۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
زنجیره های تامین در امریکا با ورشکستگی مواجه است
تغییر رفتار مصرفی مردم آمریکا در طی بحران کرونا

زنجیره های تامین در امریکا با ورشکستگی مواجه است

رفتار مصرفی مردم آمریکا در طی بحران کرونا تغییر کرده است و به نظر می رسد اقتصاد آمریکا از محل تقاضا در حال کوچک شدن است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: پایگاه خبری نیویورک تامیز اخیرا گزارشی در مورد تغییر رفتار آمریکاییان در طی بحران کرونا توسط «جنیفر والنتینو دیوریس» و «الا کوئز» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

با وجود اینکه هفته گذشته قرنطینه ها به پایان رسید بسیاری از مردم در سراسر آمریکا هنوز از مراکز خرید، رستوران ها و مشاغل دیگر دوری می کنند. تغییر رفتار آمریکاییان نشانگر تغییر شکل تجارت آمریکا است و سؤالاتی در مورد قدرت و سرعت بهبود اقتصادی به دلیل گسترش ویروس کرونا ایجاد می کند. طبق  تحلیل نیویورک تایمز از داده های ترافیک  از طریق تلفن های هوشمند در پایان هفته گذشته، بازدید روزانه از مراکز خرید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. این داده ها نشان می دهد که پس از قرنطینه اولیه در اوایل فصل  بهار، عادات مصرف کننده کندتر شده است.

از زمانی که مقامات دولتی و محلی به سمت بازگشایی مشاغل رفته اند، مردم بسته به نحوه مشاهده خطر ویروس، واکنش های متفاوتی نشان داده اند و رفتار خرید با توجه به نوع مشاغل مورد نظر، میزان شیوع ویروس در منطقه و حتی الگوهای رای دهی در منطقه متفاوت بوده است. مراجعه به داروخانه ها و بیمارستان ها در همه مناطق به شدت کاهش یافته  این در حالی است که مراجعه به پمپ بنزین ها  نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

نحوه خرید مردم آمریکا مشخص خواهد کرد که در آمد کدام شرکت ها در طی بحران کرونا پایدار بوده و چه شرکت هایی می توانند حداقل حیات خود را حفظ کنند. باید گفت کاهش مداوم درآمد در فروشگاه های مصالح ساختمانی (آجر و ملات)  پیامدهای عظیمی برای اقتصاد آمریکا دارد.

با گسترش ویروس، فعالیت های تجاری در سراسر ایالات متحده  آمریکا در ماه مارس کاهش یافت و می توان گفت کاهش فعالیت ها حتی قبل از آن  که ایالت ها دستور دهند مردم در خانه بمانند، آغاز شده بود. بعد از گذشت چهار ماه که فعالیت های اقتصادی آغاز شد، رفت و آمد به سمت مکانهای تجاری افزایش یافته است. از آنجایی که هیچ نشانه ای از ناپدید شدن این ویروس وجود ندارد؛  روند فعالیت های اقتصادی  همچنان کند خواهد بود. لازم به ذکر است که نحوه فعالیت های اقتصادی در ایالت های مختلف متفاوت است برای مثال در میسی سی پی بازدید از مشاغل در ماه مارس نسبت به سال قبل تنها ۲۵ درصد کاهش یافت این در حالی  است که این رقم در سراسر کشور نزدیک به ۴۸ درصد بود. در این ایالت بنگاه های غیرمعتبر فقط برای سه هفته تعطیل شدند و اکنون فعالیت اقتصادی  ۱۷ درصد بیشتر از سال گذشته شده است. در ماساچوست که شیوع ویروس شدید تر بود، تردد به مکانهای تجاری در ماه مارس بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

باید گفت مردم آمریکا در حال کاهش هزینه ها بوده و دیگر از مزایایی که دولت برای آنها در نظر گرفته بود، برخوردار نیستند و در واقع  در معرض خطر قرار گرفته اند.

داده های تلفن هوشمند که توسط شرکت تجزیه و تحلیل Cuebiq ارائه شده است، نشان می دهد که  در ایالت هایی که بیماری همه گیر کووید ۱۹ بیشتر جریان دارد - یعنی مراکز مهم جمعیت شهری،  مرم  کمتر به مراکز خرید و سایر مشاغل و اماکن مراجعه می کنند. برای مثال در نیویورک و ماساچوست  که ویروس کرونا بیشتر شیوع پیدا کرده است، کمترین میزان رفت و آمد در طی بحران کرونا ثبت شده است. در انتهای دیگر این طیف، مردم ایالت های می سی سی پی، آلاباما و اوکلاهما خرید عادی داشته اند.

ایالت هایی که در ابتدا شاهد شیوع ویروس بودند متحمل محدودیت های طولانی تر و شدیدتر شدند و ساکنان آنها حتی پس از برداشته شدن قوانین قرنطینه محتاطانه عمل می کنند. چندین مطالعه نشان داده اند که دیدگاه های شخصی و سیاسی نیز بر رفتار مردم این مناطق تأثیر گذار بوده است. صاحب نظران و نمایندگان مجلس جمهوریخواه به احتمال زیاد در طی این بحران بر اهمیت بازگشایی مشاغل و ایجاد نگرانی در مورد این ویروس تاکید کرده اند.

نکته جالب اینجاست که با وجود بازدیدهای کمتر از مراکز خرید، آمریکایی ها به خرید مشروبات ادامه می دهند و شرکت های ارائه دهنده الکل، از جمله Drizly و Minibar  با کاهش درآمد در طی این بیماری همه گیر مواجه نشده اند. اما با بسته شدن کافه ها و رستوران ها تقاضا برای مواد غذایی دریایی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافته است. رستوران ها در بسیاری از ایالت ها هنوز هم با محدودیت روبرو هستند برای مثال در می سی سی پی، بسیاری از رستوران ها گلایه دارند که مشتریان انگار قصد ندارند از تابستان خود لذت ببرند.

با این حال، فست فودها  عملکرد بهتری داشته اند. کاهش تقاضا برای کار و پوشاک و لوازم جانبی پوشاک کار بر این صنعت نیز تاثیرگذار بوده است. این صنایع با تجارت الکترونکی نیز نتوانسته اند درآمد خود را افزایش دهند و اکثر آنها در مرحله ورشکستگی قرار دارند.

با این وجود این بیماری همه گیر هزینه های آنلاین را افزایش داده و می تواند تأثیرات ماندگاری در آینده خرده فروشی داشته باشد. در هفته آخر ماه ژوئیه، هزینه های آنلاین نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت این در حالی است که مخارج فروشگاهی ۱۱ درصد کاهش یافته بود. بسیاری از زنجیره هایی که قادر به فعالیت هستند در تجارت الکترونیکی موفقیت هایی به دست آورده اند زیرا آنها شروع به تحویل کالا به درب منازل نموده و امتیازاتی برای مشتریان از طریق خرید آنلاین در نظر گرفته اند.

 باید گفت ویروس کرونا شیوه فعالیت تجاری در سراسر آمریکا را تغییر داده است. تحلیلگران در کاون - بانک سرمایه گذاری - اخیراً تخمین زده اند که سهم آنلاین فروش مواد غذایی در ایالات متحده آمریکا  از حدود ۵ درصد در سال گذشته می تواند تا سال ۲۰۲۵ به ۲۰ درصد برسد.

 اقتصاددانان و صاحبان مشاغل کوچک  پیش بینی می کنند عدم قطعیت حداقل تا پاییز ادامه دارد و درنهایت، حتی شرکتهایی که فعالیت های اقتصادی خود را در طی بحران کرونا ادامه می دهند ممکن است با تغییر طولانی مدت در نحوه خرج کردن پول مردم مواجه شوند. آقای کرونین، استاد  اقتصاد دانشگاه نوتردام در این ارتباط گفت: بسیاری از مشاغل در طی ماههای آینده برای زنده ماندن می جنگند و انتخاب آنها در نهایت این خواهد بود که تعطیل شوند یا شیوه فعالیت خود را تغییر دهند.

کد خبر: ۳۷٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha