۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
دولت می خواهد خودش همه کاره باشد/  تداخل مدیریتی تمامیت خواه مشکل بزرگ کشاورزان
تحلیل اهالی کشاورزی از عملکرد دولت در هفته دولت (بخش پایانی)

دولت می خواهد خودش همه کاره باشد/ تداخل مدیریتی تمامیت خواه مشکل بزرگ کشاورزان

«فراهم نبودن زیرساختهای کشاورزی، نداشتن برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت، وجود دوگانگی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، غافل ماندن دولت از بخش بازرگانی صنعت کشاورزی و عدم ارتباط با تشکل های صنفی بخش» از جمله ایراداتی است که اهالی بخش کشاورزی کشور به نحوه عملکرد دولت وارد می‌دانند و معتقدند مواردی از این قبیل موجب شده کشاورزی ما نتواند آنچنان که شایسته است در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: برخی از اهالی صنعت کشاورزی معتقدند دولت فعلی و دولت‌های پیشین اصولا اعتقادی به تقسیم کار نداشته و ندارند و ترجیح می دهند خودشان همه کارها را انجام بدهند. این در شرایطی است که با واگذاری امور به بخش های تخصصی امروز یک اصل پذیرفته شده در دنیا است. از سوی دیگر برخی می گویند دولت از برقراری ارتباط با تشکل های صنفی اجتناب می کند و خود تصمیم گیرنده همه امور است در حالی که ۹۵ درصد سرمایه گذاری صنعت کشاورزی از آنِ بخش خصوصی است. آنچه در ادامه می خوانید نظرات برخی از فعالان بخش کشاورزی  در رابطه عملکرد دولت ها در این بخش است.

دولت فاقد برنامه پایش برنامه ریزی 
علی خان محمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در این خصوص اظهار می دارد: شاید بتوان گفت بزرگترین ضعف دولتها در خصوص بخش کشاورزی این بوده است که زیرساختهای کشاورزی را فراهم نکرده اند و به صورت روزانه برنامه ریزی کرده اند! به عبارت دیگر متاسفانه در بخش کشاورزی برنامه پایش نداریم.

خان محمدی می افزاید: متاسفانه دولت در هیچکدام از بخش های کشاورزی زیرساختها را مهیا نکرده است و در نتیجه نمی توان انتظار داشت نتیجه مطلوبی حاصل شود.

وی ادامه می دهد: باید توجه داشته باشیم که روشنگری خود کشاورزان و دانشی که در زمینه های مختلف کشاورزی کسب کرده اند باعث شده نسبت به سالهای گذشته، از نظر تولید و کیفیت ارتقا یابیم وگرنه دولت در این زمینه کاری نکرده است.

خان محمدی خاطر نشان می کند: به عنوان مثال در بحث آبیاری های تحت فشار در کشورهای اروپایی شاهد هستیم که از روشهای بارانی به سمت روشهای آبیاری قطره ای و زیرسطحی انتقال یافته اند اما در ایران همان آبیاری های تحت فشار هم هنوز کاملا اجرا نمی شود.

وی تاکید می کند: دولت باید برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد  تا بداند در سالهای آینده قرار است به کجا برسد. دقیقا مانند بحث گندم که تشکل بزرگی مانند بنیاد ملی گندم کاران ایران با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین انجام مطالعات حال برای تولید ۱۶ میلیون تن در سال خیز برداشته اند.

خان محمدی در پایان می گوید: امیدواریم نگاه دولتمردان از نگاه دولتی بودن خارج شود و اجرا را به بخش خصوصی واگذار کنند و خودشان تنها کار نظارت بر اجرا را به عهد بگیرند.

احتشام، رئیس شورای ملی زعفران ایران : دولت همان نگاهی که به محصولات پتروشیمی ارز آور دارد را به محصولات کشاورزی ارز آور،  دارد که این امر مشکلاتی را برای صادرات ایجاد می کند

بی اعتقاد به اصل تقسیم کار 

محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران ایران در این خصوص اظهار می دارد: متاسفانه ما شاهد عدم برنامه ریزی، عدم سازمان دهی و مدیریت از فرایند تولید تا صادرات محصولات کشاورزی هستیم. درواقع دولت برنامه ریزی ندارد و یک دوگانگی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت ایجاد شده است و همین امر موجب شده امور را به گردن یکدیگر می اندازند! که این ضعف بزرگ دولت محسوب می شود.

احتشام می افزاید: یکی دیگر از ضعف های دولت در مورد بخش کشاورزی عدم ملاحظه ملاحظات محصولات کشاورزی است که ارز بر نیستند و در عوض ارز آور هستند و با بخش عظیمی از معاش مردم سروکار دارند؛ مثل زعفران، زرشک، پسته، خرما، انجیر و بسیاری دیگر از محصولات باغی.

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر می بینیم دولت همان نگاهی که به محصولات پتروشیمی ارز آور دارد را به محصولات کشاورزی ارز آور دارد که این امر مشکلاتی را برای صادرات ایجاد می کند. اگر به این مساله رسیدگی  نشود مشکلات زیادی برای کشاورزان ایجاد می شود و محصولات روی دست کشاورزان می ماند.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند تاکید می کند: با این تفاسیر دولت بایستی برگشت ارز را به اقتضای محصولات کشاورزی برای صادرکنندگان این بخش تسهیل کند.

احتشام می گوید: از سوی دیگر ورود دولت با نیت کمک به کشاورزان است اما شاهد هستیم که تحت عنوان خرید تضمینی و حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی چه بلایی بر سر زعفران کاران می آورند. همه این موارد به دلیل ضعف مدیریتی دولت است و نشان می دهد دولت به اصل تقسیم کار معتقد نیست.

ایمانی، نائب رییس بنیاد ملی گندم کاران ایران: کشاورزان ما از بی برنامه گی بازرگانی محصولات کشاورزی صدمات زیادی را متحمل شده اند،  از سوی دیگر محصولاتی که خرید تضمینی دارد از سوی دولت به قیمت مناسب خریداری نمی شود

وی با بیان اینکه دولت باید اجرا را به بخش خصوصی واگذار کند و خود تنها نظارت کند، می افزاید: متاسفانه دولت می خواهد همه کارها را خودش انجام دهد در صورتی که امروز طرح ریزی از اجرا جدا شده است تا کارهای تخصصی شود و بهره وری و اثربخشی افزایش یابد.

احتشام اذعان می دارد: از دیگر ضعف های دولت این است که علیرغم کم آبی کشور، در بسیاری از محصولات کشاورزی استراتژی خاصی ندارد به همین دلیل کشاورزان بسیار سردرگم عمل می کنند.

غفلت از خرید تضمینی 
علیقلی ایمانی، نائب رییس بنیاد ملی گندم کاران ایران می گوید: به نظر من برخی سیاست گذاری هایی که توسط دولت در بخش کشاورزی انجام شده از جمله در رابطه با تامین منابع و توسعه مکانیزاسیون، خوب بوده، اما مشکلی که نتوانستیم در این دولت حل کنیم در واقع بحث بازرگانی محصولات کشاورزی بوده است.

ایمانی ادامه می دهد: درواقع کشاورزان ما از بی برنامه گی بازرگانی محصولات کشاورزی صدمات زیادی را متحمل شده اند.

وی خاطرنشان می کند: از سوی دیگر محصولاتی که خرید تضمینی دارد از سوی دولت به قیمت مناسب خریداری نمی شود.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان می گوید: به این ترتیب مشکل عدم توجه به بحث بازرگانی محصولات کشاورزی و عدم خرید تضمینی محصولات با قیمت مناسب، از مواردی بود که دولت می توانست برای توسعه بیشتر بخش کشاورزی آنها را برطرف سازد تا کشاورزی ما امروز شرایط بهتری داشته باشد.

ایمانی در پایان تاکید می کند: امسال، سال جهش تولید و سال پایانی این دولت است  بنابرین دولت در این روزها نیز نخواهد از کشاورزی حمایت کنند و خود کشاورز به عنوان عامل اصلی تولید، توان اقتصادی مناسبی نداشته باشد قطعا نمی توانند از امکانات و ابزارها به نحو احسنت استفاده کند.

بی ارتباط با تشکلهای صنفی و مردمی 
صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چایکاران چای شمال در این خصوص می گوید: بزرگترین ضعف وزارت جهاد کشاورزی به عنوان بخشی از دولت این است که هیچ ارتباطی با تشکلهای صنفی و مردمی ندارد.

حسنی می افزاید:  ما به عنوان یک سندیکا که بیش از ۱۷۰ کارخانه چای سازی داریم و هزاران نفر در این بخش فعالیت می کنند و ۲۵ درصد از محصول کشور را تولید می کنیم، از دولت انتظار داریم با ما ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشد و ما را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مشارکت بدهند.

کد خبر: ۳۷٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha