۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
بسیج حوزه‌ سیاست‌گذاری و منابع مالی؛ راه رسیدن به شرایط متعادل بازار
پژوهشگر بازار سرمایه تاکید کرد

بسیج حوزه‌ سیاست‌گذاری و منابع مالی؛ راه رسیدن به شرایط متعادل بازار

صادقین، پژوهشگر بازار سرمایه گفت: تنها راه بازگشت بازار سرمایه به شرایط متعادل بسیج عمومی در حوزه سیاست‌گذاری و منابع مالی است

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، در بررسی سوابق اصلاح بازارسرمایه طی دو سال گذشته درمی‌یابیم که این بازار همواره با نوسانات مثبت و منفی همراه بوده است؛ به طور مثال در مهر ماه ۱۳۹۷ با حدود ۲۴ درصد افت در کانال ۱۹۵ هزار واحد، بازار شروع به اصلاح کرد. نمونه دیگر نیز در اردیبهشت ۱۳۹۸ اتفاق افتاد که بعد از افت ۱۰ درصدی در این بازار، شاهد بازگشت آن در کانال ۲۲۵ هزار واحد بودیم.

علی صادقین، مدرس و تحلیلگر بازارسرمایه در خصوص اصلاح و دلایل بازگشت بازار در برهه‌های مختلف به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: بعد از مهر ۱۳۹۷، رشد تورم، رشد نقدینگی، تشدید کسری بودجه و اثرات این عوامل، منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش نرخ ارز انتظاری و نیز افزایش نرخ ارز در سامانه نیما شد. این موارد دلایل دوباره رشد شرکت‌ها از منظر فروش و سود اسمی و نیز ارزش جایگزینی بود. در نظر داشته باشید که این عوامل و در سطحی پایینتر در اردیبهشت ۱۳۹۹ هم وجود داشت که البته با توجه به ورود نقدینگی، ورود سهامداران حقیقی به بازار و افزایش کدهای بورسی و نیز افزایش تورم و کسری بودجه، همگی در کنار افزایش نرخ برابری دلار (ورود آن به کانال ۲۰ هزار تومان) به رشد بازارسرمایه منجر شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز همچنان تورم نقطه به نقطه در حال رشد است. افزایش نرخ ارز در سامانه نیما و فروش اسمی شرکت‌ها وجود دارد؛ اما نکاتی که شرایط کنونی بازار را نسبت به دوره قبلی متفاوت کرده است، نخست شامل افزایش زیاد کدهای بورسی موجود در بازار سرمایه است که اغلب شامل افراد کم تجربه و فروش های هیجانی ناشی از عملکرد این افراد در بازار است.

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی عوامل دیگر ریزش اخیر بازار گفت: افزایش نرخ بهره اوراق و به دنبال آن افزایش نرخ سپرده های بانکی از دیگر عوامل موثر بر ریزش اخیر است؛ در حالیکه در سال های ۹۷ و اردیبهشت ۹۹ چنین وضعیتی وجود نداشت. همچنین، شائبه خروج بیش از حد حقوقی‌ها از بازارسرمایه طی یک ماه گذشته نیز را میتوان یکی دیگر از عوامل موثر در افت اخیر بازار عنوان کرد، زیرا مجموع این عوامل به لحاظ روان‌شناسی به سرمایه‌گذاران پیام خروج القا کرد.

وی تنها راه بازگشت بازارسرمایه به شرایط متعادل را بسیج عمومی در حوزه سیاست‌گذاری و نیز بسیج منابع مالی نیاز دانست و گفت: این موارد نیاز است تا اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارسرمایه مجددا تقویت شود.

این پژوهشگر بازارسرمایه تاکید کرد: به عقیده من اتخاذ تصمیماتی مانند کاهش نرخ سود بانکی، ابلاغیه جدید سازمان بورس مبنی بر افزایش سقف اعتبار به ۵۰ درصد کارگزاری‌ها در کنار حمایت نهادهای مالی و حقوقی و اقداماتی از این قبیل می‌تواند در راستای بازگشت اعتماد به بازارسرمایه اتفاقات خوبی را رقم بزند.

علی صادقین در پایان اظهار کرد: همانطور که در بالا اشاره شد، به نظر من اگر بازار در کنار اخبار خوب مورد حمایت لازم از طریق سیاست‌های مکمل قرار گیرد، قطعا صف‌های فروش برداشته می شود و با بازگشت به شرایط مطلوب، بازار روزهای اخیر هم جزیی از سوابق اصلاح بازار خواهد شد.

کد خبر: ۳۷٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha