۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
ستاره ایمنی در خودروها به چه معناست؟
نگاهی به تست تصادف در خودرو

ستاره ایمنی در خودروها به چه معناست؟

برای درک بهتر معیارهای تصادف در زمان تست از نمادهایی استفاده می‌شود که به ستاره ایمنی شهرت دارند.

بازار؛ گروه‌ خودرو: ایمنی یکی از مهم‌ترین پارامترهای طراحی و تولید خودرو محسوب می‌شود که تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش اقبال فروش خودرو در بازارهای جهانی دارد. صنعت خودروسازی در دنیا همواره در تلاش است با تدوین قوانین سختگیرانه ضریب سلامت سرنشینان و عابرین پیاده را افزایش دهد.

برای درک بهتر معیارتصادر در زمان تست خودرو از نمادهایی استفاده می‌شود که به ستاره‌های ایمنی مشهور هستند. بر این اساس هرچه خودرو ایمن‌تر باشد، ستاره ایمنی آن در زمان تصادف بالاتر خواهد بود. این ستاره‌ها برای ارزیابی و تست خودروها در موسسات نظارتی تدوین شده‌اند. در بین موسسات ایمنی، دو موسسه بسیار معروف وجود دارند، موسسه دولتی ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای در آمریکا (NHTSA) که از یک سیستم پنج ستاره‌ای برای امتیازدهی استفاده می‌کند و دیگری موسسه ارزیابی اتومبیل‌های نو (NCAP) در اروپا که آن هم از یک سیستم پنچ ستاره‌ای برای امتیاز دهی استفاده می‌کند. هر دو موسسه در زمان نشر اطلاعات خود میزان آسیب وارد شده به جسم سرنشینان را برآورد و نشان می‌دهند. در این تست‌ها خسارت وارد شده به هر یک از اعضا و هر یک از قسمت‌های خودرو در اثر تست تصادف با رنگ بندی نشان داده می‌شود. این موسسات بر طبق میزان آسیبی که به آدمک در خودرو وارد می‌شود، به خودرو امتیاز می‌دهند. از همین رو برای این‌ که این مطلب برای عموم قابل فهم باشد این امتیازها را با ستاره‌های ایمنی بیان می کنند. تست تصادف تعیین کننده‌ای کیفیت یک خودرو و رعایت فاکتورهای قدرت جذب ضربه توسط سازه خودرو، کیسه‌های هوا، کمربندها، عدم وجود نواحی خطرساز برای سرنشینان در داخل اتاق است.

تعداد این ستاره‌ها میزان ایمنی خودرو در تصادفات را نشان می دهد که در ادامه برای درک بهتر از این ستاره‌ها آن‌ها را به ترتیب از نظر خواهیم گذراند:

۵ ستاره: در تست تصادف آسیب وارد شده به خودرو کمتر از ۱۰ درصد است و سرنشینان در سلامتی نسبی به سر می‌برند.

۴ ستاره: آسیب وارد شده به خودرو از ۱۱ تا ۲۰ درصد است.

۳ ستاره: آسیب وارد شده به خودرو از ۲۱ تا ۳۵ درصد است و سرنشینان در حالت شوک قرار دارند.

۲ ستاره: آسیب وارد شده به خودرو از ۳۶ تا ۳۵ درصد است.

۱ ستاره: آسیب وارد شده به خودرو بیش از ۴۶ درصد است و سلامت سرنشینان مطلوب نخواهد بود.

کد خبر: ۳۷٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha