۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۱
اتوبوس‌های مرگ در جاده‌های ایرانی؛ فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری
گفتگو با مدیرکل حمل و نقل مسافری راهداری

اتوبوس‌های مرگ در جاده‌های ایرانی؛ فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری

باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری فرسوده است گفت: ۳۰ هزار راننده در قالب بسته حمایتی دولت وام ۶ میلیون تومانی دریافت کردند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طرح های بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در ابتدای سال ۱۳۹۷ به عنوان یکی از اولویت های مهم از سوی دولت تدبیر و امید معرفی شد تا بخشی از ناوگان فرسوده کشور، نوسازی و بهسازی شود. وجود ۱۵ هزار اتوبوس بین شهری که به نظر می رسد بیش از ۶۰ درصد آنها عمری بالای ۱۵ سال دارند هم امنیت جانی مسافران را تهدید می کند و هم اینکه این ناوگان می تواند موجب آلودگی زیست محیطی شود.

۹ هزار اتوبوس بین شهری مشمول سن فرسودگی
داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که چند درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری و اتوبوس ها فرسوده هستند گفت: در حال حاضر میزان اتوبوس های بین شهری بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس است که ۹ هزار اتوبوس بین شهری مشمول سن فرسودگی هستند و نیاز است تا برای جایگزینی این ناوگان هر چه سریعتر اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید، می توان با نوسازی این تعداد از اتوبوس ها، فرصت شغلی خوبی برای کارخانه های داخلی نیز ایجاد کرد اظهار داشت: در هر صورت ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل بین شهری و اتوبوس های بین شهری سن فرسودگی آنها نگران کننده است. پس برای کاهش تلفات جانی در جاده ها و محیط زیست نیاز است تا هر چه سریعتر به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری توجه شود.  

نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری با استفاده از ظرفیت تولید داخل می تواند به سرانجام برسد. پس مسئولان باید به این موضوع واقف باشند که نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری نباید طولانی شود

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری و اتوبوس های بین شهری جلسات زیادی برگزار شده است خاطر نشان کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل بین شهری با استفاده از ظرفیت تولید داخل می تواند به سرانجام برسد. پس مسئولان باید به این موضوع واقف باشند که نوسازی ناوگان نباید طولانی شود.  

۳۰ هزار راننده وام حمایتی دولت گرفتند
باقرجوان در پاسخ به این پرسش که آیا رانندگان اتوبوس بین شهری که درخواست استفاده از تسهیلات بانکی در قالب بسته حمایتی دولت کرده بودند موفق به دریافت این تسهیلات شدند؟ گفت: پرداخت تسهیلات به رانندگان حمل و نقل بین شهری در قالب بسته حمایتی دولت، بعد از اینکه رانندگان در سامانه کارا ثبت نام کردند آغاز شد و تاکنون نیز روال پرداخت تا حدودی کُند بود، این روزها با مساعدت بیشتر بانک ها بهتر شده است.
وی ادامه داد: از ۱۱۳ هزار و ۵۱ نفر راننده فعال بالغ بر ۳۲ درصد یعنی حدود ۳۰ هزار راننده موفق به دریافت تسهیلات حمایتی دولت تا سقف ۶ میلیون تومان شده اند. تاکنون تمام رانندگانی که مشمول دریافت این تسهیلات بودند پرونده خود را تکمیل و در سامانه کارا ثبت نام کرده اند. این متقاضیان در حال حاضر منتظر پذیرش شدن در سیستم بانکی هستند تا بتوانند از این وام بهره مند شوند.

در مصوبه کلی دولت اعلام شده است که چک و سفته بانکی می تواند به عنوان ضمانت مورد قبول بانک ها واقع شود. اما متاسفانه برخی بانک ها از رانندگان درخواست سند خودرو و ملک می کنند

باقرجوان در پاسخ به این پرسش که برخی از بانک ها همچنان در پرداخت تسهیلات به رانندگان، از آنها درخواست تضامینی مثل سند خودرو و ملک می کنند گفت: در مصوبه کلی دولت اعلام شده است که چک و سفته بانکی می تواند به عنوان ضمانت مورد قبول بانک ها واقع شود. اما متاسفانه برخی بانک ها از رانندگان درخواست سند خودرو و ملک می کنند.  

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در این خصوص با شورای بانک ها وارد تعامل شدیم تا اگر چنین اتفاقی رخ داد، این شورا در تماس با بانک ها مشکل را حل کند که خوشبختانه این شورا با تعامل خوبی که دارد می توان به پرداخت آسانتر تسهیلات از سوی این بانک ها نیز امیدوار شد.

باقر جوان با اشاره به اینکه در تسهیلات شش میلیونی در نظر گرفته شده مقرر شده است تا رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل بعد از دریافت تسهیلات به مدت چهار ماه تنفس داشته و تسهیلات را در طی ۲۰ ماه بازپرداخت کنند گفت: برای تسهیلات شش میلیون تومانی با نرخ سود ۱۲ درصد، ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری در نظر گرفته شده بود که قرار است بسته‌ حمایتی برای ۱۱۳ هزار و ۵۱ راننده پرداخت شود.

وی با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود گفت: اولویت اصلی ما افراد فعال در این بخش و رانندگان دارای کارت هوشمند هستند و بعد از پرداخت تسهیلات این افراد می‌توانند پس از ۴ ماه تنفس اقدام به بازپرداخت کنند.

کد خبر: ۳۷٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha