۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
گمرک قم به خطوط ریلی کشور متصل می‌شود؛ بهره‌برداری از پنل خورشیدی ۱۰۰ کیلو واتی
هم‌زمان با هفته دولت؛

گمرک قم به خطوط ریلی کشور متصل می‌شود؛ بهره‌برداری از پنل خورشیدی ۱۰۰ کیلو واتی

قم - مدیرکل راه آهن قم گفت: هم‌زمان با هفته دولت فازهای دوم، سوم و چهارم پروژه اتصال گمرک قم به خطوط ریلی کشور به بهره برداری می‌رسد.

بازار، گروه استان‌ها: سالروز شهادت باهنر و رجایی به نام هفته دولت مزین شده است و سالانه دولتمردان برای افتتاح پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های سلامت، شهری، کشاورزی و زیرساختی به جنب و جوش افتاده تا این پروژه‌ها به عنوان یادگاری ماندگار در این هفته به نام آن‌ها ثبت شود.

راه آهن قم به عنوان راه آهن فراملی و استراتژی کشور به دلیل موقعیت جغرافی و به برکت وجود بارگاه حضرت معصومه(س) و حضور زائرانی که از راه ریلی وارد استان می‌شوند در کشور اهمیت دارد هم‌چنین به دلیل ظرفیت اقتصادی و وجود شهرک‌های صنعتی مهم اهمیت اتصال گمرک استان به خطوط ریلی کشور که در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته بیشتر محسوس می‌شود.

لذا بعد از پیگیری چندین ساله مسئولان سال گذشته هم‌زمان با هفته دولت فاز نخست این پروژه که سالانه دو میلیون تن بار را از جاده به شبکه ریلی منتقل می‌کند را افتتاح کردند که طول فاز اول اتصال گمرک قم به شبکه ریلی ۱۴.۴ کیلومتر است.

اشتغالزایی ۶۱نفر در مرکز تعمیرات لکوموتیو قم
سال گذشته راه آهن کشور پروژه مهم دیگری را افتتاح کرد آن هم پروژه مرکز تعمیرات لکوموتیو قم که به صورت مستقیم برای ۶۱ نفر اشتغالزایی و هم‌چنین از اعزام ۳۰ لکوموتیو برای تعمیر به تهران جلوگیری کند.

افتتاح ایستگاه گارمانوری قم به علت قرار گرفتن در چهار راه مواصلاتی ریلی کشور دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است و راه‌اندازی این مرکز توسط مدیرعامل شرکت راه آهن، در سه هزار و ۶۰۰ مترمربع گامی بزرگ در تسهیل تردد لکوموتیوهای باری و مسافری در خطوط ریلی کشور خواهد بود.

اما با توجه به موقعیت خاص جغرافی قم توسعه و بهسازی خطوط ریلی استان قم که فراتر از بعد منطقه‌ای است دارای اهمیت است؛ بهسازی ایستگاه محمدیه و زمینه عملیات محوطه سازی، احداث سرویس‌های بهداشتی، بازسازی سکوی دوم و احداث پارکینگ از اقدامات مهم راه آهن قم است.

تفاهم‌نامه‌ای برای حمل ۲۰۰ هزار تن سیمان از ایستگاه سواریون به سمت شلمچه برای ارسال برای بارگیری به کشور عراق منعقد شده است

مدیرکل راه آهن استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن ارائه گزارشی در بیان عملکرد این اداره کل، از افتتاح و بهره برداری فازهای دیگر اتصال گمرک قم به خطوط ریلی کشور که جزو مهم‌ترین پروژه راه آهن در هفته دولت است خبر داد و گفت: فاز نخست این پروژه سال گذشته به بهره برداری رسید و همزمان با هفته دولت با توجه به اهمیت اتصال گمرک قم به خطوط ریلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن فازهای دوم، سوم و چهارم این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

غلامحسین دباغ بیان کرد: از دیگر برنامه‌های هفته دولت اداره کل راه آهن استان قم بهره برداری از پنل خورشیدی ۱۰۰ کیلو واتی که برای آن ۹ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات عمرانی استانی و ملی هزینه شده است.

وی مزیت این پنل‌ها را که بازدهی آن‌ها ۱۹ درصدی است را تغذیه برق شبکه راه آهن استان قم عنوان کرد و گفت: مازاد این شبکه هم قرار است به شبکه برق استان وصل شود.

شناسایی چشمه‌های جدید بار در منطقه
مدیرکل راه آهن استان قم گفت: از اقدامات در دست اقدام ما شناسایی چشمه‌های جدید حمل بار در منطقه است اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با شرکت سیمان نیزار برای حمل ۲۰۰ هزار تن سیمان از ایستگاه سواریون به سمت شلمچه برای ارسال برای بارگیری به کشور عراق منعقد شده است.

دباغ افزود: این تفاهم نامه برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی و صادرات قم حائز اهمیت است لذا در هدف‌گذاری‌های آینده ما قرار است تلاش شود طبق برنامه‌ریزی حجم بار و مسافر در خطوط ریلی قم ۱۰ درصد افزایش یابد.

بومی‌سازی نیروی انسانی راه آهن قم
مدیرکل راه آهن استان قم با اشاره به مشکل اداره راه آهن قم با پرسنل و نیروی غیربومی، گفت: با توجه به این که قالب نیروهای انسانی و پرسنل اداره راه آهن استان قم غیربومی هستند بعد از مدت‌ها که این اداره بر روی آموزش و توانمندسازی آن‌ها هزینه می‌کند درخواست انتقال به شهر و استان خود می‌کنند.

دباغ اظهار داشت: برای کاهش این مشکل از اقدامات آینده این اداره بهره‌گیری از نیروهای بومی است و استخدام پرسنل غیربومی را خط قرمز خود می‌داند.

حجم جابه‌جایی قطارهای مسافربری قم به تهران در چهار سال گذشته از سه رام به هفت رام افزایش یافته است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد اداره کل راه آهن بیان کرد: حجم جابه‌جایی قطارهای مسافربری قم به تهران در چهار سال گذشته از سه رام به هفت رام افزایش یافته است، هم‌چنین حوادث و سوانح ریلی ۵۰ درصد کاهش یافته که این امر نشان از رشد بحث ایمنی خطوط ریلی دارد.

مدیرکل راه آهن قم با اشاره به مشکل تعمیر لوکوموتیوها در مرکز برای استان قم، بیان کرد: با توجه به حجم بسیار ارسال لوکوموتیو به تهران برای تعمیر از اقدامات صورت گرفته اخیر احداث کارخانه تعمیر لوکوموتیو است که این کارخانه باعث کاهش سیر هجوم لوکوموتیو از قم و اراک می‌شود.

دباغ افزود: سه ایستگاه زیرگذر در محلاتی که در مجاورت راه آهن قرار گرفته ایجاد شده است تا امنیت مردم تأمین شود هم‌چنین با توجه به رضایت‌مندی مشتریان و مدیریت خوب در همه سطوح از سوی پرسنل اداره راه آهن گواهینامه ایزو در همه سطوح مختلف اخذ شده است این اداره رتبه برتر جابه‌جایی مسافر در بین مناطق بیست و یک گانه راه آهن کشور را به خود اختصاص داده است.

کرونا، آمار جابجایی مسافر را ۳۰ درصد کاهش داد
مدیرکل راه آهن قم در پاسخ به این سؤال که با توجه به رشد حجم جابه‌جایی مسافر در مسیر قطارهای قم به تهران و برعکس آیا توسعه این مسیر در اقدامات راه آهن استان نیست، عنوان کرد: قطارهای مسافربری رویکرد خدمت‌رسانی دارند و این نوع قطارها سوده نیست راه آهن هم یک مؤسسه عام المنفعه است.

دباغ افزود: با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود بحث توسعه ریلی کشور امکان‌پذیر نیست و در شرایط کنونی کشور نمی‌توان قول توسعه حمل و نقل ریلی داد.

به گفته وی، با توجه به بحث کرونا که زمان آن غیر قابل پیش بینی است نمی‌توان در زمینه توسعه راه‌های ریلی ورود کنیم کرونا باعث شده تا ۳۰ درصد آمار جابه‌جایی مسافر ما کاهش و افت کند.

پروژه نیمه تمام قطار سریع السیر قم - اصفهان
مدیرکل راه آهن قم به پروژه مهم خط سریع السیر قم - اصفهان اشاره کرد و گفت: در طول خط مسیر آثار مشخص است که تا چه اندازه میله گذاری و پیشرفت کار داریم اکنون سیاست مالی کشور موجب شده این طرح همچنان نیمه تمام بماند اما اگر وضعیت اقتصادی و شرایط بهبود یابد این پروژه در اولویت کاری ما قرار دارد راه آهن قم از تقسیمات کشوری فراتر است.

وی به ایستگاه محمدیه هم اشاره و بیان کرد: ایستگاه محمدیه که برای مسافران ورودی به شهر قم در مسیر اصفهان مشکلاتی را به همراه داشته قرار است، طرحی برای این مشکل استخراج شود؛ طبق سیاست استان در ایستگاه جمکران با تملک زمین‌هایی یک طرح دوار برای راحتی مسافرانی که به سمت اصفهان می‌روند اجرا شود اما این اجرای آن زمان بر است.

رشد تخلیه و بارگیری کالا
دباغ در ادامه گفت: در چهار ماهه اول امسال شاهد افزایش چشمگیر در بخش تخلیه و تناژ بارگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که با تخلیه ۱۸۳ هزار تن بار به رشد ۱۹۹ درصدی و با بارگیری ۸۹ هزار و ۵۰۰ تن به رشد ۸۹ درصدی رسیدیم.

به گفته وی، در حالی که تن کیلومتر مرزی چهار ماهه سال گذشته ۲۹۹ میلیون تن بوده در چهار ماهه نخست امسال تن کیلومتری مرزی به ۳۸۳ میلیون تن کیلومتر رسیده و این امر نشان از رشد ۳۸ درصد تن کیلومتر مرزی دارد این امر رشد ۲۳ درصدی بهره‌وری از لوکوموتیو را به همراه داشته است.

اجرای پروژه‌های مهم زیربنایی
مدیرکل راه آهن استان قم بیان کرد: از دیگر برنامه‌های محوری این اداره کل اجرای پروژه‌های مهم زیربنایی برای توسعه و بهسازی ایستگاه محمدیه است و در این زمینه عملیات محوطه سازی، احداث سرویس‌های بهداشتی، بازسازی سکوی دوم و احداث پارکینگ در این ایستگاه اجرایی شده است.

دباغ افزود: ایستگاه قمرود برای سبقت و تلاقی قطارهای مسافربری و باری توسعه یافته است هم‌چنین خط ۱۵ کیلومتر بلاک محمدیه به شوراب بعد از ۲۵ سال بهسازی شده علاوه بر آن محدوده علائمی بلاک نمکزار، علی آباد هم کاملاً بهسازی شده است.

به گفته وی، سبک سازی ترانشه کیلومتر ۶۷-۶۹ برای پیشگیری از زوال ریزی و ریزش سنگ‌های معلق، احداث کارخانه بزرگ تعمیرات لکوموتیو ایستگاه گارمانوری، بازسازی هفت کیلومتر بلاک ساقه - گارمانوری و هم‌چنین بازسازی بلاک قم - ساقه به طول ۸/۲ کیلومتر از برنامه‌های دیگر این اداره در چهار ماهه نخست سال ۹۹ است.

گفتنی است، راه آهن استان قم در شاخص‌های اختصاصی جشنواره شهید رجایی طی ۳ سال ۹۵ تا سال ۹۸ رتبه برتر را به خود اختصاص داده و هم‌چنین به عنوان دستگاه فعال استان در سال ۹۸ نیز انتخاب شده است.

کد خبر: ۳۷٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha