۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
بهره‌مندی ۱۲ هزار طرح اشتغالزایی از تسهیلات کم‌بهره در اردبیل/ پیگیری طرح روستای بیکار در استان
گفتگو با مدیر صندوق کارآفرینی امید اردبیل

بهره‌مندی ۱۲ هزار طرح اشتغالزایی از تسهیلات کم‌بهره در اردبیل/ پیگیری طرح روستای بیکار در استان

اردبیل- بابایی‌مهر، مدیر صندوق کارآفرینی امید اردبیل گفت: در دولت تدبیر و امید برای ۱۲ هزار و ۳۲۵ نفر در حوزه اشتغال روستایی و شهری تسهیلات کم‌بهره پرداخت‌شده است.

هادی بابایی‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: مجموع تسهیلات پرداختی برای اشتغال روستایی و شهری در این ۷ سال بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد ریال است که در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، ضروری، ازدواج و معیشت پرداخت‌شده است.

وی تعداد اشتغال ایجادشده از محل پرداخت این تسهیلات کارآفرینی را ۹ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در سال گذشته در این حوزه برای ۸۶۴ نفر و امسال نیز برای ۳۲۱ نفر تسهیلات پرداخت‌شده تا فرصت اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر فراهم آید.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل بابیان اینکه صندوق کارآفرینی امید از سال ۸۵ با ادغام صندوق حمایت فرصت‌های شغلی، ازدواج و مسکن فعالیت خود را با محوریت کسب‌وکار آغاز کرده است، گفت: کلیه تسهیلات صندوق به شکل قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و صندوق در بخش حمایتی به معنای واقعی به تعهدات خود عمل کرده است.

صندوق کارآفرینی امید به دنبال بنگاهداری نیست
بابایی‌مهر بابیان اینکه به‌هیچ‌وجه در صندوق کارآفرینی امید به دنبال بنگاهداری نبوده بلکه به‌صورت تخصصی و قرض‌الحسنه تسهیلات کسب‌وکار پرداخت‌شده است، افزود: در بخش کشاورزی تسهیلات پرداختی به تعداد یک هزار و ۷۱۲ فقره بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان بوده و در بخش صنعت نیز برای سه هزار و ۱۸۲ فقره درخواست بیش از ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده است.

وی بابیان اینکه در دولت تدبیر و امید با پرداخت تسهیلات این صندوق برای ۹ هزار نفر فرصت شغلی ایجادشده است، تصریح کرد: در بحث اشتغال پایدار روستایی صندوق در زمره یکی از چهار موسسه موفق در پرداخت تسهیلات بوده که از ابتدای سال ۹۷ این پرداختی‌ها برای متقاضیان در قالب سامانه کارا انجام‌شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل با بیان اینکه در سال ۹۷ در بخش کشاورزی ۲۶۳ فقره تسهیلات با رقم ۱۳ میلیارد تومان و اشتغال ۳۱۵ نفر پرداخت‌شده است، بیان کرد: در بخش صنعت برای ۴۶۷ متقاضی بیش از ۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده تا زمینه اشتغال ۵۶۰ نفر فراهم آید.

بابایی‌مهر از پرداخت تسهیلات در حوزه خدمات و به تعداد ۷۹ فقره به مبلغ ۲ میلیارد تومان خبر داد و اضافه کرد: در سایه پرداخت این تسهیلات برای ۹۴ نفر اشتغال ایجادشده است.

روستای بدون بیکار در اولویت طرح‌های صندوق کارآفرینی است
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل به تفاهم‌نامه‌های امضاشده با دستگاه‌های مختلف در راستای ایجاد اشتغال اشاره و اظهار کرد: در قالب این تفاهم‌نامه‌ها اداره کل زندان‌های استان ۱۳۷ نفر، کمیته امداد ۹۹ نفر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۷ نفر، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۲۳ نفر، امور بانوان ۹ نفر، فنی و حرفه‌ای ۵ نفر، بسیج سازندگی ۷ نفر، هنرمندان سه نفر و مدارس غیردولتی دو نفر برای بهره‌مندی از تسهیلات کم‌بهره صندوق معرفی شدند.

بابایی‌مهر خاطرنشان کرد: از محل منابع توسعه ملی و اشتغال فراگیر نیز از سوی کمیته امداد ۲۶۸ فقره، بهزیستی ۲۵ فقره و بنیاد شهید ۱۸ فقره پرونده اشتغال را برای بهره‌مندی از این تسهیلات به صندوق معرفی کرده تا افراد واجد شرایط از این تسهیلات استفاده کنند.

وی به سه طرح استراتژیک صندوق باهدف ارتقای اشتغال و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: روستای بدون بیکار، هر روستا یک محصول و تشکیل صندوق خرد محلی زنان روستایی ازجمله این طرح‌هاست که با همکاری فرمانداران سعی در اجرا و عملیاتی کردن این طرح‌ها داریم.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل افزود: باید از فرصت به وجود آمده به‌ویژه در تحقق طرح روستای بدون بیکار بهترین بهره را بگیریم تا با جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه جوانان خود را که در سایر شهرها مشغول کارهای دم‌دستی هستند به روستا آورده و فرصت اشتغال پایدار را برای آن‌ها فراهم آوریم.

بابایی‌مهر نمونه این روستاهای موفق در اجرای طرح روستای بدون بیکار را برندق خلخال به‌عنوان قطب پرورش و تولید بادام‌زمینی اعلام کرد و گفت: در این روستا برای ۱۱۷ خانوار بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کردیم.

وی بیان کرد: در موئیل مشگین‌شهر در حوزه بوم‌گردی برای ۳۸ فقره طرح اشتغال‌زا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سوهای نمین در بخش تولید گیاهان دارویی به همین میزان تسهیلات پرداخت‌شده تا اشتغال موردنظر تحقق یابد.

 پرداخت ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در حمایت از صندوق‌های خرد محلی زنان روستایی
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید در حمایت از صندوق‌های خرد محلی زنان روستایی برای ۷۷ فقره درخواست ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان منابع پرداخت کرده است.

بابایی‌مهر سرانه اشتغال را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: به‌غیراز سرعین و اصلاندوز در ۹ شهرستان استان صندوق شعبه دارد و پرداخت تسهیلات با تسهیل در تأمین ضمانت‌نامه‌ها به شکل قابل‌قبول و در یک فرجه زمانی مناسب پرداخت می‌شود.

وی فرآیند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را بعد از ثبت در سامانه کارا و بررسی طرح در کارگروه‌های تخصصی و معرفی از سوی دستگاه بخشی یادآور شد و گفت: صندوق تنها موسسه‌ای است که مدیریت نظارت در قالب سامانه سحام دارد که در یک بازه زمانی مشخص کار نظارت بر طرح‌ها را انجام می‌دهد تا انحرافی در شکل‌گیری آن‌ها رخ ندهد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل افزود: به شکل آنلاین نقطه‌زنی طرح‌های اجرایی انجام‌شده و در یک فرآیند نظارت دقیق سعی بر این است تا طرح‌های مصوب و تسهیلات پرداخت‌شده در محل خود هزینه شود که در این مدت نیز با همراهی خود مشتریان صندوق طرح‌ها اجرایی شده و کمترین انحراف را در استان اردبیل شاهد هستیم.

 راستی آزمایی طرح‌های اجرایی برای بررسی اشتغال واقعی
بابایی‌مهر معوقات این صندوق را پائین‌تر از میانگین کشوری و در حد بسیار پائین اعلام و اظهار کرد: با راستی آزمایی طرح‌های اجرایی تلاش بر این است تا اشتغال واقعی از طریق این صندوق انجام شود.

وی در مورد طرح‌های قابل‌افتتاح در هفته دولت خاطرنشان کرد: ۳۲ طرح بااعتباری بالغ‌بر ۱۳۵ میلیارد ریال و اشتغال ۳۷۲ نفر در گرامیداشت این ایام به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اردبیل ادامه داد: اگر شرایط کرونا اجازه می‌داد ما طرح‌های بیشتر با گستره اشتغال زیادی را آماده افتتاح می‌کردیم اما در سال جهش تولید  ۳۲ طرح در شهرهای اردبیل، سرعین، پارس‌آباد، بیله‌سوار، خلخال، کوثر و نمین آماده بهره‌برداری شده است.

بابایی‌مهر در پایان گفت: پروژه‌های افتتاحی در بخش پرواربندی بره، بوقلمون، گاو شیری، گوساله، صندوق خرد زنان روستایی، واحدهای بسته‌بندی، قالیبافی، گردشگری، بوم گردی، حوزه ورزش، تولید پوشاک، تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی است که با حمایت صندوق کارآفرینی امید در استان اردبیل آماده بهره‌برداری شده است.

کد خبر: ۳۷٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha