۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
 آمارسازی رئیس جمهور در بخش مسکن؛ اعداد و ارقام برازنده هفته دولت
کارشناسان واکنش نشان دادند؛

آمارسازی رئیس جمهور در بخش مسکن؛ اعداد و ارقام برازنده هفته دولت

در حالیکه بارها مقامات و متولیان بخش مسکن از عقب ماندگی تولید مسکن در کشور گلایه داشته و اعلام کرده اند که شش سال است که سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمتر از نیاز احداث شده، آمارهای جدید رئیس جمهور از کجا نشات می گیرد؟

اکبر محمودی؛ بازار: حسن روحانی رئیس جمهور با انتشار پیامی در فضای مجازی و توئیتر خود نوشت:در حالیکه در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره برداری رسیده، در این مدت بیش از یک میلیون و سیصد هزار واحد مسکن مهر تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفته است. رئیس جمهور در ادامه این توئیتر نیز نوشت: در طی ۷ سال، مجموعاً ۴.۵ میلیون مسکن توسط دولت در کل کشور ساخته شده است.

حال سئوالی که مطرح است این است که آیا این آمار رئیس جمهور را باید پذیرفت؟ یا اینکه باید به آمارهای متولیان و مقامات مسئول دولتی رجوع کرد که مدام از عقب ماندگی بخش تولید مسکن اظهار گلایه و نگرانی می کردند؟

اگر کمی به عقب برگردیم و آمارهای اعلام شده مسئولان ارشد بخش مسکن را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که یک عقب ماندگی شدیدی در بخش تولید مسکن داریم که اتفاقا از سال ۹۲ و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به وجود آمده است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۹۹ با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار مسکن نیاز سالانه کشور است گفت: سالانه کمبود ۶۰۰ هزار مسکن در کشور وجود دارد و به طور میانگین در هفت سال گذشته شهرداری‌ها ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار پروانه ساختمانی صادر کرده‌اند که مشخص نیست چه تعداد از آنها ساخته شده است.

این اظهارات مقام عالی بخش مسکن بعد از وزیر راه و شهرسازی نشان می دهد که حتی خود دولتی ها نیز به خوبی به این موضوع واقف هستند که تولید مسکن از یک عقب افتادگی سختی برخوردار است که البته تنها در دولت یازدهم و دوازدهم این موضوع گریبان بخش مسکن را نگرفته است. 

حال سئوال این است که واقعا این آمارهای رئیس جمهوری ساختگی و فرار رو به جلو است یا اینکه آمارهایی که اعلام می شود تنها برای این بوده که در هفته دولت قرار داریم و باید آمارهای مثبت به هر نحوی که شده اعلام شود؟

مجلس بارها کمبود مسکن را به دولت گوشزد کرد
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از نمایندگانی است که هم در دولت یازدهم حضور داشته و هم در دولت دوازدهم. نماینده مردم اردبیل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا در ۷ سال گذشته ۴.۵ میلیون واحد مسکونی احداث شده است؟ گفت: کمیسیون عمران مجلس چه در دوره دهم و چه در دوره یازدهم که در حال حاضر در آن قرار داریم بارها کمبود مسکن را به دولت گوشزد کرده است اما متاسفانه دولت به این نگرانی ها پاسخ مثبتی نداده است. اینکه به یکباره اعلام می شود تولید مسکن در ۷ سال گذشته ۴.۵ میلیون واحد مسکونی بوده است واقعا جای تعجب و افسوس دارد.

وی با اشاره به اینکه در شش سال گذشته سه و نیم میلیون کمبود واحد مسکونی در کشور ایجاد شده است که این عرضه و تقاضا را به هم زده و موجب افزایش قیمت مسکن شده است خاطر نشان کرد: سئوال بنده این است که اگر در چند سال گذشته ۳۵۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی احداث شده باشد و دولت هم تمام واحدهای مسکن مهر را تکمیل و تحویل مردم داده باشد باز هم عدد ۴.۵ میلیون واحد مسکونی دور از واقعیت است.

در خصوص مسکن مهر نیز به هر حال قرار بود در دولت یازدهم و دوازدهم پرونده مسکن مهر به اتمام برسد که طبق آمارهای موجود هنوز تعداد زیادی از این واحدهای مسکونی باقی مانده است

بدری ادامه داد: در طرح ملی مسکن دولت، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را پیش بینی کرده است که تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد. اما از این واحدهای مسکونی حتی یک واحد مسکونی تکمیل و تحویل نشده است. پس این آمار نمی تواند به افزایش تولید مسکن کمک کند. حال در خصوص مسکن مهر نیز به هر حال قرار بود در دولت یازدهم و دوازدهم پرونده مسکن مهر به اتمام برسد که طبق آمارهای موجود هنوز تعداد زیادی از این واحدهای مسکونی باقی مانده است. 

وی افزود: دولت نسبت به قوانین ساخت مسکن کوتاهی کرده است و اکنون در شهرهای کم برخوردار نیز با ۳۰۰ - ۴۰۰ میلیون تومان به سختی مسکن برای خرید یافت می‌شود.

انبوه سازان آمار تولید مسکن را بدتر از آن چیزی که تصور می کنیم برآورد می کنند و می گویند که در بهترین و خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن در سال ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار مسکن است

اما انبوه سازان آمار تولید مسکن را بدتر از آن چیزی که تصور می کنیم برآورد می کنند و می گویند که در بهترین و خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن در سال ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار مسکن است.

ورود تولید مسکن به یک برزخ
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سالهاست که هشدار می دهیم تولید مسکن در حال افت است و دلیل اصلی آن گلوگاه های ایجاد شده از سوی دولت و دولتها برای بخش تولید مسکن است گفت: ورود تولید مسکن به یک برزخ نه در سال جاری بلکه در سال های گذشته به دلیل شرایط کلان اقصاد و گلوگاههایی است که برای تولید مسکن ایجاد شده است. ما بارها این هشدار را به دولت و مجلس دادیم که اگر راهکاری برای تولید و تشویق عرضه مسکن اندیشیده نشود مطمئن باشید این آمار سالانه ۳۰۰ هزار تولید مسکن هم که در خوشبینانه ترین حالت صورت گرفته باز هم کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه آمار جدید رئیس جمهور را نمی دانم از کجا آمده است ادامه داد: عدم توجه به صنعت ساختمان که یک صنعت کاملا پیشران اقتصادی است به ضرر اقتصاد و اشتغال خواهد بود پس رونق بخش مسکن و ساخت و ساز یک امر بدیهی برای رونق اقتصاد است.

دولت به خوبی می‌داند که کاهش تولید مسکن چه تبعاتی حتی برای اشتغال کشور دارد. شرایط تولید مسکن در کشور با ایجاد برخی موارد مالیاتی و حتی ضوابط دست و پاگیر به لبه پرتگاه رسیده است

وی تاکید کرد: دولت به خوبی می‌داند که کاهش تولید مسکن چه تبعاتی حتی برای اشتغال کشور دارد. شرایط تولید مسکن در کشور با ایجاد برخی موارد مالیاتی و حتی ضوابط دست و پاگیر به لبه پرتگاه رسیده است. متاسفانه سالهاست که تولید مسکن درگیر قانون ناصواب پیش فروش مسکن و بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی است اما سالهاست که صدای انبوه سازان برای حل این مشکل برای رونق تولید مسکن شنیده نمی شود. 

ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن نیز معتقد است که آمارهای رئیس جمهور نمی تواند صحت داشته باشد. او در گفت و گو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه در دولت دهم و قبل از آغاز به کار دولت یازدهم حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن مهر تحویل متقاضیان شده بود گفت: یک میلیون واحد مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد تحویل دولت یازدهم شد. حال با توجه به تحویل بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر از دولت یازدهم تاکنون به نظر می رسد تعداد کمتری از این واحدها در مرحله تحویل باشند. 

وی ادامه داد: اما اینکه اعلام می شود در ۷ سال گذشته ۴.۵ میلیون مسکن توسط دولت در کشور تولید شده است جای سوال و تعجب دارد؟ طبق آمار مرکز آمار میانگین تولید مسکن در سال حدود ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی است که آن هم توسط سرمایه های بخش خصوصی احداث شده اند. جمع این تولیدات بالغ بر ۲.۵ میلیون واحد مسکونی می شود. پس عدد ۴.۵ میلیون از کجا استخراج شده است؟

با توجه به بی توجهی دولت یازدهم در ۵ سال اول خود، یعنی از سال ۹۲ تا ۹۶ به نظر می رسد نباید آمارهای تولید مسکن حتی به ۲.۵ میلیون واحد مسکونی هم رسیده باشد. چرا که آمار صدور پروانه ها به خوبی موجود است و دولت نیز در خصوص برنامه مسکن اجتماعی هیچ اقدامی نکرده و در خصوص مسکن ملی که جمع آن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است هنوز هیچ واحد مسکونی تحویل نشده است. سوال این است که دادن آمارهای این چنینی از بخش مسکن که آمارهای آن به خوبی گواه بر هر ادعایی خواهد بود به نظر می رسد تنها یک نمایش  است.

کد خبر: ۳۷٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha