۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
۶۴ پروژه امور عشایری فارس افتتاح می شود/ افزایش شاخص های زندگی عشایر
مدیرکل امور عشایر فارس:

۶۴ پروژه امور عشایری فارس افتتاح می شود/ افزایش شاخص های زندگی عشایر

شیراز - مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: ۶۴ پروژه به ارزش ۱۲ میلیارد تومان و اشتغال ۵۰۰ نفر در استان فارس به مناسبت هفته دولت افتتاح خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی امور عشایر استان فارس، روح الله بهرامی با اشاره به بحث ارتقای شاخص‌های توسعه زندگی عشایری در فارس با تشریح فعالیت های صورت گرفته در زمینه عشایر فارس، گفت: در زمینه برخورداری از مسکن مناسب در سال ۱۳۹۲ حدود ۵ درصد از عشایر فارس از مسکن مناسب برخوردار بودند که تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۲۰ درصد رسید.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر در سال ۱۳۹۲، حدود ۲۶ درصد بوده که تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۵۴ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در زمینه شاخص سواد در سال ۱۳۹۲، ۷۴ درصد عشایر استان باسواد بودند که در پایان سال ۱۳۹۸ به ۸۴ درصد رسیده است.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۷ درصد از این خدمات برخوردار بودند که در پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۷ درصد رسیده است.

بهرامی افزود: میزان برخورداری جامعه عشایری استان فارس از سوخت فسیلی در سال ۱۳۹۲، ۶۵ درصد بوده که در پایان سال ۱۳۹۸، ۱۰۰ درصد  شده است.

وی ادامه داد: در زمینه دسترسی عشایر استان فارس به راه مناسب در سال ۱۳۹۲، ۳۶ درصد دسترسی داشتند که در پایان سال ۱۳۹۸ به ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

بهرامی با اشاره به اینکه ۶۴ پروژه به ارزش ۱۲ میلیارد تومان در نقاط مختلف استان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد افزود: ۱هزار و ۱۴۵ خانوار در مناطق مختلف عشایری استان از این پروِژه‌ها بهره‌مند می‌شوند و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۵۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.

مدیرکل امورعشایر استان فارس افزود: عمده پروژه‌هایی که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد در خصوص تامین آب پایدار، انتقال آب، احداث استخر ذخیر آب و راهگشایی جاده های عشایریری خواهد بود که تاثیر مثبتی در زندگی و تولید عشایر خواهد داشت.

بهره مندی ۹ هزار و ۹۳۹ سرپرست خانوار عشایر و روستایی  از مزایای بیمه
مدیرکل امورعشایر استان فارس در خصوص بحث بیمه با بیان اینکه تا کنون حدود ۹ هزار و ۹۳۹ سرپرست خانوار از مزایای بیمه بهره‌مند شدند افزود : در بحث بیمه دام نیز ۲۴۱ هزار دام عشایر تا کنون بیمه شدند.

وی گفت: ۲۶۰ هزار دام عشایری نیز پلاک کوبی شدند که قابل شناسایی است، این کار اقدامی برای شفاف سازی و جلوگیری از قاچاق دام است.

بهرامی افزود: به دلیل پراکندگی جمعیت عشایری مشکلات عدیده‌ای کماکان وجود دارد اما تلاش می کنیم این مشکلات را کمتر کنیم.

مدیرکل امورعشایر استان فارس در ادامه به راهبرد این اداره‌کل در ایجاد تنوع در تولید و اشتغال جامعه عشایری استان اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی از سال ۱۳۹۲ تا کنون در این زمینه صورت گرفته که از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد سایت های بوم‌گردی و گردشگری عشایری اشاره کرد که ۲۴ سایت با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایجاد و ۷۵ مورد نیز در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: ایجاد ۷۷ صندوق خرد زنان عشایری از دیگر اقدامات صورت گرفته است که این صندوق‌ها شامل ۲ هزار نفر از بانوان عشایری است که عمدتا در حوزه فرش و صنایع دستی فعالیت می‌کنند و تا کنون ۴ میلیارد تومان تسهیلات به این صندوق ها پرداخت شده است.

مدیرکل امورعشایر استان فارس گفت: در حوزه ایجاد تنوع در اشتعال حوزه عشایری بحث گیاهان دارویی را مدنظر داریم که هم بحث جمع آوری و هم بحث فرآوری و عرضه مدنظر ما است.

بهرامی افزود: ایجاد شبکه های داشن بنیان به منظور ارایه خدمات مطلوب تر و عرضه محصولات عشایری در دستور کار است.

وی تصریح کرد: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز یکی از طرح‌های مهم و اثرگذار ما بوده که در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۱۰ درصد در اختیار جامعه عشایری قرار گرفت و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز افزایش تولید داشتیم.

کد خبر: ۳۷٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha