۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
الاکلنگ قیمتی در بازار طلا و سکه
تحلیل بازار از نوسانات طلا و سکه در مرداد ۹۹

الاکلنگ قیمتی در بازار طلا و سکه

افزایش ۸۵ دلاری قیمت اونس در بازارهای جهانی و گران شدن ۸۰۰ تومانی قیمت دلار در بازه زمانی اول تا سی ام مرداد ماه سال جاری موجب شد تا قیمت انواع سکه در این مقطع بین ۸ تا ۱۲ درصد گرانتر شود.

ملیحه خورده پا؛ بازار: در نخستین روز از مرداد ماه سال جاری قیمت اونس در بازار جهانی ۱۸۶۰ دلار بود.در این روز هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با قیمت ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر قطعه تمام سکه طرح جدید با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، هر قطعه نیم سکه با قیمت پنج میلیون تومان، هر قطعه ربع سکه با قیمت سه میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

در روز نخست مرداد ماه امسال نرخ هر مثقال طلا چهار میلیون و ۱۷۰ تومان، نرخ هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۹۶۲ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت هر دلار در بازار آزاد ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

افزایش ۱.۲ میلیون تومانی قیمت سکه طرح جدید
در روز ۱۱ مرداد و با شروع نخستین روز کاری بازار طلا در هفته دوم مرداد ماه روند قیمت انواع سکه و طلا جهش قابل توجهی را در مقایسه با روز نخست همین ماه تجربه کرد.

افزایش تقاضا در بازارهای جهانی برای خرید و ذخیره سازی طلا از سوی دولتها و آغاز موج دوم شیوع کرونا و برخی کنش ها و تنش های سیاسی موجب شد تا قیمت طلا در ایران و جهان گرانتر شود.

در روز ۱۱ مرداد قیمت اونس در بازارهای جهانی به ۱۹۷۷ دلار رسید که در مقایسه با روز نخست مرداد ماه افزایش ۱۱۷ دلاری را نشان می داد.

در این روز هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تمام سکه طرح جدید با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه با قیمت سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با قیمت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شد که در مقایسه با روز نخست مرداد ماه به ترتیب یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ۶۰۰ هزار تومان، ۲۳۰ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان گرانتر شده بود. در بازه زمانی یکم تا یازدهم مرداد ماه قیمت انواع سکه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانتر شد.

در یازدهمین روز از مرداد سال جاری هر مثقال طلا با قیمت چهار میلیون و ۷۰۶ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با قیمت یک میلیون و ۸۶ هزار و ۴۰۰ تومان خرید و فروش می شد که در مقایسه با روز نخست مرداد ماه به ترتیب ۵۳۶ هزار تومان و ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان گرانتر شده بود.

همچنین در روز یازدهم مرداد ماه امسال قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان رسید که در مقایسه با روز نخست همان ماه افزایش ۱۳۵۰ تومانی را تجربه کرد.

دلار ۲۳۵۰ تومان ارزان شد
در حالیکه روند صعودی قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه داشت و افزایش تقاضا برای خرید طلا و انواع سکه در بازار ایران شدت گرفته بود؛ کاهش قیمت دلار در بازار آزاد پس از صحبت های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر آغاز کاهش روند قیمت انواع ارز در بازار موجب شد تا نرخ دلار ارزانتر شود.

کاهش ۲۳۵۰ تومانی قیمت دلار در روز ۲۰ مرداد نسبت به روز یازدهم همین ماه موجب شد تا قیمت انواع سکه و طلا در بازار ایران برغم افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی کاهشی شود. البته در همین روز قیمت اونس در بازارهای جهانی با افزایش ۵۵ دلاری در مقایسه با روز یازدهم مرداد ماه به ۲۰۳۵ دلار رسیده بود.

در روز بیستم مرداد ماه هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون تومان، تمام سکه طرح جدید با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه با قیمت سه میلیون تومان و سکه گرمی با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شد که این ارقام در مقایسه با قیمت انواع سکه در روز یازدهم مرداد ماه سال جاری به ترتیب کاهش ۷۰۰ هزار تومانی، یک میلیون و۱۰۰ هزار تومانی، ۴۰۰ هزار تومانی، ۳۰۰ هزار تومانی و ۲۰۰ هزار تومانی را نشان می دهد.

در روز بیستم مرداد ماه قیمت خرید و فروش هر مثقال طلا چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۸ هزار تومان بود که در مقایسه با روز یازدهم مرداد ماه به ترتیب کاهش ۳۳۶ هزار تومانی و  ۷۸ هزار و ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد.

اونس ۸۷ دلار ارزان شد
سی ام مرداد ماه که آخرین روز کاری بازار طلا و سکه در ماه پنجم سال بود قیمت انواع سکه و طلا در بازار ایران به دلیل افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ دلار روند صعودی به خود گرفت اما در همین روز نرخ اونس در بازارهای جهانی کاهش ۸۷ دلاری را تجربه کرد و نرخ اونس به ۱۹۴۵ دلار رسید.

در روز سی ام مرداد ماه امسال هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تمام سکه طرح جدید با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، نیم سکه با قیمت پنج میلیون و۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه با قیمت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد که در مقایسه با روز بیستم مرداد ماه به ترتیب ۵۰۰ هزار تومان، ۵۰۰ هزار تومان، ۲۰۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان و ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را نشان می دهد.

در روز سی مرداد ماه امسال هر مثقال طلا با قیمت چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با نرخ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شد که  در مقایسه با روز بیستم مرداد ماه به ترتیب افزایش ۱۸۰ هزار تومانی و ۴۲ هزار تومانی را نشان می دهد.

در آخرین روز کاری بازار طلا و سکه قیمت دلار به ۲۳ هزار تومان رسید که در مقایسه با روز بیستم مرداد ماه افزایش ۱۸۰۰ تومانی را نشان می دهد و همین امر موجب شد تا علیرغم کاهش ۸۷ دلاری نرخ اونس در بازار جهانی قیمت  انواع سکه و طلا در بازار ایران روند افزایشی داشته باشد.

 واکسن کرونا تب بازار جهانی طلا را گرفت

در یک ماه اخیر قیمت انواع طلا و سکه در ایران و همچنین بازار جهانی نوسانات زیادی را تجربه کرد.

ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار بازار می گوید: شیوع ویروس کرونا و برخی از درگیری های سیاسی در جهان موجب شده بود تا قیمت اونس به بالاترین جهش خود در طی یک دهه اخیر برسد.

وی می افزاید: با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید طلا به شدت افزایش پیدا کرد زیرا با شیوع این ویروس ناشناخته و کاهش مبادلات تجاری دولتمردان کشورها برای حفظ ذخایر بانک مرکزی و ارزش پولی ملی خود چاره ای به غیر از افزایش ذخیره طلا نداشتند و همین امر موجب شد تا قیمت اونس در بازارهای جهانی به بالای دو هزار دلار برسد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان می کند: با شروع زمزمه ساخت واکسن کرونا و توزیع آن در میان تمامی کشورها میزان تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرد و همین امر موجب شد تا قیمت طلا در بازار جهانی کاهش پیدا کند.

محمد ولی تصریح می کند: قیمت طلا و انواع سکه در بازار ایران علاوه بر نرخ اونس از قیمت دلار نیز تاثیر می پذیرد؛ در روزهایی که قیمت دلار در بازار ایران وارد کانال ۲۱ هزار تومانی شد قیمت انواع سکه بین ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرد اما با آغاز روند افزایش تدریجی قیمت دلار در بازار آزاد بار دیگر قیمت سکه و طلا کمی گرانتر شد.

به گفته این فعال صنفی؛ در شرایط فعلی علیرغم افزایش مبادلات طلا و سکه فعالان این صنف درآمد کافی ندارند زیرا بیشتر خریدها به سمت طلای آب شده و سکه هدایت شده است.

کد خبر: ۳۷٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha