غافل از آنکه سایه میهمان ناخوانده چندماهه کشورمان بر این محصول نیز ضربات جبران ناپذیری را وارد کرده است.

خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زرشک را در کشور و جهان به خود اختصاص داده است و همچنین این استان تنها تولیدکننده زرشک بی‌دانه در جهان است که از این محصول به عنوان «یاقوت سرخ» یاد می‌شود.

کرونا سایه بی مهری اش را نه تنها بر انسان ها بلکه بر محصولات کشاورزی نیز انداخته و سبب شده تا علی رغم گذشت بیش از ۱۱ ماه از برداشت محصول زرشک همچنان زرشک برداشت شده سال گذشته در انبارهای استان باقی بماند.

دپوی ۷۲۰۰ تن زرشک خراسان جنوبی در انبارها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار اظهار داشت: در سال گذشته از ۱۷ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ زرشک در خراسان جنوبی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تن محصول تولید شده است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه در حال حاضر ۷ هزار و ۲۰۰ تن زرشک خشک شده از سال گذشته در سطح استان موجود است، افزود: پیش بینی می شود برداشت زرشک استان در سال جاری به بیش از ۲۱ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و در پی آن توقف صادرات و کاهش مصرف داخل بر بازار زرشک هم تاثیر منفی گذاشته است، افزود: در حال حاضر بیش از یک سوم این محصول در انبارهای استان موجود است که این امر به سبب رکود بازار فروش و کاهش قیمت زرشک مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه رفع مشکلات زرشک کاران استان جلسات متعددی در سطح استان و کشور برگزار شده است، افزود: در گام نخست موجودی زرشک استان به وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده تا زمینه تسهیلات موردنیاز برای خرید محصول تامین شود.

شیوع ویروس کرونا و در پی آن توقف صادرات و کاهش مصرف داخل بر بازار زرشک تاثیر منفی گذاشته است

قوسی همچنین به هماهنگی های انجام شده در راستای صادرات زرشک به سایر کشورها نیز اشاره کرد و اذعان داشت: مقرر شده تا بستر مناسب برای صادرات محصول زرشک استان به سایر کشورها فراهم شود.

وی بیان داشت: با تعدادی از تجار نیز برای صادرات محصول زرشک به کشورهای ترکیه و روسیه رایزنی انجام شده که امیدواریم بزودی این مهم محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین بیان داشت: در سطح استان نیز اعلام آمادگی شده است تا از محل منابع صندوق حمایت استان تسهیلات مورد نیاز برای تامین نقدینگی تشکل ها در این زمینه فراهم شود.

زرشک خراسان جنوبی با کالاهای مورد نیاز مبادله می شود
قوسی از طرح مبادله کالا به کالا در بین استان ها در سطح کشور نیز خبر داد و گفت: از سوی سازمان تعاون روستایی مکاتباتی انجام شده تا بتوانیم محصول زرشک مازاد استان را با سایر محصولات مورد نیاز نه به صورت نقدی بلکه به صورت کالا به کالا مبادله کنیم.

وی همچنین به اختصاص ۸ غرفه فروش محصولات کشاورزی در تهران به این استان اشاره کرد و افزود: بستر عرضه محصول زرشک استان در ۸ غرفه در تهران فراهم شده تا تولیدکنندگان و زرشک کاران بتوانند به صورت مستقیم محصول خود را ارائه دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: در راستای عرضه مستقیم محصول زرشک در شهرستان مشهد نیز این اتفاق انجام شده است.

قوسی همچنین از ایجاد بارانداز عرضه محصولات کشاورزی در ورودی تهران و البرز خبر داد و گفت: این مهم با دستور شخص وزیر انجام شده تا محلی برای عرضه زرشک به بازار مصرف باشد.

وی همچنین با بیان اینکه عرضه محصول تازه زرشک در سال جاری مورد توجه ویژه قرار گرفته است، افزود: طبق تفاهم نامه سازمان تعاون روستایی کشور با بانک عامل نیز مقرر شده تا تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه با مبلغ ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به تولیدکنندگان متضرر در استان ارائه شود.

فراوری تنها ۱۲درصد زرشک استان
قوسی بر فرآوری محصول زرشک تاکید کرد و گفت: متاسفانه تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد زرشک استان فرآوری می شود که با گسترش این مهم میتوانیم ارزش افزوده بیشتری برای استان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه این سازمان در راستای توسعه صنعت فرآوری محصولات استراتژیک از جمله زرشک از متقاضیان حمایت می کند، افزود: ارائه تسهیلات کم بهره و طولانی مدت و همچنین معافیت های مالیاتی از جمله های مشوق هایی است که باید برای متقاضیان فرآوری محصول زرشک در استان ارائه شود.

وی با بیان اینکه زرشک و زعفران جزو محصولات لوکس بوده و ارزش اقتصادی بالایی دارند، افزود: باید بستر مناسب برای صادرات این محصولات فراهم شود که در این زمینه نیز نیاز به مشوق های صادراتی ویژه استان هستیم.

۳۰ درصد زرشک استان فله ای به بازار ارائه می شود
سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیزدر گفتگو با بازار بیان داشت: در زمینه ایجاد بارگاه های بهداشتی زرشک در استان مشکلی وجود ندارد و مجوز ایجاد بارگاه در روستا و داخل باغ صادر می شود.

محمد حسینی با بیان اینکه ۳۰ درصد زرشک استان به صورت خشک و در قالب فله ای و بسته بندی ارائه می شود، افزود: باید بتوانیم در بحث زرشک با فرآوری آن ارزش افزوده بالایی فراهم کنیم.

وی به نقش اتاق بازرگانی استان به عنوان تشکل خصوصی در زمینه ورود به بحث فرآوری زرشک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد محصول زرشک استان بسته بندی می شود که باید با ورود بخش خصوصی این میزان حداقل به ۵۰ درصد افزایش یابد.

در حال حاضر ۳۰ درصد محصول زرشک استان بسته بندی می شود که باید با ورود بخش خصوصی این میزان حداقل به ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی همچنین به کاربردهای دارویی این محصول اشاره کرد و گفت: در حال حاضر باید با ارائه محصول تازه از انبارکردن محصول مازاد در استان پیشگیری کنیم.

ایجاد مرکز نوآوری محصولات خوشه زرشک و عناب در خراسان جنوبی
عامل توسعه خوشه خشکبار (زرشک و عناب) خراسان جنوبی گفت: مرکز نوآوری محصولات زرشک و عناب در خراسان جنوبی ایجاد می شود.

سبحان مصطفائی در گفتگو با بازار با بیان اینکه در راستای حمایت از محصولات استراتژیک ایجاد مرکز نوآوری محصولات زرشک و عناب در دستور کار قرار دارد، افزود: این طرح با هدف استفاده از توان نوآوری جمعی در سطح استان و کشور اجرا می شود.

وی اظهار داشت: در راستای این طرح فراخوان هایی ارائه خواهد شد تا بتوانیم از همه طرح های نوآورانه در سطح کشور استفاده و از آنها حمایت کنیم.

مصطفائی با اشاره به اینکه این طرح به زودی قابلیت اجرایی شدن دارد، اذعان داشت: مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، سازمان صمت، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی استان در این راستا میتوانند از این طرح حمایت کنند.

وی با اشاره به کاهش صادرات و قیمت محصول زرشک استان در سال جاری بیان داشت: متاسفانه محصول زرشک استان به صورت خام فروشی در بازار عرضه می شود که در این زمینه پروژه توسعه خوشه زرشک و عناب استان با تمرکز بر توسعه صنایع تبدیلی در دست اقدام است.

مصطفائی گفت: در این راستا با چند نفر از فعالانی که محصول نوآورانه داشته اما تجاری سازی نشده صحبت هایی انجام شده تا بتوانیم زمینه تولیدات این محصولات را فراهم کنیم.

وی حمایت از محصولات نوآورانه مانند بستنی، مربا و مارمالاد ارگانیک از زرشک و همچنین تولید پاستیل، لواشک و شکر پنیر عناب را از جمله اقدامات مناسب در این راستا برشمرد.

ایجاد برند مشترک زرشک در استان
مصطفائی به تشکیل میز صادراتی محصولات استراتژیک استان در سازمان صمت و کنسرسیوم زرشک در اتاق بازرگانی استان اشاره کرد و افزود: ایجاد برند مشترک زرشک در حال پیگیری بوده که قطعا این برند از پشتوانه قوی برخوردار خواهد بود.

وی اذعان داشت: با ایجاد برند مشترک زرشک، صادرکنندگان می توانند تحت عنوان این برند محصولات خود را صادر کرده که در این راستا مطالعه بازار بین الملل با هدف حفظ و توسعه بازارهای موجود و کشف بازارهای جدید انجام می شود.

وی با اشاره به عدم وجود آزمایشگاه مجهز محصولات زرشک و عناب در استان نیز بیان داشت: عدم تجهیز آزمایشگاه در استان موجب شده تا  نمونه های لازم برای آزمایش محصولات به خارج استان ارسال شود که این امر علاوه بر زمان بر بودن سبب هدررفت هزینه ها نیز می شود.

مصطفائی گفت: در این راستا نیز با حمایت های نهادهای مربوطه و دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مقرر شده تا در صورت تامین مالی مناسب، تجهیز آزمایشگاه با پیگیری تیم توسعه خوشه انجام شود.

وی گفت: با تجهیز آزمایشگاه استانی علاوه بر حفظ هزینه های ریالی و ارزی، زمینه اشتغال نیز فراهم می شود.

صفر شدن صادرات زرشک
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در گفتگو با بازار گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت و رکود بر بازار زرشک،  نبود صادرات و تعطیلی رستوران‌ها، خوابگاه‌ها و مراکز اقامتی بر اثر شیوع کرونا است.

محسن احتشام افزود: به صورت کلی سالانه ۵۰۰ تن زرشک از کشور صادر می‌شود که در سال جاری به دلیل شیوع کرونا صادراتی صورت نگرفته است.

وی که خودش تولیدکننده و صادرکننده است عنوان کرد: محصول زرشک بیشتر در داخل کشور مصرف می‌شود که تعطیلی رستوران‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی، تالارها، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی و تفریحی باعث کاهش مصرف این محصول در داخل شده است.

هرچند اقدامات خوبی قرار است برای رفع مشکلات زرشک کاران انجام شود اما بهار خزان شده یاقوت سرخ داران استان با توجه به پیش رو بودن فصل برداشت در سال جاری جان نمی گیرد.

کد خبر: ۳۷٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha