۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
حضور پرتوان روستاها در عرصه کشاورزی مدیون بانوان کشاورز است
عضو مجلس خبرگان رهبری:

حضور پرتوان روستاها در عرصه کشاورزی مدیون بانوان کشاورز است

قم - آیت الله مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش زنان روستایی در توسعه کشاورزی، گفت: حضور نیرومند روستاها در عرصه کشاورزی، مدیون حضور بانوان کوشا و با انگیزه در این حوزه است.

به گزارش بازار به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت الله احمد مبلغی در ششمین نشست هیئت اندیشه ورزی کشاورزی که به صورت مجازی برگزار شد، خاطرنشان کرد: نباید این حضور را صرفا محدود به فعالیت های اجرایی کشاورزی بدانیم؛ بلکه لازم است نقش زنان را در  برنامه ریزی و مشارکت در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مربوط به کشاورزی ارتقا ببخشیم.

وی ادامه داد: در واقع حضور همه جانبه زنان روستایی در کشاورزی، چه در مرحله فعالیت های یدی و چه در مرحله دانش  و مدیریت و تدبیر نقشی مؤثر و پویا را بر توسعه کشاورزی ایفا می کند.

آیت الله مبلغی گفت: کسب و کار معطوف به "کشاورزی خانواده محور" ماهیتی پویا دارد و اقتصاد جامعه را بر اساس اقتصاد و کشاورزی خانواده بارور می سازد، در کسب و کاری این گونه ای، نقش بانوان بسیاری حیاتی و تعیین کننده است؛ حتی می توان گفت که فعال گردیدن هر چه بیش تر زنان روستایی در این عرصه، می تواند پیامدهای مطلوب مهمی هم چون کاهش فقر و رفع مشکلات اقتصادی را در جامعه ایجاد نماید.

وی ادامه داد: باید توجه نماییم که نقش آفرینی بانوان کشاورز، فراتر از نیروی کار، باید در ارتباط با تصمیم گیری و مدیریت در زمینه کشاورزی نیز تحقق پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه نرخ مشارکت زنان در کشاورزی خود بیانگر یک شاخص مهم برای بررسی وضعیت مطلوب در کشاورزی به ویژه از منظر منابع انسانی است، گفت: فعال سازی واحد «خانواده» در حوزه کشاورزی، کارکردی مهم و مستمر در تأمین امنیت غذایی و توسعه کشاورزی خواهد داشت.

آیت الله مبلغی ادامه داد: بر اساس نگرشی تخصصی در حوزه‌های اقتصاد خانواده و اقتصاد کشاورزی می‌توان دریافت که چرا زنان به عنوان عاملان اصلی در توسعه کشاورزی قلمداد می‌شوند و نیز به چه دلیل اگر حضور بانوان در این حوزه تقویت شود می‌توان افق گشوده‌تری را پیش روی توسعه اقتصادی کشور مشاهده کرد.

وی افزود: آموزه‌های قرآنی در باب حضور زنان در عرصه کشاورزی با نظرات تخصصی معاصر در ارتباط با اقتصاد خانواده و اقتصاد کشاورزی هم افق است.

آیت الله مبلغی گفت: قرآن کریم از خانواده شعیب پیامبر الهی به عنوان یک خانواده الگو در حوزه کشاورزی سخن به میان آورده است. در آیات مربوط به این خانواده، حضرت موسی(ع) به دو  خانم بر می خورد که در حال برنامه ریزی برای دام ها هستند.

وی با اشاره به فرازهایی از آیات سوره قصص افزود: با دقت در آیات مربوط به خانواده شعیب درمی یابیم که  بانوان در این آیات دارای جایگاه‌هایی هم چون فعالیت  کشاورزی، اداره کردن کشاورزی، رعایت چارچوب اخلاقی به هنگام فعالیت کشاورزی، برنامه ریزی، اظهار نظر و مشارکت در فرایند تصمیم سازی کشاورزی، پایه گذاری کشاورزی در مرکز خانواده و، در یک کلام، نقش آفرینی جدی در عرصه کشاورزی هستند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به آیه " وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودَان" گفت: بر اساس این فراز از قرآن کریم، آن دو زن (دختران شعیب) فعالیت کشاورزی داشتند و گوسفندان خود را برای سیراب کردن بر سر چاه آورده بودند.

وی افزود: بر اساس این آیات، زن کشاورز باید چارچوب اخلاقی و عزت خود را حفظ کند.

آیت الله مبلغی با اشاره به آیه ۲۳ سوره قصص" قَالَ مَا خَطْبُکُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِی حَتَّی یُصْدِرَ الرِّعَاءُ" بیان داشت: دو دیدگاه افراطی که یکی بانوان را از کشاورزی و فعالیت دور نگاه می کند و دیگری جایگاه عزتمندانه آنها را نادیده می گیرد و چارچوبی اخلاقی برای فعالیت زن  در نظر نمی گیرد، مورد تایید قرآن کریم نیست.

وی ادامه داد: یک زن می تواند در مزرعه کار کند و مدیریت کشاورزی را به عهده بگیرد، اما حرمت و چارچوب خود را حفظ کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت از آیات "فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا " و " قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ"  استفاده می شود  دختران شعیب مشارکت  در فرایند تصمیم سازی، اظهارنظر و برنامه ریزی و تدبیر همه این ها داشته اند.

وی گفت: بر اساس این آیات دختران شعیب فعالیتی در حاشیه  کشاورزی نداشتند، بلکه در حقیقت ، نقش اصلی در کشاورزی خانواده شعیب با زنان و خود شعیب بوده است. به این ترتیب از این آیات می توان الهام گرفت که ضرورت دارد تا نقش های زنان در عرصه کشاورزی تقویت شود و وجوه کیفی و تصمیم سازانه نیز بیابد.

آیت الله مبلغی گفت: هنگامی که زنان در سطح کلان نقش اساسی  در تأمین مواد غذایی و امنیت یک کشور دارند، باید در برنامه ها ، رویکردها و سیاست های دولت نیز به وضعیت معیشت و فقر زنان روستایی و سیستم غذایی آنان توجه جدی تر شود.

وی ادامه داد: اگر جایگاه اقتصادی و موقعیت معیشتی بانوان در عرصه کشاورزی بهبود یابد، ایشان خواهند توانست با انگیزه بیش تر، قدرت افزون تر و حضور جدی تر در توسعه کشاورزی نقش آفرین واقع شوند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی در کشور به حضور  نیرومند روستاها در این عرصه بستگی دارد، گفت: کارایی روستاها در کشاورزی مدیون حضور فعال زنان در مناطق روستایی در بخش کشاورزی است؛ هم چنان که تقویت این حضور فعال در کشاورزی به  رویکرد مدیریتی مثبت به این مهم وابسته است.

وی با بیان اینکه تجهیز زنان کشاورز به امکانات و سرمایه ضروری است، گفت: حمایت از زنان کشاورز در سه مقطع کاشت، داشت و برداشت، به نفع اقتصاد خانواده، اقتصاد کشاورزی کشور و اقتصاد کشور در معنای کلان کلمه خواهد بود.

کد خبر: ۳۷٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha