۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
خروج ۵۰ میلیارد دلار از طریق رمزارزها از چین بعید است
کارشناسان ارز رمز مدعی شدند

خروج ۵۰ میلیارد دلار از طریق رمزارزها از چین بعید است

بیش از ۵۰ میلیارد دلار رمزارز از طریق کیف پول های دیجیتال به نقاط مختلف جهان ارسال شده است که به نظر می رسد به منظور خروج ارز از چین صورت گرفته است.

بازار؛ گروه فناوری: بیش از ۵۰ میلیارد دلار رمز ارز طی سال گذشته از طریق کیف پول‌های دیجیتال از چین به مقاصد مختلفی در جهان ارسال شده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران چینی بیش از مقدار مجاز پول از این کشور خارج کرده‌اند. این خبر که از سی ان بی سی منتشر شده است با مخالفت برخی از کارشناسان مواجه شده است. کارشناسان بر این باورند که خبر صحت نداشته و حتی رسانه های معتبر نیز ممکن است خبری اشتباه منتشر کنند! به گفته برخی از کارشناسان این ۵۰ میلیارد دلار مربوط به آسیای شرقی بوده و تنها به کشور چین محدود نمی شود. البته این مخالفت ها به دلیل هراس از مخالفت های آتی دولت ایران با رمزارزهاست. به هرروی به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شهروندان چینی تنها مجاز به خرید ۵۰ هزار دلار ارز خارجی در سال هستند، از همین رو طی سال‌های گذشته سرمایه‌داران چینی این محدودیت را با سرمایه‌گذاری در املاک و دیگر دارایی‌ها دور می‌زدند، اما هم‌اکنون یک شرکت حسابرسی دولتی اعلام کرده است که رمزارز یکی از منافذ باقی‌مانده برای خروج ارز از کشور باشد.

در گزارشی که از سوی چین‌آلیسیز(Chainalysis) تهیه شده است در طی دوازده ماه گذشته اقتصاد چین به دلیل جنگ تجاری و کاهش ارزش یوان دچار مشکل شده است و ما شاهد بودیم که ۵۰ میلیارد دلار رمز ارز از آدرس‌هایی درچین به خارج از کشور منتقل شده‌است. چین‌آلیسیز نرم افزار تفحص و بررسی شرکت‌های بازرگانی را به دولت می‌فروشد.

چین‌آلیسیزاعلام کرده که تمام این مقدار را نمی‌توان خروج سرمایه دانست اما بخشی از این ۵۰ میلیارد دلار مطمئنا مربوط به خروج سرمایه از شرق آسیا به دیگر مناطق جهان است.

مالکان رمزارزها از ارزپایدار تتر (Tether) برای انتقال پول استفاده می‌کنند. ارزپایدار در واقع رمز ارزی است که از طریق دارایی‌های دیگری پشتیبانی می‌شود تا ارزش آن پایدار مانده و نوسان نداشته باشد. تتر ادعا می‌کند که ارزش آن با دلار آمریکا یکسان باقی می‌ماند. ارزهای پایدار برای انتقال مقادیر زیاد رمزارز مناسب هستند زیرا ارزش رمز ارزی که یک فرد منتقل می کند تغییر نخواهد کرد.

طبق این گزارش، به طور کلی ۱۸ میلیارد دلار تتر در ۱۲ ماه گذشته از آدرس‌هایی در شرق آسیا به دیگر مناطق جهان منتقل شده است. البته احتمال خیلی کمی وجود دارد که تمام این مقدار مربوط به خروج سرمایه باشد.

به گفته چین‌آلیسیز بخشی از این تراکنش‌ها مطمئنا مربوط به درآمد ماینرهای مستقر در چین است که برای تبدیل به خارج از کشور منتقل شده‌اند. ماینرها کامپیوترهای خاصی هستند که معادلات پیچیده ریاضی را حل کرده و رمزارز استخراج می‌کنند. ماینرها پس از حل این معادلات پاداشی را به شکل رمزارز دریافت می‌کنند.

اما مشخص شده که انتشار یک سری اخبار افزایش شدید تراکنش‌های تتر را به دنبال داشته است. یکی از این اخبار مربوط به اعلام پشتیبانی رئیس‌جمهور چین از تکنولوژی بلاک‌چین بود. از سویی افزایش قیمت بیت‌کوین نیز در این فرایند تاثیر گذار بوده است.

طبق گزارش چین‌آلیسیز بازارهای سهامی نیز در آمریکا و هم درچین هنوز در آن زمان در حال سقوط بودند و یوان هم وضعیت مشابهی داشت. با وجود اینکه آشفتگی اقتصادی ممکن است باعث خروج سرمایه از چین شده باشد، اما عمده این تحرکات مربوط به معامله‌گرانی است که در روزهای افزایش قیمت رمزارزها و نوسان قیمت قصد عرضه رمزارزهای خود به بازار جهانی و معامله آن با قیمت بالا را داشتند.

خبر صحت ندارد
برخی از کارشناسان به شدت با این خبر مخالفت می کنند. البته ممکن است دلیل این امر بروز مخالفت ها و محدودیت هایی در ایران باشد که آن ها را نگران کرده است چراکه ممکن است موجب خروج ارز از کشور شود.

کاوه مشتاق، عضو انجمن بلاکچین ایران در گفت و گو با «بازار» اظهار کرد: این ادعا که ۵۰ میلیارد دلار سرمایه از چین از طریق رمزارزها خارج شده ادعایی اشتباه است و می تواند خبر دروغی باشد که چین در راستای جنگ تجاری با آمریکا آن را منتشر کرده است.

او افزود: این رقم برای نقل و انتقالات مالی کل آسیای شرقی و تمامی کشورهای واقع شده در آسیای شرقی است و نه فقط مرتبط با چین. ژاپن، کره جنوبی و تمامی کشورهای آسیای شرقی در یک سال گذشته چنین نقل وانتقالاتی را انجام داده اند و این امر مرتبط با تنها کشور چین نیست.

او تاکید کرد: این مبلغ در واقع نقل و انتقالات مالی است و نه فقط خروج سرمایه. در واقع چین و رسانه هایی که چنین خبری را منتشر کرده اند قصد دارند بازار رمزارزها را تضعیف کنند. چراکه بازار رمزارز چنین گنجایشی ندارد که ۵۰ میلیارد دلار در یک سال از یک کشور خارج کند.

مشتاق گفت: در چین نمی توان با استفاده از یوان رمزارز خریداری کرد. این خروج ارز نیز در مقابل ارزی بوده که وارد کشور شده است. بازار رمزارزها به طور کامل ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

دولت چین با ارزهای دیجیتالی مخالفتی ندارد
برخی کارشناسان بر این باورند که دولت چین با ارزهای دیجیتالی به طور کلی مخالفتی ندارد چراکه در حال ایجاد یک ارز دیجیتالی قوی برای چین است.

حامد حق بیان، کارشناس در زمینه رمزارز به «بازار» گفت: چینی ها در زمینه استخراج رمزارز بسیار خوب عمل کردند. چین کشور اول یا دوم در زمینه استخراج رمزارز است.

او افزود: چینی ها در زمینه خرید و فروش بیت کوین نیز بسیار فعالند و از آن استفاده می کنند. با این همه دولت چین با بیت کوین مخالف است. البته این به معنای آن نیست که با ارزهای دیجیتالی به طور کلی مخالف است.

حق بیان گفت: اکنون دولت چین در حال ایجاد یک ارز دیجیتال قدرتمند است. اگرچه دولت این کشور از بیت کوین و دلار استفاده نمی کند و با آن ها مخالف است اما رمزارزی ایجاد می کند که قرار است تبدیل به یک رمزارز قدرتمند شود.  

کد خبر: ۳۷٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha