۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
رشد ۶ هزار تنی تولید محصولات باغی کشور
سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

رشد ۶ هزار تنی تولید محصولات باغی کشور

طهماسبی، سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باغات کشور در سال ۹۲ دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار وسعت داشتند که این رقم اکنون به سه میلیون هکتار رسیده است.

به گزارش  بازار به نقل از صدا و سیما، محمدعلی طهماسبی در نشست خبری امروز افزود: در حال حاضر گلخانه‌ها همانطور که در دنیا مورد توجه قرار گرفته اند در ایران نیز با توجه ویژه‌ای مواجه شده و امسال دو هزار و ۵۰۰ هکتار از گلخانه‌ها به بهره برداری می‌رسند و امور فنی چهار هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه هم برای بهره برداری انجام شده و برنامه ریزی‌ها برای افق ۱۴۰۴ , رسیدن وسعت گلخانه‌ها به ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر شرایط تولید گوجه فرنگی در کشور مناسب است گفت: تنها ۶۰۰ هزار تن از این محصول در گلخانه‌ها در حال تولید است و علت رشد مناسب در تولید این محصول، صادرات پایدار است چرا که محدودیتی در صادرات این محصول در نظر گرفته نشده است.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت توسعه کشاورزی شهری افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا به کشاورزی شهری اهمیت بسیار زیادی داده می‌شود، اما در کشورمان هنوز به عنوان یک کسب و کار به آن نگریسته نمی‌شود در حالی که توسعه این بخش می‌تواند کمک شایانی به رشد کشاورزی و توسعه اشتغال داشته باشد.

طهماسبی ادامه داد: در ۶۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور کاشت نهال مثمر صورت گرفته و در این موضوع نیز پیشرفت مناسبی شکل گرفته است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر تسهیلات گلخانه‌ای برای مناطق غیربرخوردار ۱۲ و نیم درصد و برای مناطق برخوردار ۱۴ و نیم درصد است گفت: با این نرخ تسهیلات، کسانی وارد حوزه گلخانه می‌شوند که بتوانند حداکثر بهره وری را از نهاده‌ها داشته باشند و این فرصت مناسبی است که بتوانیم کسانی که تسلط کامل در این حوزه دارند وارد عرصه پرورش محصولات گلخانه‌ای شوند چرا که با این نرخ تشکیلات فعلی باید بهره وری حداکثر باشد تا سود مورد نیاز حاصل شود و برای این موضوع نیز هوشمندی بسیار بالایی لازم است.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حوزه گلخانه برای همه سامانه‌هایی که زیر سقف گلخانه باشند معافیت از مالیات در نظر گرفته شده و در خصوص تغییر کاربری واحدهای مختلف به گلخانه نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

طهماسبی اضافه کرد: در حال حاضر در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور بیش از ۵۰۰ تن زعفران کشت که حدود ۳۰۰ تن از آن صادر می‌شود، اما نکته بسیار مهم، ایجاد زمینه برای فرآوری محصول زعفران است که این مهم باید توسط بخش خصوصی انجام شود دولت هم در این زمینه هرگونه کمکی که بتواند انجام می‌دهد و دعوت می‌کنیم هر کسی در این زمینه می‌تواند فعالیت کند وارد عرصه شود.

وی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که در این حوزه هم استفاده از بخش‌های مختلف این محصول از طریق فرآوری باید در دستور کار قرار گیرد و بخش خصوصی برای این موضوع پا به عرصه بگذارد البته دولت هم می‌بایست حمایت‌های لازم در این حوزه را به عمل آورد چرا که همه اندام‌های خرما قابل استفاده است در حال حاضر چند کارخانه برای فرآوری ایجاد شده، اما کافی نیست.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که بسته شدن به یکباره صادرات مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ایجاد می‌کندافزود: تولیدکنندگان کلی هزینه می‌کنند و بازاری برای صادرات پیدا می‌کنند با بسته شدن صادرات بازاری که با سختی به دست آمده به راحتی از بین می‌رود.

طهماسبی با اشاره به فاصله قیمتی تولید تا بازار، محصولات کشاورزی گفت: در برخی مواقع به عنوان مثال گلابی که با قیمت هشت هزار تومان تولید شده قیمتش در بازار به ۵۰ هزار تومان می‌رسد و در بسیاری محصولات دیگر هم همین اوضاع وجود دارد هرچند برخی هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و اجاره مغازه، حمل و نقل و ... هم وجود دارد، اما بعضا این اختلاف قیمت به ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد می‌رسد.

وی اضافه کرد: تنها راه جلوگیری از این موضوع حذف برخی واسطه هاست چرا که در حال حاضر چندین نفر از دسترنج یک نفر سود می‌برند.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که قاچاق محصولات کشاورزی معضلی برای بخش کشاورزی است گفت:، چون این محصولات بدون قرنطینه وارد کشور می‌شود بعضا برخی آفت‌های خطرناک مانند مگس میوه مدیترانه را وارد کشور می‌کند.

طهماسبی افزود: مثال دیگر مگس میوه زیتون است که در حال حاضر بسیار دردسرساز شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها واردات چهار میوه موز، نارگیل، انبه و آناناس مجاز است دلیل آن هم این است که در برخی از این میوه‌ها تولید داخل نداریم و در برخی تولید ناکافی است.  

کد خبر: ۳۷٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha