۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
مجازات  صنایع غذایی و آشامیدنی آمریکا با تعرفه ترامپ
جنگ تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا

مجازات صنایع غذایی و آشامیدنی آمریکا با تعرفه ترامپ

نماینده تجارت ایالات متحده آمریکا از کاهش تعرفه بر کالاهای اروپایی خودداری نموده این در حالی است که این اقدام به صنایع غذایی و آشامیدنی های آمریکا آسیب جدی وارد نموده و روابط بین اقیانوس اطلس را تخریب می کند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا گزارشی با قلم «آلیس کالدر» در مورد پیامدهای اعمال تعرفه بر کالاهای اروپایی منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

شیوع ویروس کرونا و قرنطینه اجباری باعث شده افراد زیادی در آمریکا و در سراسر جهان ماهها در خانه گرفتار شده و سرگرمی نداشته باشند. با وجود این معضل اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای اروپایی باعث شده ویسکی، شراب و سایر آشامیدنی ها با قیمت زیاد به دست مردم رسیده و به مشاغل آسیب دیده آسیب بیشتری وارد کند.

 علی رغم وجود چالش ویروس کرونا، نماینده تجارت ایالات متحده آمریکا از کاهش تعرفه بر کالاهای اروپایی خودداری نموده و دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا لیستی از صدها محصول اروپایی منتشر کرده است که مشمول تعرفه‌های جدید می‌شوند.

در این فهرست نوشیدنی های  فرانسوی، پنیر ایتالیا و ...با تعرفه ۲۵ درصدی مواجه شده‌اند و بر ایرباس غول صنعت هواپیماسازی اروپا تعرفه‌ای ۱۰ درصدی وضع شده است. فهرست منتشره اقلام وارداتی متنوعی از اتحادیه اروپا را همچون کره، بیسکوییت و کالباس شامل می‌شود ولی اکثر قوانین جدید به یک یا چند کشور محدود هستند و کلیه اعضای اتحادیه اروپا را در بر نمی‌گیرند.

 باید گفت این اقدام به صنایع غذایی و آشامیدنی های آمریکا آسیب جدی وارد نموده و روابط بین اقیانوس اطلس را تخریب می کند. این اقدام همچنین آزادی آمریکایی ها را محدود می کند.

اگرچه مصرف محصولاتی مانند پنیر استیلتون و زیتون های لذیذ ممکن است بی اهمیت به نظر برسند، در زمانی که بسیاری از اشکال تفریحی محدود بوده و مسافرت بین المللی برای شهروندان آمریکایی عملا غیرممکن است، حذف این موارد از لیست خرید افراد می توانند نگران کننده باشد. از طرفی مصرف کنندگان آمریکایی، صاحبان مشاغل و کارگران با اقداماتی که بخشی از جنگ تجاری تلافی جویانه بین کشورهایی بوده که باید متحد باشند، تحت فشار قرار می گیرند.

شاخه قضائی سازمان تجارت جهانی در ماه مه سال گذشته پس از ۱۴ سال از طرح شکایت شرکت آمریکایی بویینگ از شرکت هواپیمایی ایرباس اروپا، حکم به پیروزی بوئینگ در این پرونده داده بود. در این پرونده آمریکا استدلال کرده بود که اتحادیه اروپا با کمک غیرقانونی به ایرباس به شرایط رقابتی با بویینگ ضرر زده است. حکم صادره از سوی سازمان تجارت جهانی، راه را برای اعمال تحریم‌ها علیه اتحادیه اروپا هموار کرد.

این مهم خصومت میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را برانگیخت و از آن زمان جنگ تجاری میان دو طرف اقیانوس آغاز شده است. با توجه به این واقعیت که اثرات مخرب اقتصادی بیماری همه گیر کووید ۱۹ همچنان احساس می شود، حذف این تعرفه ها به زودی برای مصرف کنندگان و مشاغل آمریکایی امکان پذیر نخواهد بود. از زمان اعمال تعرفه ها بر کالاهای اروپایی انتقادات گسترده ای از طرف احزاب سیاسی و گروه های صنعتی تحت تأثیر مطرح شده است.

جدیدترین انتقادات نامه ۷ آگوست ۲۰۲۰ سیزده نماینده مجلس سنا از هر دو حزب به نماینده تجارت ایالات متحده آمریکا بود که خواستار رفع این تعرفه ها برای کاهش فشار کارگران آمریکایی شدند. در این نامه توضیح داده شده است مشاغل آمریکایی که در حال حاضر در تلاشند از ضربات فلج کننده بیماری کرونا ویروس بهبود یابند، به دلیل گرانی بیشتر این محصولات با سختی اقتصادی روبرو هستند. رستوران ها، واردکنندگان و توزیع کنندگان مواد غذایی و نوشیدنی ها شاهد کاهش تقاضا هستند چون مردم مجبور شدند در خانه بمانند، بسیاری شغل خود را از دست داده اند در نتیجه توانایی مالی خرید این محصولات را ندارند.

همچنین ائتلاف بین آتلانتیکی متشکل از هفده انجمن نوشیدنی اروپایی و آمریکا از ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواسته اند به اختلافات تجاری که به مشاغل آنها آسیب می رساند، پایان دهند و خواستار رفع تعرفه های جاری و لغو موارد جدید هستند. پس از آنکه ایالات متحده تعرفه های اکتبر ۲۰۱۹ خود را معرفی کرد، اتحادیه اروپا با تعرفه ۲۵ درصدی خود بر نوشیدنی ها آمریکایی تلافی کرد.

از زمان اعمال تعرفه ها در سال ۲۰۱۹صادرات به امریکا، ۳۳ درصد سقوط کرده است. ائتلاف بین آتلانتیکی در این ارتباط می گوید: بخش های تجاری و خدماتی با شیوع ویروس کرونا بسیار آسب دیده اند و افزایش این موانع تجاری، رنج و ضرر شغلی را تشدید می کند.

بیماری همه گیر کووید ۱۹ مطمئناً سوخت جدیدی را به آتش اضافه کرده و مخاطرات را افزایش داده است. در ماه ژانویه رئیس کمیته مشاغل کوچک مجلس نمایندگان امریکا نیز به نماینده تجارت ایالات متحده نامه نوشتند و ابراز نگرانی کردند که این تعرفه می تواند منجر به از دست رفتن هزاران شغل آمریکایی شود. این درخواست ها تاکنون بی پاسخ مانده است.

باید گفت مسئله بزرگتر از اعمال تعرفه بر شراب و پنیر اروپایی است، اگرچه هزاران معیشت به طور مستقیم به این محصولات به ظاهر غیر ضروری بستگی دارد. همانطور که در جنگ های تجاری قبلی قابل مشاهده بود، اقدامات تلافی جویانه – مانند اعمال تعرفه ها به طور متقابل - تمایل به مارپیچ دارند و محصولات بیشتری را پوشش می دهند. اتحادیه اروپا همچنین ادعای WTO خود را علیه بوئینگ مطرح کرده است و تهدید به اعمال تعرفه های بیشتر کرده است. بنابراین به نظر می رسد اگر ایالات متحده آمریکا عقب نشینی نکند اوضاع فقط بدتر می شود - هم برای مصرف کنندگان آمریکایی که از محصولات اروپایی استفاده می کنند و هم برای خریداران و فروشندگان آنها.

اگرچه تعرفه ها برای مجازات اتحادیه اروپا وضع شده است باید پرسید چه کسی واقعاً مجازات می شود و آیا ارزشش را دارد؟

کد خبر: ۳۷٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha