۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
پرداخت ۱۴۲ میلیارد تومان تسهیلات مقابله با کرونا به هنرمندان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

پرداخت ۱۴۲ میلیارد تومان تسهیلات مقابله با کرونا به هنرمندان

صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا از پرداخت ۱۴۲ میلیارد تومان تسهیلات مقابله با کرونا به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «عباس صالحی» با اشاره به اینکه نرخ تسهیلات مقابله با کرونا ۱۲ درصد است، افزود: تا به امروز ۶۲۲ میلیارد تومان تسهیلات در سامانه کارا برای هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه ثبت و تائید اتفاق افتاده که از این میزان تاکنون ۱۴۲ میلیارد تومان به حساب متقاضیان واریز شده است.

وی در ادامه از قول مساعد رئیس کل بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در دوران کرونا خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیگر اقدامات حمایتی این وزارتخانه از هنرمندان و اصحاب فرهنک و رسانه در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: پرداخت حق بیمه سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ اعضای صندوق اعتباری هنرمندان به حساب سازمان تامین اجتماعی از جمله این اقدامات است.

وی افزود: بطورکلی ۱۴ رسته شغلی آسیب دیده از ویروس کرونا مورد حمایت دولت قرار گرفت که حوزه فرهنگ و هنر جزء این رسته ها بود.

صالحی اظهارداشت: همچنین ۱۲۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات کمک معیشتی بلاعوض به اعضای صندوق هنر که حدود ۷۰ هزار نفر هستند، پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: جدا از این تسهیلات چهار درصد به تمامی حوزه های فرهنگ و هنر پرداخت می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این تسهیلات هم طی دو مرحله پرداخت خواهد شد، گفت: مرحله اول ۲۰۰ میلیارد تومان است که توافقنامه مربوطه با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کار آفرینی امید منعقد و شرایط دریافت تسهیلات هم بزودی اعلام می شود.

وی افزود: رقم مرحله دوم تسهیلات از رقم مرحله اول بالاتر است از اینرو سعی خواهیم کرد با همان نرخ چهار درصد این تسهیلات به هنرمندان پرداخت شود.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: فعالیت ستاد ملی مقابله با کرونا از اوائل اسفند ماه سال جاری در کشور کلید خورد.

وی تصریح کرد: کمیته اطلاع رسانی هم با ترکیبی از مجموعه های نهادی و اطلاع رسانی از همان زمان آغاز به کار کرد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: نکته ای که در این میان بسیار حائز اهمیت به نظر می رسید این بود که فضای اجتماعی در ارتباط با یک پدیده ناشناخته بتواند قدرت تاب آوری خود را داشته باشد.

وی افزود: اکنون به نظر می رسد پس از گذشت شش ماه از شیوع کرونا در کشور این تاب آوری در بخش های مختلف خود را نشان داده است.

صالحی بیان داشت: یکی از حوزه های که تا حدود زیادی می توانیم شرایط تاب آوری خود را در این فضای خاص تعریف کنیم حوزه اطلاع رسانی و مرجعیت رسانه ای داخلی است.

وی ادامه داد: همه به خاطر دارند در آغازشیوع کرونا در ایران فضاهای تهاجم خارجی شدیدی به فضای رسانه ای و افکار عمومی داخل کشور وارد شد اما پس از گذشت شش ماه از بحران کرونا همه شاهد این هستندکه با هماهنگی و همکاری خوبی که در فضاهای مختلف رسانه های داخلی به همت صدا و سیما، خبرگزاری های مختلف، روزنامه ها، سایت های خبری و حتی شبکه های اجتماعی پر بیننده و پر مخاطب شکل گرفت یک همگرایی قابل توجهی پدید آمد که بخشی از این همگرایی قابل توجه مدیون ایجاد و استقرار کمیته اطلاع رسانی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طی دوران شش ماهه پس از بحران کرونا در کشور ۲۳ جلسه به شکل راهبری در کمیته اطلاع رسانی اتفاق افتاده درضمن ستاد خبری کرونا هم با ترکیبی از نهادهای مختلف و خبرگزاری های مرجع در این بازه زمانی ۲۸ جلسه داشته است.

وی افزود: در کنار آن کارگروه اقدام رسانه ای بوده که در عمل وارد عملیات، اطلاع رسانی و در مواردی مقابله با برخی از شایعات بیگانگان و فضای محیط کرونایی در کشور شد.

صالحی بیان داشت: جدا از این کمیته اطلاع رسانی استانی کرونا در سراسر کشور بصورت جدی شکل گرفت.

وی ادامه داد: در هر استانی شورای اطلاع رسانی به ریاست استاندار و با دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و خوشبختانه بیش از ۲۰۰ جلسه هم در سطح استان ها برگزار شد در ضمن رسانه های استانی هم فعالیت های قابل توجهی در دوران کرونا انجام دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه با این اقدامات توانستیم مرجعیت خبری و رسانه ای خود را به داخل سوق دهیم.

وی افزود: جریان های بیرونی که در ابتدای شیوع کرونا در ایران تلاش های زیادی انجام دادند تا مرجعیت خبری و رسانه ای کشور را به آن سوی مرزها ببرند، ناکام ماندند.

صالحی اظهارداشت: تعداد قابل توجهی محتوا، پیش آگهی هاو پس آگهی ها که تولید شد کمک کرد تا همه شاهد یک فضای آرام، همگرایانه تر و کم تنش تری را در فضای رسانه ای کشور باشند.

وی تصریح کرد: این خود یک تجربه بزرگی بود که می توان از آن در برخی از بحران های بزرگ ملی استفاده کرد یعنی اگر بتوانیم در فضای حاکمیتی در یک همگرایی همه جانبه حرکت کنیم بی تردید صدا و سیما، خبرگزاری ها، مطبوعات، سایت ها و حتی شبکه های اجتماعی پربیننده و پر مخاطب می تواند فضا را با منافع ملی و مسائل اجتماعی همراه کنند و جلو ببرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ و هنر در مجموع آسیب های بیشتری به نسبت رسته ها و رشته های کاری از ناحیه کرونا متحمل شده است.

وی با اشاره به اینکه خاصیت حوزه فرهنگ و هنر یک خاصیت کار جمعی است، افزود: کرونا وقتی اجتماع را هدف قرار می دهد بطور طبیعی مهمترین مشاغلی که دچار آسیب می شوند همین حوزه های فرهنگ و هنر است چون ویژگی این نوع فعالیت های جمعی و اجتماعی است.

صالحی بیان داشت: حوزه های فرهنگ و هنر از همان ابتدای شیوع کرونا فعالیت های خود را تعطیل کردند.

وی ادامه داد: اواخر خرداد و اوائل تیر ماه سال جاری برخی از این مشاغل به فعالیت خود برگشتند اما این برگشتن بصورت کامل نبود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی از بخش های فرهنگی و هنری کشور هرچند به ظاهر باز هستند اما در عمل شبه تعطیل اند.

وی افزود: خسارت حوزه های فرهنگ و هنر ناشی از کرونا تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

کد خبر: ۳۷٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha