۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
گرانی نقل محافل این روزهای مردم/ حال ناخوش اردبیلی‌ها از وضعیت این روزهای بازار
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی نقل محافل این روزهای مردم/ حال ناخوش اردبیلی‌ها از وضعیت این روزهای بازار

اردبیل- در حالی که روز به روز گزارش‌هایی از افزایش قیمت‌ها نَه ماهانه و هفتگی بلکه روزانه به دست می‌رسد متأسفانه با موجی از گلایه‌ها و نارضایتی‌ها از طرف مردم مواجه هستیم که مردم اردبیل این وضعیت را قابل قبول نمی‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که روز به روز گزارش‌هایی از افزایش قیمت‌ها نَه ماهانه و هفتگی بلکه روزانه به دست می‌رسد متأسفانه با موجی از گلایه‌ها و نارضایتی‌ها از طرف مردم مواجه هستیم که این وضعیت را قابل قبول نمی‌دانند؛ علی رغم اینکه قیمت‌ اجناس در بازار با جیب مردم همخوانی ندارد اما هر روز افزایش قیمت‌ها در هر حوزه‌ و صنفی مشهود است و عده‌ای هم برای خود نرخ تعیین می‌کنند و باعث هرج و مرج در بازار می‌شوند.

به جرأت می‌توان گفت موضوعی که این روزها بیشتر از هر چیز دیگری نمایان است حکایت گرانی‌ها در بازار اردبیل است، به طوری که تمامی اقشار از این وضعیت ناراضی بوده و خواستار رسیدگی مسئولان و حل این معضل اقتصادی هستند؛ خانوارهایی که این روزها گرانی به معضل و مشکلی جدی برایشان بوده و به هیچ وجه از شرایط موجود راضی نیستند.

در این میان شهروندان سوءمدیریت‌ها و برخی فسادها توسط دلالان و سودجویان در بازار را عاملی برای خارج شدن عنان کار می دانند که تا حد قابل توجهی زندگی اقشار متوسط جامعه را با مشکلاتی مواجه کرده است؛حال خالی شدن سفره مردم و سخت تر شدن شرایط زندگی مردم به داستان تکراری این روزهای شهروندان اردبیلی تبدیل شده و هر جا که می‌روی نقل محافل این روزها همان "گرانی بازار" است.

قیمت‌ها چندین برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است
به سراغ خانواده‌ای که از فروشگاه لوازم‌التحریر خارج می‌شد ‌رفتیم. سرپرست خانواده در حالی که چند دفتر، مداد و کاغذ رنگی در دستش بود گفت: یک چهارم سال گذشته خرید کردم؛ قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته دوبرابر که هیچ، چندین برابر افزایش یافته است.

الیش محرم‌زاده شهروند اردبیلی ادامه داد: سال گذشته با همین میزان هزینه، چندین برابر امسال وسایل مورد نیاز فرزندانم را خریدم اما حالا حتی نتوانستم برای دخترم جامدادی که از یک هفته پیش درخواست کرده بود را تهیه کنم و از او شرمنده‌ام.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان در ارتباط با کنترل بازار اقدامات مناسبی انجام دهند و گرانی و تورم بازار را ساماندهی کنند و شرایط و وضعیت اقتصادی افراد بی‌بضاعت را دریابند چرا که با وضعیت فعلی فکر میکنم سال بعد حتی این وسایل را نیز نتوانم بخرم.

اظهارات شهروند اردبیلی در حالی است که طبق گفته مسعود امامی‌یگانه فرماندار اردبیل تشدید نظارت و بازرسی در ارتباط با کنترل قیمت اجناس و کالا در اردبیل در دستور کار است؛ اما گرانی‌ها در بازار همچنان غوغا می کند.

البته گرانی‌ها تنها به ارئه و فروش محصولات ختم نمی‌شود بلکه در ارائه خدمات نیز گرانی مسئله مشهودی است؛ افزایش کرایه تاکسی‌ها، هزینه آرایشگران و مواردی از این قبیل که به نارضایتی بیشتر مردم در این روزها دامن زده است.

قیمت سرخود کالاها در اردبیل قابل قبول نیست
در این باره مسعود امامی‌یگانه فرماندار اردبیل قیمت سرخود هر گونه کالا را تخلف برشمرده و اظهار داشت: تأمین کالا در اردبیل مشکلی ندارد و با متخلفان و گرانفروشان برخورد جدی انجام می‌شود و واحدهای صنفی باید طبق نظارت سازمان صمت محصولات خود را اتیکت‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: از مردم انتظار داریم در راستای برخورد با گرانفروشان با ما همکاری داشته باشند تا بتوانیم شرایط موجود را کنترل کرده و در امر مبارزه با گرانفروشی برنامه‌ریزی‌های اساسی داشته باشیم که این مسئله بسیار حائز اهمیت و اساسی است.

برخورد قاطع با گرانفروشان بازار اردبیل
در این باره رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل نیز اظهار داشت: برخورد قاطع با کسانی که غیرقانونی قیمت کالاها و اجناس خود را افزایش داده‌اند در دستور کار است و در این زمینه هدف ما حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.

وی با اشاره به این که نظارت وبازرسی‌ها برای برخورد با گرانفروشان در دستور کار است گفت: پرونده‌های تشکیل یافته برای رسیدگی به تعزیرات استان ارسال می‌شود که امیدواریم مردم نیز در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.

 واحدهای صنفی تنها عامل توزیع و خدمات هستند
البته اظهارات مسئولان استانی در حالی است که نائب رئیس اتاق اصناف اردبیل گرانی های اخیر را نه تقصیر اصناف بلکه ناشی از تصمیمات ناصحیح دولت عنوان می کند. 

عادل محمدپور در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: وقتی شب می‌خوابی، صبح بلند می‌شوی می‌بینی بنزین یک هزارتومانی، سه هزار تومان شده است باید منتظر تبعات آن نیز باشیم. 

وی بابیان اینکه سرنخ گرانی‌ها اصناف و خرده‌فروشی‌ها نیستند گفت:  واحدهای صنفی تنها عامل توزیع و خدمات هستند.

نائب رئیس اتاق اصناف اردبیل با اشاره به کثرت واحدهای صنفی در استان اظهار کرد: اتفاقا همین عامل باعث شده صنوف حتی کمتر از سود متعلقه مصوب را برای فروش کالای خود در نظر بگیرند.

در هر حال این روزها گرانی به واژه مانوس و ملموس برای هر شهروندان اردبیلی تبدیل شده است و انتظار می رود مسئولان استانی با اتخاذ تدابیری مناسب و در کنار آن تشدید نظارت‌ها، تا حدودی از دغدغه‌های مردم در این زمینه بکاهند.

کد خبر: ۳۷٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha