۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
جاده سازی با بند «پ»؛ ۲۰ کیلومتر تا جنگل خواری
بازار گزارش می‌دهد؛

جاده سازی با بند «پ»؛ ۲۰ کیلومتر تا جنگل خواری

بابل- قرار است جاده ۲۰ کیلومتری لزور - بابل، پایتخت را به مازندران پیوند دهد، پروژه ای که اگرچه مصوبه دولت دارد اما درختان بکر جنگل های هیرکانی با اجرایش ایستاده می خشکند.

بازار؛ گروه استان ها: آن سوی جنگل و در دل پایتخت استاندار شمالی تهران زور می زند و این سوی جنگل، استاندار مازندران، وعدگاه شان در میان ابر، مه و هوای دل انگیر و در دل جنگل های بکر هیرکانی و حوالی روستایی است به نام بندپی.

قرار است جاده لزور فیروزکوه، پایتخت را با گذر از دل جنگل های بکر و هیرکانی شمال به بندپی در بابل پیوند زند، پروژه ای که با شنیدن نامش، درختان شمال، ایستاده می خشکند.

اگرچه استاندار تهران نیز زادگاه روستای بندپی نوشهر هست اما این بندپی با بندپی محل جاده سازی فرق دارد و پروژه جاده سازی از دل روستایی در شهرستان بابل، قلب جنگل های خزری را نشانه گرفته است. پدیده جاده سازی از دل کوهپایه و جنگل های مازندران و شمال همواره چالش زا بوده است و تاکنون بسیاری از طرح ها که روی میز چندین دولت نیز قرار داشته اند و تاکنون تبعات و پیامدهای زیانباری نیز داشته است.

پدیده جاده سازی از دل کوهپایه و جنگل های مازندران و شمال همواره چالش زا بوده است و تاکنون بسیاری از طرح ها که روی میز چندین دولت نیز قرار داشته اند به نتیجه نرسیده است

جاده دسترسی کجور – نوشهر که از دل جنگل های ویسر می گذرد نیز از دهه های پیش تاکنون مطرح بوده است و این پروژه تاکنون عملیاتی نشده است اما اوضاع و احوال جاده لزور – بندپی تاحدودی متفاوت است و اجرایی شدن آن نگرانی هایی را در فرادست و پایین دست درپی خواهد داشت.

اگرچه این سوی و در مازندران، مسئولان طبق عادت دیرینه جاده سازی در دل جنگل را تکذیب می کنند، اما در فرداست، پایتخت نشینان و استاندار شمالی اش در تلاش هستند تا جاده ای به مقصد بندپی از توابع شهرستان بابل را زودتر عملیاتی و اجرایی کنند. جاده ای که ۲۰ کیلومتر طول دارد و تاکنون ۱۳ کیلومتر آن بازگشایی شده است.

دسترسی سریع تر مسئولان ارشد و ملی به روستاهای محل زادگاهشان به قیمت افزایش نجومی قیمت اراضی و از بین رفتن جنگل های بکر و درختان نادر، انقراض گونه های حیات وحش نظیر پلنگ ایرانی، گربه سانان و پرندگان، ثمره جاده سازی در بندپی خواهد بود.

محمدتقی زاده معاون هماهنگی  امور عمرانی استانداری تهران چند روز گذشته با اشاره به بازگشایی مسیر لزور به بابل با بیان اینکه این راه در گذشته راه ارتباطی مازندران و تهران و بود و طبق مصوبه دولت اقدام به بازگشایی این مسیر کردیم، ساخت آن را در توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه تاثیرگذار دانست و افزود: این مسیر ارتباطی هم بار ترافیکی را کاهش و هم ظرفیت های مغفول مانده گردشگری را رونق می بخشد.

بازگشایی مسیر لزور به بابل با بیان اینکه این راه در گذشته راه ارتباطی مازندران و تهران و بود و طبق مصوبه دولت اقدام به بازگشایی این مسیر کردیم

وی با اشاره به اینکه طول مسیر از روستای بزرو تا مرز تهران و مازندران ۲۰ کیلومتر بوده که ۱۳ کیلومتر بازگشایی شده است، ادامه داد: زیرسازی شش کیلومتر باقی مانده در محدوده تهران نیز انجام می شود.

 در حالی پایتخت نشینان برای پیوند دادن مازندران و تهران از طریق جنگل های بندپی اصرار دارند که حاشیه نشینان این مسیر جنگلی تکمیل این طرح را سبب آسیب رسانده به عرصه های جنگلی و از بین رفتن درختان نادر در پایین دست مطرح می کنند.

جعفر امیدی یک فعال محیط زیست در این زمینه به خبرنگار بازار می گوید: ساخت و بازگشایی جاده لزور به بابل و جاده سازی در دل طبیعت و تاخت و تاز ماشین آلات راهداری سبب آسیب زدن به جنگل های بکر و منحصر به فرد می شود.

وی با بیان اینکه نباید این منطقه و طبیعت زیبا را با جاده سازی تخریب کرد، افزود: در حال حاضر مازندران از طریق مسیرهای ارتباطی مختلفی به پایتخت متصل است و نیازی نیست که منطقه ای بکر و جنگلی را با جاده سازی بی مورد از بین برد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار نیز درباره جاده لزور – بابل با بیان اینکه این مسیر و جاده در گذشته های دور مربوط به جاده عشایری بوده است و وجود داشته است، احداث آن را از مصوبات دولت احمدی نژاد بیان کرد.

وی افزود: این طرح از گذشته های دور نیز مطرح بوده است و قرار بود بررسی های کارشناسی و محیطی زیستی آن انجام شود و دارای مصوبه دولت است.

جاده لزور - بابل مصوبه دولت را دارد
حسین زادگان ادامه داد: بندپی بابل زادگاه استاندار تهران نیست و این طرح ربطی به استاندار کنونی ندارد بلکه پروژه ای است که مصوبه دولت قبلی را دارد.

در حال حاضر مازندران از طریق کندوان، فیرزوکوه، هراز به تهران وصل می شود و هر روزه مسافران زیادی از طریق این جاده ها تردد می کنند و ساخت جاده در مناطق جنگلی مازندران نظیر جاده درون استانی نیز با مخالفت های زیادی تاکنون مواجه شده است.

جاده دسترسی کجور – نوشهر از سال ۸۰ تاکنون روی میز دولت های مختلف قرار گرفته است و این طرح به دلیل مخالفت های زیست محیطی و نداشتن پیوست زیست محیطی همچنان مسکوت باقی مانده است.

قرار بود این مسیر جنگلی مسیر ۶۵ کیلومتری نوشهر به کجور را به کمتر از ۳۰ کیلومتر کاهش دهد که تاکنون اجرا نشده است اما جاده ۲۰ کیلومتری لزور – بابل به دلیل حضور مافیای قدرت رو به پایان و تکمیل شدن است و تاکنون بیش از ۱۳ کیلومتر آن بازگشایی شده و شش کیلومتر تا تخریب جنگل های بکر هیرکانی باقی مانده است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان و طبیعت دوستان، جاده سازی لزور - بابل زمینه جنگل خواری، تخریب عرصه های ملی و دست اندازی به طبیعت بکر را تشدید می کند و سرنوشت شوم جنگل ابر برای جنگل های مازندران به ارمغان خواهد آورد و باید از اجرای چنین طرح های چالش زا پیشگیری کرد.

کد خبر: ۳۷٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha