۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
راهکارهای افزایش سواد مالی کودکان

راهکارهای افزایش سواد مالی کودکان

فرزندان شما، شما را می بینند و یاد می گیرند، آنها هوشمندانه، انتخابهای شما را در هزینه ها و صرفه جویی ها به دقت برایند می کنند. بنابراین اگر دوست دارید که فرزندانتان عادت‌های اقتصادی و مالی خوبی داشته باشند، آنچه که درست است را در عمل انجام دهید. آموزش و سواد در امور مالی شخصی، فرآیندی زمان بر است که از همان اوان کودکی می توان آنها را آغاز کرد .

الهه فابریکی اورنگ؛ بازار: بدیهی است که همه والدین بهترینها را برای فرزندان خود می خواهند. این خواسته ها همیشه به بهترین لباس، جدید ترین اسباب بازی ها یا جالب ترین وسایل محدود نمی شوند، حتی بلکه فراتر از آن ها و به این معناست که آنها در تلاشند تا فرزندانشان در محیطی امن و ایمن زندگی کرده و با ایجاد پایه ها و آموزش مهارتهای اساسی بتوانند از پس زندگی خود در آینده برآیند.

سوال این است، آیا شما به فرزندان خود یکی از مهمترین درسهای زندگی‌اش که رفتارهای درست مالی است را نیز، آموزش می دهید؟

کارشناسان حوزه سواد مالی کودک عقیده دارند بدون داشتن سواد مالی ( در خصوص چگونگی کسب و هزینه کرد پول)، تصور زندگی با کیفیت در آینده برای کودکان بسیار مشکل خواهد بود.

اهمیت منابع مالی به جهت ارتباطی که با جزییات مختلف زندگی اعم از جایی که ما زندگی می‌کنیم، غذایی که میخوریم، لباسی که می پوشیم، اتومبیلی که می رانیم، انجام مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، فرزندآوری در آینده، در تحولات مربوط به تعامل با افراد از جمله هدیه دادن، سرگرمی، چگونگی گذران تعطیلات، شرایط آب و هوایی، بیمه و غیره داشته و به طور مستقیم و غیر مستقیم با اصلی به نام پول درگیر هستند، چشمگیر است.

متاسفانه، بسیاری از والدین به افزایش سطح سواد مالی کودکان خود بی توجه هستند. در مطالعه ای که در یکی از کنفرانس‌های سالانه والدین کودکان و پول ارائه شده بود ( در سال گذشته میلادی)، تقریباً نیمی از والدین فرصت صحبت کردن با فرزندان خود در خصوص پول و سواد مالی نداشته و ندارند.  یک چهارم از آنها نیز معتقد بودند که چندان تمایلی به بحث در مورد مباحث مالی با فرزندان خود ندارند. این درحالی بود که نیمی از کودکان شرکت کننده در این کنفرانس آرزو می‌کردند که کاش والدینشان بیشتر از گذشته به آنها در مورد مسائل مالی آموزش بدهند.

در نظر داشته باشید، اگر می خواهید در شکل‌گیری احساسات، تفکرات و ارزش‌های فرزندانتان نقش اساسی داشته باشید باید از سنین پایین هدیه‌ای به نام سواد مالی را به آنها بدهید.

یک چهارم والدین  معتقدند که چندان تمایلی به بحث در مورد مباحث مالی با فرزندان خود ندارند. این درحالی بود که نیمی از کودکان شرکت کننده در این کنفرانس آرزو می‌کردند که کاش والدینشان بیشتر از گذشته به آنها در مورد مسائل مالی آموزش بدهند

چند راهکار کمکی در آموزش سواد مالی به کودکان
محققان حوزه سواد مالی کودکان معتقدند درسهای مالی را باید قبل از ۷ سالگی برای کودکان آغاز کرد زیرا تحقیقات نشان می دهد که عادت ها و نگرش های پولی و مالی نیز همچون سایرمهارتهای بالقوه کودک تا آن زمان شکل می گیرد.

از پول، تعریفی درست ارائه دهید
بر این اساس، گاهی اوقات می بایست به کودکان توضیح دهید که پول چیست و چگونه استفاده می شود. در واقع به آنها نشان دهید که پول چگونه کار میکند و اگر در هر شرایطی روش کار کردن با آن فرق کند چقدر موثرتر هست. بنابراین به آنها اجازه دهید خرید را با پول نقد مشاهده کنند و اگر خریدهای خود را با کارت های اعتباری انجام می دهید، رسید این نوع پرداخت ها را نیز گاهی به صورت تلویحی و ظاهری با کودک و فرزند خود در میان بگذارید.

 یکی از مدیران مالی در یکی از مراکز اقتصادی سن‌دیگو که چنین تجربه ای را در خصوص فرزندان خود داشت، اشاره دارد به اینکه فرزند پسر و دخترش حتی در سنین قبل از مدرسه با این مفاهیم آشنا شده بودند. به عنوان مثال، وقتی چراغی در خانه روشن بود، آن کودکان میدانستند که روشن بودن لامپ در قبال پرداخت مقداری پول صورت میگیرد. ( البته این بدان معنی نیست که کودکان خود را در ریز جزئیات هزینه ها و درآمدها قرار دهیم و شاید خساست را در آنها پرورش دهیم... بلکه منظور آنست که نوعی حسابگری خردمندانه را به آنها آموزش دهیم).

کودکان بخشندگی را از شما می آموزند، به آنها بیاموزید که در زمان و مکان مناسب باید بخشنده هم بود. تشویق به بخشندگی متناسب، آنها را از خساست های غیر خرمندانه دور نگه خواهد داشت.

کودکان بخشندگی را از شما می آموزند، به آنها بیاموزید که در زمان و مکان مناسب باید بخشنده هم بود. تشویق به بخشندگی متناسب، آنها را از خساست های غیر خرمندانه دور نگه خواهد داشت

 به صرفه جویی ها عادت بدهید
تعامل اولیه فرزندان شما با پول، بر اساس هزینه است. آنها مشاهده می کنند که شما از آن برای خرید چه چیزهایی استفاده می کنید. دقت دراستفاده از آن پول برای وسایل مورد نیاز و توضیح آنکه از سن کم به آنها یاد دهید که پول فقط برای صرف هزینه نیست، بلکه پس انداز مقداری از آن نیز لازم و ضرورت است.

یادگیری پس انداز کردن تنها یک عادت احساسی در خصوص پول نیست، بلکه نظریه‌پردازان سواد مالی کودک معتقدند پس‌انداز نظم و انضباط را تامین و تعلل در اندوختن را به تعویق می‌اندازد و اندازه هدف گذاری و برنامه ریزی را آموزش می دهد. صرفه جویی باعث ایجاد امنیت و استقلال می شود و استرس های مالی را از افراد دور می کند.

این سه جمله را برای تشویق به پس انداز در ذهن کودک خود نهادینه کنید:

-  پس انداز کردن یک عادت عالی است

 - من دوست دارم پس انداز کنم

- خوب است که پس انداز کنم و آینده خود را بسازم

تشویق فرزندان برای تعیین اهداف کوتاه مدت و انتظار برای خرید به آنها می آموزد که آنها ارزش تاخیر را بیاموزند و با افزایش سن، صبر در به دست آوردن ها (حتی در خصوص منابع مالی ) را یاد بگیرند. آنها باید بدانند که می توانند ازبعضی از خواسته های کوتاه‌مدت خود در ازای تحقق اهداف بلندمدت کوتاه بیایند و بر اساس آن، پس اندازهای مالی داشته باشند.

به فرزندان خود فرصتهایی برای کسب پول ایجاد کنید
 به آنها مهارت هایی را آموزش دهید که می‌توانند کم کم از طریق آنها  کسب درآمد داشته باشند. سخت گیری نکنید که فرزند شما در چه سنی قرار دارد، بلکه به تقویت این باور کمک کنید که از همه توانایی هایش در هر سنی که باشد می تواند در جهت کسب درآمد درست بهره ببرد، چرا که او باید بداند پولی را که با زحمت خود به دست می‌آورد متفاوت از پولی است که از دیگران یا از پدر و مادر به راحتی و بدون انجام کاری دریافت می‌کند.

 به عنوان یک درس مالی به فرزندان خود از زمانی که هنوز کوچک هستند یاد بدهید که می‌تواند به عنوان بخشی از یک خانواده در امورات مالی خانواده سهم داشته باشند. با این تجربه، آنها یاد خواهند گرفت که مهارت‌هایی را یاد بگیرند و کارهای خاصی را با توجه به یاد گیری هایشان انجام دهند.

با افزایش سن بچه ها به آنها کمک کنید تا در مورد هزینه‌های خود از قابلیت های هوشمند نیز بهره گیری بگیرند.

پس انداز پول یک نوع عادت مالی است اگر می خواهید فرزندانتان یاد بگیرند که چگونه ثروت واقعی بسازند، آنها را در زمینه سرمایه‌گذاری آموزش دهید.

برای آموزش نحوه سرمایه گذاری می توانید از کتاب ها کمک بگیرید ( می توان این کار را از سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی با موضوعات کلاسیک امور مالی آغاز کرد).

به فرزندانتان یاد بدهید که باید از راه درست و صحیح به کسب مال بپردازند
فرزندان شما، شما را می بینند و یاد می گیرند، آنها هوشمندانه، انتخابهای شما را در هزینه ها و صرفه جویی ها به دقت برایند می کنند. بنابراین اگر دوست دارید که فرزندانتان عادت‌های اقتصادی و مالی خوبی داشته باشند، آنچه که درست است را در عمل انجام دهید. آموزش و سواد در امور مالی شخصی، فرآیندی زمان بر است که از همان اوان کودکی می توان آنها را آغاز کرد . به خاطر داشته باشید اگر عملکرد روشنی از پول و نحوه اکتساب و هزینه کرد آن از راه درست را به طور مداوم با فرزند خود در میان بگذارید، در آینده ای نه چندان دور، عادت های رفتاری خوبی را در مقابل خواهید دید که برایتان لذتبخش و شگفت انگیز خواهد بود.

لینک منبع اصلی:

https://www.forbes.com/advisor/personal-finance/how-to-teach-your-kids-good-money-habits/

 *پژوهشگر اقتصادی

کد خبر: ۳۷٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha