۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
کشف قیمت ورق فولاد در بورس کالا، اشتباه است
کارشناس بازار آهن:

کشف قیمت ورق فولاد در بورس کالا، اشتباه است

آزاد، کارشناس بازار آهن گفت: کشف قیمت‌ها و نحوه عرضه ورق‌های فولادی در بورس کالا، کاری نادرست است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمد آزاد، افزود: فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق‌های فولادی در کشور، فقط ۱۰ درصد این محصول را در بورس عرضه می‌کند آن هم فقط برای کشف قیمت.

وی گفت: این روزها در بازار آهن قیمت آهن آلات رو به افزایش بوده، اما قیمت ورق فولادی بیشتر از سایر آهن آلات افزایش داشته است.

آزاد افزود: علت افزایش قیمت ورق‌های فولادی این است که این مواد جزء مواد اولیه کارخانجات صنایع پایین دست است و مصرف آن خیلی بیشتر از آهن آلاتی است که در ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تولید ورق فولادی در کشور بسیار خوب است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم، اما در برخی موارد دچار کمبود می‌شویم چرا که کسانیکه مصرف کننده این ورق‌ها هستند در برخی موارد عجله می‌کنند و این خریدهای بی رویه، سبب گرانی در بازار می‌شود.

این عضو فعال در بازار آهن گفت: از سوی دیگر، تنها ۱۰ درصد ورق فولاد تولید شده در بورس توزیع می‌شود، اما صد در صد سایر آهن آلات مانند میلگرد, تیر آهن و شمش در بورس عرضه می‌شود.

وی افزود: ۹۰ درصد ورق‌های فولادی بصورت فروش اختصاصی (مچینگ) در کارخانه‌های فولاد به فروش می‌رسد.

آزاد گفت: از سوی دیگر سهمیه‌های کارخانه‌های تولید را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و هر کارخانه به نسبت میزان تولیدی که دارد سهمیه دریافت می‌کند.
این کارشناس بازار آهن ادامه داد داد: بزرگترین کارخانه‌ای که در کشور ورق فولادی تولید می‌کند کارخانه فولاد مبارکه است که ۵۰ درصد نیاز کشور، از این کارخانه تامین می‌شود.

وی گفت:‌کارخانجاتی که برای تولید از ورق فولادی استفاده می‌کنند باید بتوانند در طول سال مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند، اما متاسفانه نحوه عرضه در بورس و عرضه تخصیص سهمیه ها، اشتباه است، به نحوی که قیمت ها، در بورس کالا تعیین می‌شود و کسانی که این قیمت‌ها را تعیین می‌کنند همان شرکت‌های بزرگی است که وابسته به کارخانه‌های بزرگ فولاد هستند.

آزاد افزود: نحوه قیمت گذاری به این شکل است که وقتی می‌خواهند قیمت گذاری کنند قیمت را براساس فوب بندرعباس حساب می‌کنند و با نرخ دلار و با دلار نیمایی و آزاد قیمت نهایی بدست می‌آید.

وی اضافه کرد: بنابراین از ابتدا، نحوه قیمت گذاری اشتباه است و خیلی از کارخانجات تولید کننده لوازم خانگی و غیره... سهمیه‌ای که دارند از آن چیزی که است کمتر دریافت می‌کنند.

آزاد ادامه داد: در سالی که سال جهش تولید نامگذاری شده است است باید تولید کارخانجات اضافه شود نه اینکه تعطیل شود، بنابراین کارخانه دار برای اینکه از تعطیلی و تعدیل کارگران جلوگیری کند به بازار آزاد پناه می‌برد و مواد اولیه را با قیمت چند برابری تهیه می‌کند.

این کارشناس بازار آهن در پایان گفت: متاسفانه در بازار آزاد این مواد دست دلالان است و هر قیمتی که خودشان بخواهند تعیین می‌کنند و به هر کسی هم این مواد را نمی‌فروشند.

کد خبر: ۳۷٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha