۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
غلبه اروپا و آمریکا به اقتصاد و تجارت ضعیف شده است
مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران:

غلبه اروپا و آمریکا به اقتصاد و تجارت ضعیف شده است

سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به حجم صادرات جهان، گفت: کشورهای دنیا تجارت‌هایی را با یکدیگر انجام می‌دهند که کارایی تجارت آزاد و تعرفه‌های صفر را داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی سیدی اظهار داشت: درصد صادرات جهانی تحت پوشش توافق‌های تجاری در جهان بیش از ۵۹ درصد حسب سازمان جهانی تجارت انجام داده است.

وی افزود: توافق‌های تجاری محدودی که ما داریم حدود ۳ درصد از صادرات تحت توافق را شامل می‌شوند.

سیدی ادامه داد: ما هنوز به تعاملات عمیق و وسیع مبتنی بر توافق‌های تجاری ورود پیدا نکرده‌ایم.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری گفت: زمانی که توافقات تجاری عمیقی و با تعرفه‌های صورت می‌گیرند، زمینه افزایش تعامل تجاری با کشورهای مختلف بیشتر می‌شود.

وی تاکید داشت: ایران بیش از ۲۵ سال است که در انتظار الحاق به سازمان جهانی تجارت مانده است.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که اغلب کشورهای جهان در سازمان جهانی تجارت عضو هستند، عنوان کرد: تمام کشورهایی که تقاضایی برای عضویت در این سازمان ارسال نکرده‌اند در مجموع به ۴۰ میلیون جمعیت محدود می‌شوند.

وی افزود: ما باید در تعامل با کشورهای جهان، رویه‌هایی که وجود دارد را وفق دهیم و اقدامات مبتنی بر توافق‌های قابل انعقاد را پیش ببریم.

هادی سیدی با اشاره به غلبه اروپا و آمریکای شمالی در حوزه اقتصادی و تجاری، توضیح داد: این غلبه امروزه تضعیف شده است و ظهور و بروز اقتصادها و شکوفایی اقتصادهایی مانند چین و کره جنوبی غلبه‌های اروپا و آمریکا را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: نقش و سهم شرق آسیا در اقتصاد و تجارت جهانی، توانسته الگوهای گذشته را تغییر دهد.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: امروزه شرق - چین - در چندین دهه رشد بالای ۹ درصد را تجربه کرده است و بر همین اساس در حوزه تجارت اقتصادی سهم خوبی را نصیب خود کرده است.

کد خبر: ۳۷٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha