۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
هراس ترامپ از شرکت های فناوری  اژدهای زرد
ترامپ شرکت های فناوری چین را مورد حمله قرار می دهد

هراس ترامپ از شرکت های فناوری اژدهای زرد

اپلیکیشن محبوب تیک توک که متعلق به یک شرکت اینترنتی چینی است، بارها مورد حمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا قرار گرفته است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: پایگاه خبری نیویورک تایمز اخیرا گزارشی با قلم «مایک اسحاق» و «آنا سوانسون» در مورد حمله ترامپ به شرکت های فناوری چینی منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در طی یک ماه اخیر دونالد ترامپ علیه تیک توک و روابط آن با چین اظهار نگرانی نموده و ادعا می کند که برنامه تیک توک تهدیدی علیه امنیت ملی بوده و می تواند داده های مربوط به کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک بگذارد. متعاقب این ادعا در تاریخ ۶ اوت، آقای ترامپ حکم اجرائی علیه تیک توک را صادر کرد و معاملات با این  برنامه را به مدت ۴۵ روز ممنوع نمود. یک هفته بعد، وی دستور اجرایی جداگانه ای را صادر کرد که بر اساس آن  ۹۰ روز به بایت دانس فرصت داده می شود تا از دارایی های آمریکایی خود و هرگونه اطلاعاتی که تیک توک در ایالات متحده جمع آوری نموده فاصله بگیرد.

اقدامات ترامپ بایت دانس را وادار نموده به دنبال فروش عملیات تیک توک به یک شرکت آمریکایی باشد. مایکروسافت و اوراکل از جمله شرکت های آمریکایی هستند که اخیراً در مورد چنین معامله ای بحث و گفتگو کرده اند. این شرکت ها در حال مذاکره برای دستیابی احتمالی به عملیات تیک توک هستند که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر معمولی در ایالات متحده آمریکا دارد.

اپلیکیشن تیک توک که بارها ادعای کاخ سفید در رابطه با به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران آمریکایی با چین را تکذیب کرده است، پیش از این سعی کرده بود دولت ترامپ را آرام کند. اما با افزایش اقدامات کاخ سفید، شرکت تیک توک قصد دارد از دولت ایالات متحده شکایت کند. این شرکت روز شنبه تأیید کرد که  اقدامات رئیس جمهور ترامپ برای مسدود کردن آن، فعالیت آن را متوقف نموده و با آن به طور ناعادلانه و نادرست به عنوان یک تهدید امنیتی رفتار شده است.

این دادخواست که قرار است هفته آینده ارائه شود فشار حداکثری تیک توک علیه ایالات متحده آمریکا خواهد بود. «جاش گارتنر» سخنگوی تیک توک در بیانیه ای گفت: هرچند ما با نگرانی های کاخ سفید مخالف هستیم، تقریباً یک سال است که به دنبال ایجاد حسن نیت بوده و خواهان ارائه  راه حلی سازنده هستیم. اما فقط با عدم رسیدگی مناسب مواجه بودیم زیرا دولت ترامپ هیچ توجهی به حقایق نکرد.

اولین دستور اجرایی آقای ترامپ علیه تیک توک بر اساس قانون قدرت های اقتصادی اضطراری بین المللی صادر شد - قانونی که به رئیس جمهور اجازه می دهد معاملات اضطراری اقتصادی را در مواقع اضطراری ملی تنظیم کند. دولت های قبل از ترامپ از این قانون برای تحریم دولت های خارجی و همچنین تحریم تروریست ها، فعالان مواد مخدر و هکرها استفاده کرده اند، اما هرگز از آن علیه یک شرکت فناوری جهانی استفاده نکرده اند.

در ضمن دولتهای قبل از ترامپ از این اختیارات با احتیاط استفاده کرده اند، زیرا یک چالش حقوقی می تواند منجر به محکمه ای شود که برخی از اختیارات گسترده رئیس جمهور را کاهش می دهد. برخی از مشاوران دولت ترامپ نگران چنین نتیجه ای هستند، اما برخی دیگر به این قانون به عنوان نوعی چک سفید امضاء نگاه می کنند  که  اختیارات گسترده ای به دولت برای محدود کردن تجارت آمریکا می دهد.

 علاوه بر دستورالعمل اجرایی علیه شرکت تیک توک، آقای ترامپ همچنین دستور توقف فعالیت وی چت، برنامه چت و تجارت چینی را صادر کرد که متعلق به شرکت چینی Tencent بوده و در آسیا بسیار محبوب است. آقای ترامپ برای این اپلیکیشن نیز مهلت ۴۵ روزه در نظر گرفته و به Tencent دستور داده این اپلیکیشن باید به عملیات خود در ایالات متحده آمریکا خاتمه دهد.

اما از آنجا که آقای ترامپ حملات خود را علیه شرکت های تحت حمایت چین تقویت کرده است باید پذیرای پیامدهای خاتمه فعالیت آنها در امریکا نیز باشد. باید گفت ده ها شرکت آمریکایی برای انجام امور جهانی به همکاری با WeChat و Tencent اعتماد می کنند. لغو خدمات در ایالات متحده می تواند عملکرد شرکت های آمریکایی را مختل کند. به نظر می رسد تیک توک از برنامه پشتیبان قوی تری نسبت به WeChat  برخوردار است. به همین دلیل کاخ سفید بارها تیک توک را تحت فشار قرار داده تا داده های کاربر آمریکایی را در سرورهای ایالات متحده ذخیره کند.

 تیک توک همچنین با فشارهای فیسبوک مواجه است. در همان حال که تیوک توک درگیر بحث و تبادل نظر است، تبلیغ کنندگان به سایر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مراجعه می کنند. «مارک زاکربرگ»، مدیر اجرایی فیس بوک  بارها و بارها به قانونگذاران جهت حمایت از شرکتهای فناوری آمریکایی فشار آورده است. در جلسات کنگره  آقای زاکربرگ به قانونگذاران در مورد تهدید قریب الوقوع  فناوری با حمایت چینی ها هشدار داده است و گفته شرکت های فناوری چینی  ممکن است بر فناوری دره سیلیکون مسلط شوند.

کد خبر: ۳۷٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha