۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
گلایه‌مندی نمایندگان کرمان از سخت گیری در پرداخت تسهیلات؛ بانک ها: محدودیت پرداخت نداریم
گزارش خبری؛

گلایه‌مندی نمایندگان کرمان از سخت گیری در پرداخت تسهیلات؛ بانک ها: محدودیت پرداخت نداریم

کرمان- در حالی بانک ها از آمادگی برای پرداخت تسهیلات خبر می دهند که در عمل بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات با مشکل مواجه شده و موفق به دریافت وام نشده اند.

بازار؛ گروه استان ها: شیوع ویروس کرونا در مدت‌زمان بسیار کوتاهی به‌ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بزرگ در زمینه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... تبدیل شده و مردم را با آسیب‌های اقتصادی بسیاری مواجه کرده است.

در خصوص تاثیر کرونا بر وضعیت اشتغال و کسب‌وکار، دولت در قالب یک طرح پژوهشی، حدود ۵۰ عنوان شغل در زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی را به‌عنوان فعالیت‌ها و مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا منتشر کرده است که مقرر شده تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای حفظ اشتغال و تولید به این واحدها اختصاص یابد.

یکی از سیاست های بانک مرکزی در زمان شیوع کرونا، پرداخت وام به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا است به همین دلیل متقاضیان بعد از تشخیص بانک مرکزی و سامانه کارا می توانند به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مراجعه کنند.

محدودیتی برای پرداخت تاسیسات گلخانه ای نداریم
مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان کرمان ظهر شنبه در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان و بانک‌های استان در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان به نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید» اشاره کرد و بیان داشت: منکر وجود مشکلات در سیستم بانکی نیستیم اما باید همت و تلاش‌ها در راستای بازگشایی گره‌های استان باشد.

الله‌داد محمدی‌مفرد به سرازیر شدن منابع به بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: منابعی که در حال حاضر به بازار سرمایه سرازیر شده‌اند از منابعی بودند که در سیستم بانکی وجود داشته و این مساله باعث بروز مشکلاتی برای بانک‌ها شده است.

قطعا بانک‌ها امسال نمی‌توانند نیاز بنگاه‌ها را به صورت ۱۰۰ درصد تامین کنند زیرا رشد متوسط تسهیلات طی سه یا چهار سال گذشته در سطح کشور ۱۶ تا ۲۳ درصد و بعضا تا ۲۳.۵ درصد نیز در نوسان بوده که استان کرمان نیز از این موضوع مستثنی نبوده است

وی گفت: قطعا بانک‌ها امسال نمی‌توانند نیاز بنگاه‌ها را به صورت ۱۰۰ درصد تامین کنند زیرا رشد متوسط تسهیلات طی سه یا چهار سال گذشته در سطح کشور ۱۶ تا ۲۳ درصد و بعضا تا ۲۳.۵ درصد نیز در نوسان بوده که استان کرمان نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

محمدی تصریح کرد: برخی اظهار می‌کنند بانک‌ها منابع دارند اما برای دادن تسهیلات همکاری نمی‌کنند، باید بگویم که اگر بانکی منابع داشته باشد و مصارف نداشته باشد خودزنی کرده است.

وی یادآور شد: بخش کشاورزی به صورت ویژه یک بخش بسیار مهم محسوب می‌شود لذا با وجود تحریم‌های دشمنان ما در این بخش به خودکفایی نسبی رسیده‌ایم.

محمدی مفرد بیان کرد: در هر سال حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز بانک کشاورزی است که ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان آن را می‌تواند تامین کند که کار سختی است لذا در اشتغال پایدار روستایی و پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

محمدی مفرد با بیان این که از ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات فعلی ۱۰۰۰ میلیارد تومان متعلق به بانک کشاورزی است، یادآور شد: ۴۳ میلیارد تومان تنها در شهرستان‌های شرقی استان کرمان تسهیلات کشاورزی پرداخت شده است.

وی با بیان این که در ایجاد گلخانه هیچ محدودیتی نداریم گفت: هر کس بخواهد گلخانه ایجاد کند به راحتی می‌تواند تسهیلات کشاورزی دریافت کند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان گفت: ما در صنایع تبدیلی، کاشت گیاهان دارویی و سرمایه در گردش واحدهای فعال محدودیت پذیرش نداریم همچنین در بخش قنوات هم در حال بررسی برای پرداخت تسهیلات لایه‌روبی و ... هستیم.

وی افزود: در خرید سیستم مکانیزاسیون کشاورزی و خرید ماشین‌آلات نیز هیچ گونه محدودیتی در خصوص پرداخت تسهیلات کشاورزی نداریم.

ثبات اقتصادی کشور در گرو سلامت و ثبات سیستم بانکی کشور است
رئیس مجمع نمایندگان  استان کرمان نیز در این جلسه گفت: بیشترین مشکلات ما در بخش آزمایشگاهی و بهداشتی است ضمن این که منابع دولت محدود است و باید از محل تهاتری منابع مورد نیاز تامین شود.

شریان اقتصاد بخش کشاورزی است ضمن این که در این جلسه هیچ بانکی اظهار نکرد که منابع محدود برای تسهیلات داریم و همه بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات اعلام آمادگی کردند

شهباز حسن‌پور یادآور شد: شریان اقتصاد بخش کشاورزی است ضمن این که در این جلسه هیچ بانکی اظهار نکرد که منابع محدود برای تسهیلات داریم و همه بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات اعلام آمادگی کردند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم سلامت و ثبات اقتصادی کشور در گروه سلامت و ثبات اقتصاد سیستم بانکی کشور است.

بانک‌ها اقشار محروم و ضعیف جامعه را دریابند
در این جلسه نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی با طرح پرسشی مبنی بر این که این همه اعتبار بدون محدودیت قابل پرداخت است، پس چرا هنوز برخی در دریافت تسهیلات دچار مشکل هستند؟ در حالیکه بانک‌ها محور اشتغال هستند چرا این اشتغال اتفاق نمی‌افتد؟ گفت: چرا یک عده محدود می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و نیازمندترین افراد از این تسهیلات بی بهره هستند؟

دلیل عمده عدم دریافت تسهیلات بانکی توسط اقشار محروم جامعه نداشتن ضامن است گر چه ما نمی‌گوییم بانک‌ها ضمانت نگیرند اما باید راهکاری برای آن دسته از افرادی که فاقد ضامن هستند پیدا شود

صمدالله محمدی افزود: دلیل عمده عدم دریافت تسهیلات بانکی توسط اقشار محروم جامعه نداشتن ضامن است گر چه ما نمی‌گوییم بانک‌ها ضمانت نگیرند اما باید راهکاری برای آن دسته از افرادی که فاقد ضامن هستند پیدا شود.

محمدی با بیان این که بانک‌ها باید اقشار محروم و ضعیف جامعه را دریابند، یادآور شد: امروزه برخی رقم‌های کوچک تسهیلات باعث ایجاد اشتغال برای فردی می‌شود ضمن این که این اشتغال موجب خواهد شد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی اتفاق نیفتد.

نماینده مردم شهرستانهای بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی در شهرستان بافت به واسطه نیاز مالی تعطیل شده‌اند ضمن این که اگر مشکل یک واحد تولیدی یا صنعتی حل شود چندین نفر در جامعه بیکار نخواهند شد.

وی خطاب به روسای بانک‌ها اظهار کرد: مشکلات مالی افراد جامعه را حل کنید ضمن این که پیشنهاد می‌کنم اقساط تسهیلات را به صورت پنج ساله قرار دهید.

پرداخت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ظرف ۵ ماه
در این جلسه مدیر بانک کشاورزی جنوب استان کرمان اظهار کرد: ظرف پنج ماه گذشته حدود ۳ هزار فقره تسهیلات بالغ بر  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم ضمن اینکه تسهیلات ۳۱ هکتار گلخانه نیز توسط بانک کشاورزی جنوب پرداخت شده است.

همچنین جمشیدی مدیر عامل بانک صادرات استان کرمان گفت: ۲۷ هزار و ۳۲۷ فقره تسهیلات بالغ بر ۴۸ میلیارد ریال در سال جاری (از یکم فروردین تا ۳۱ تیر)  در بخش خدمات تسهیلات توسط بانک صادرات به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تسهیلات سپهر سلامت به پزشکان و پرستاران تسهیلات کرونایی پرداخت شده است، افزود: در حال حاضر هزار و ۲۰۰ مورد تسهیلات بالغ بر ۱۴۱ میلیارد تومان در خصوص پرداخت تسهیلات کرونا تاکنون پرداخت شده یعنی حدود ۷۰ درصد از تسهیلات را پرداخت کرده ایم که از این لحاظ در بین سایر بانک ها بیشترین آمار پرداخت تسهیلات کرونا را به خود اختصاص داده ایم.

جمشیدی به تسهیلات پنل خورشیدی اشاره کرد و گفت: قرار است ۵۰۰ فقره تسهیلات پنل خورشیدی به متقاضیان پرداخت کنیم ضمن آنکه پنل های خورشیدی می‌توانند تا ۲۵ سال برق تولید کنند و ایجاد درآمد نمایند.

وی یادآور شد: تمامی کسانی که می خواهند وام پنل خورشیدی دریافت کنند می‌توانند به بانکهای صادرات مراجعه و مدارک خود را جهت دریافت تسهیلات تکمیل کنند.

در پایان مقرر شد با توجه به شرایط موجود تمام بانک های استان با تدابیر خاص پای کار بیایند و هر بانک متناسب با شرایط، ضوابط و مقررات خود کار دریافت وام را تسهیل کند.

کد خبر: ۳۷٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha