۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
تحریمی باقی نمانده که بخواهد علیه ایران اعمال شود/ آمریکا قادر به فعال کردن مکانیسم ماشه نیست
گفتگوی بازار با معاون پیشین کاخ سفید

تحریمی باقی نمانده که بخواهد علیه ایران اعمال شود/ آمریکا قادر به فعال کردن مکانیسم ماشه نیست

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است که آمریکا همه نوع تحریم علیه ایران اعمال کرده است و دیگر تحریمی نمانده است تا علیه ایران اعمال شود.

بازار؛ گروه جهان: دولت آمریکا با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا نامه‌ای را تقدیم اعضای شورای امنیت سازمان ملل کرده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای برجام متهم می‌کند.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

بلافاصله بعد از اقدام آمریکا، سه کشور اروپایی عضو برجام(انگلیس، فرانسه و آلمان) در واکنش به تسلیم درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت برای بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، با ارسال نامه ای به شورای امنیت، موضع مخالف خود را نسبت به این اقدام آمریکا آشکارا اعلام کردند.

درخواست آمریکا در حالی مطرح می شود که این کشور از برجام خارج شده است. اما آمریکا مدعی است مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بر اساس تفسیر واشنگتن مستقل از برجام است و آمریکا نیز «مشارکت کننده» در آن است، حق فعال ساختن مکانیسم ماشه به معنای بازگشت تحریمهای بین المللی(تحریمهای سازمان ملل) را دارد.

در خصوص این موضوع خبرگزاری بازار گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید آمریکا انجام داده است که در ادامه می خوانیم. وی استاد دانشگاه پرینستون آمریکا است. وی معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون بوده است.

* آمریکا از فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران خبر داده است. از جنبه حقوقی چگونه می شود این اقدام را خنثی کرد؟

مسئله ای که مورد بحث قرار گرفته این است که آیا ایالات متحده آمریکا حق دارد مکانیسم ماشه را فعال کند علی رغم اینکه رئیس جمهور ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد. دولت ترامپ ادعا می کند که این اقدام را انجام می دهد زیرا بخشی از شورای امنیت سازمان ملل است که مکانیسم ماشه را ایجاد کرده است. کشورهای دیگر مخالف این اقدام هستند. ظاهراً هیچ مرجعی در سازمان ملل با صلاحیت صدور رأی رسمی برای حل و فصل این اختلاف وجود ندارد. بنابراین، دولت ترامپ می تواند مکانیسم ماشه را اعلام کند اما چین، اروپا و روسیه می توانند - و احتمالاً اکثراً می خواهند - بگویند که این اقدام از نیروی قانونی برخوردار نیست.

* اگر کشورهای دیگر نتوانند مانع از اقدام آمریکا در شورای امنیت شوند، در واقع این بی اعتباری برای این شورا است که کشوری که ناقض یک توافق بوده از طریق همان توافق، توانسته خواسته خود را تحمیل کند. جدا از مباحث سیاسی، این نشان از فقدان ضمانت اجرایی برای قطعنامه های شورای امنیت دارد که ممکن است توسط سایر قدرتها نیز به عنوان عرف دنبال شود. ارزیابی شما چیست؟

من موافقم که این اقدام دولت ترامپ به سازمان ملل آسیب می رساند و مطمئناً میل اعضای دیگر شورای امنیت را جهت همکاری با ایالات متحده آمریکا کاهش می دهد- حداقل تا زمانی که دولت ترامپ بر روی کار است. از بین تمام اعضای شورای امنیت سازمان ملل، فقط جمهوری دومینیکن به ایالات متحده آمریکا رای داده است که تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. جمهوری دومینیکن کشوری فقیر بوده که به ایالات متحده آمریکا وابسته است. ممکن است تصادفی نباشد که دو روز پس از رای گیری، پومپئو وزیر امور خارجه  آمریکا برای گفتگو درباره کمک های احتمالی ایالات متحده از جمهوری دومینیکن بازدید کرد.

* آمریکا اعلام کرده کشورهایی که از تحریمهای ایران پیروی نکنند مجازات خواهد کرد. با توجه به این موضوع آمریکا در تلاش هست تا خود ضامن اجرای تحریمهای بین المللی علیه ایران باشد. آمریکا تا چه اندازه می تواند این کار را انجام دهد؟

دولت ترامپ به طرز عجیبی در تهدید شرکت های مستقر در سایر کشورها موفق بوده است زیرا به آنها اعلام می کند اگر از تحریم های آمریکا پیروی نکنند، آنها را از بازار آمریکا منع می کند. فهمیدن اینکه چگونه همین استراتژی می تواند فروش اسلحه توسط شرکت های چینی و روسی به ایران را مسدود کند سخت است زیرا این شرکت ها در بازار آمریکا فعالیتی انجام نمی دهند. من دقیقا نمی دانم چه نوع دیگری از فروش قبلاً توسط تحریم های موجود ایالات متحده آمریکا پوشش داده نشده است بنابراین من نمی دانم چگونه این اقدام دولت ترامپ می تواند خسارات اضافی قابل توجهی به اقتصاد ایران وارد کند.

* اگر مکانیسم ماشه فعال شود در این صورت ماندن ایران در برجام بی معناست. اینکه همه به ایران توصیه کنند که علیرغم هر اقدام آمریکا در برجام بماند نیز غیر منطقی است.   ارزیابی شما چیست؟

من فکر می کنم این اقدام دولت ترامپ برای تحریک ایران جهت خروج از برجام است به گونه ای که اگر «جو بایدن» در انتخابات پیروز شود، ایالات متحده امریکا نتواند به برجام بپیوندد. امیدوارم ایران در این دام گرفتار نشود.

کد خبر: ۳۷٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha