۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
عجیب ترین عامل در گرم شدن کره زمین؛ حواستان به ایمیل هایتان باشد!
هوش مصنوعی همچنان کار دستمان می دهد....

عجیب ترین عامل در گرم شدن کره زمین؛ حواستان به ایمیل هایتان باشد!

تقریبا همه می‌دانند که سالیان زیادی است که تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو، بستر را برای رشد پدیده گرمایش جهانی فراهم کرده، ولی انسان عصر حاضر برای رسیدن به مقاصد اقتصادی چشمان خود را بر روی همه چیز می بندد.

بازار، تهمینه غمخوار - بر اساس گزارشات سازمان جهانی هواشناسی کره زمین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ یکی از گرمترین دوره‌ها را تجربه کرده است.

برخی از کارشناسان اقتصادی در طول این سال‌ها که بحث گرمایش جهانی در دنیا داغ بوده، تلاش کرده اند که میزان ضررهای ناشی از این گرمایش را در جهان برآورد کنند و تاکنون بیش از یکصد تحقیق در این زمینه انجام شده که نتایج تحقیقات نشانگر موضوعی جالب است که کمتر کسی از آن مطلع است:

داده ها و اطلاعات هم انرژی تولید می کنند! نگهداری اطلاعات نیز به انرژی نیاز دارد !

آیا تا به حال به هشدارهای انتهای ایمیل خود توجه کرده یا بی تفاوت از کنار آن گذشته اید؟ «لطفاً قبل از چاپ ایمیل خود به محیط زیست اهمیت دهید».

قدم اول برای کسانی که به گرم شدن کره زمین اهمیت می دهند این است که به سراغ ایمیلهای خود نروند. این مسئله شاید سخت و تقریبا غیر ممکن باشد ولی جالب است بدانید که ایجاد ارتباط های ایمیلی و تداوم آن خود یکی از راههای گرم شدن زمین است.

رجوع هرروزه انسانها به صندوق پست الکترونیکی خود برای دیدن و حفظ عکس ها، مطالب، ارتباطات جدید و جستجوی پرونده های قدیمی سالهای گذشته برای یافتن نام، آدرس یا شاید عکس همه نیاز به انرژی ای دارند که زمین و پاک بودن آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

همچنین گفتنی است که با وجود تلاش های صنعت تکنولوژی بر کاهش سوخت های فسیلی و جایگزینی انرژی های تجدید پذیر و همچنین با توجه به افزایش تقاضای گاز به جای نفت در سال های آتی و کاهش مشاغل مرتبط با سوخت های فسیلی، ظهور فناوری هوش مصنوعی و پیشرفت آن موجب افزایش میزان سوخت های فسیلی برای خنک کردن سرورها می شود.

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر مراکز داده و اطلاعات حدود ۲ درصد از برق جهان را مصرف می کنند که انتظار می رود که تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۸ درصد برسد.

علاوه بر این، جالب است بدانید که حدود ۶ درصد از کل داده های ایجاد شده همگی در دسترس و قابل استفاده هستند و این بدان معناست که ۹۴ درصد باقی مانده با وجود اینکه دارای یک ردپای عظیم از کربن هستند، در سطل زباله های سایبری قرار گرفته اند.

در همین رابطه، اندرو چوی، تحلیلگر و محقق ارشد یک شرکت بزرگ زیست محیطی، اجتماعی و دولتی در سان فرانسیسکو که در زمینه سرمایه گذاری پارناسوس (سرمایه گذاری پارناسوس عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی  را به اصول اساسی سرمایه گذاری با هدف بهتر از بازار پیوند می دهد) فعالیت می کند بر این باور است که این میزان انرژی معادل حفظ صنعت هواپیمایی در رابطه با  داده هایی است که حتی از آنها استفاده نمی کنیم.

چوی می گوید این مشکلات به سرعت در حال گسترش هستند مثلا آیا یک مدل هوش مصنوعی که تحویل غذا را کمی سریعتر انجام می دهد ارزش صرف این همه انرژی را دارد؟ و یا مثلا می دانید که آموزش یک مدل از فناوری هوش مصنوعی به اندازه طول عمر ۵ اتومبیل گازهای گلخانه ای و کربن تولید می کند؟   

کرک برزنیکر، معمار ارشد و پیشرو در تحقیقات آزمایشگاه های هیولت پاکارد (شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی در امریکا ) نیز عقیده دارد سرورها برای حفظ اطلاعات شما از انرژی استفاده می کنند و این انرژی به زمین باز می گردد.  

گفتنی است که مجموع داده های جهان در سال ۲۰۱۸ معادل ۳۳ زتابایت گزارش شده (هر یک زتابایت معادل یک تریلیون گیگابایت است) که بر اساس پیش بینی داده های بین المللی، این میزان در سال ۲۰۲۵ پنج برابر می شود و به ۱۷۵ زیتابایت می رسد. در واقع هر روز دنیا حدود ۲.۵ کیلو بایت داده تولید می کند.

با وجود اینکه واقعا نیاز است که سرمایه گذاران تجدید نظری در سرمایه گذاری های خود با شرکت های مختلف انجام دهند ولی با فرض کم انتشار بودن شرکتهای فناوری یعنی انتشار کربن کمتر سهام این شرکت ها را خریداری کرده و جذب سهام آن ها می شوند تا به اوضاع اقتصادی خود بهبود بخشند . یعنی در واقع از نظر آن ها هیچ اشکالی ندارد که انرژی های پاک در طبیعت کم شوند ولی آن ها به سود قابل توجهی دست یابند.

به گزارش بلومبرگ، با جود این مسائل صنعت فناوری در تلاش است که انرژی تجدید پذیر بیشتری را  تولید و نیز خریداری کند مثلا طبق قرار دادهای  پیمانکاری تقریباً ۶۰۰۰ مگاوات برق تولید شده از نیروگاه سوخت غیر فسیلی در سال گذشته یعنی سه برابر آنچه در سال ۲۰۱۷ خریداری کرده،مشاهده  می شود و یا بعضی از شرکت ها در حال گسترش تکنولوژی هوش مصنوعی هستند که می‌تواند علاوه بر کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی مانع از انتشار گاز دی‌اکسید کربن شود و این بسیار ارزشمند است. با این وجود پیشرفت های قابل توجه این صنعت ضررهای هنگفتی را متوجه زمین کرده است.

علاوه بر آن، گزارش ها نشان می دهد که بعضی از مراکز داده که راه حل هایی را برای مدیریت سوابق، تهیه نسخه پشتیبان از داده ها،  بازیابی و مدیریت اسناد مراکز داده ارائه می دهند، سال گذشته آنقدر انرژی تجدید پذیر را خریداری کرده که استفاده از این انرژی را نقطه فروش خود دانسته و از مشتریان خود نیز خواسته اند که با استفاده از سرورهای خود، رد انتشار کربن خود را کاهش دهند. اما در نهایت ممکن است انرژی تجدید پذیر کافی برای برآورده کردن این میزان تقاضا وجود نداشته باشد.

آگاهی از این مشکل ممکن است به تمرکز بیشتر شرکتها در رابطه با هزینه ذخیره سازی الکترونیکی نیز کمک کند. شرکت مایکروسافت این ماه از یک ماشین حساب رونمایی کرد تا آنها بتوانند انتشار انرژی تولید شده توسط استفاده از داده های خود را مشاهده کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جالب است که رئیس شرکت و مدیر ارشد حقوقی مایکروسافت بارها اظهار کرده که هیچ شکی نیست که ما شاهد افزایش تقاضا در رابطه با صنعت فناوری هستیم و ارتقاء بهره وری از انرژی یا سایر پیشرفتهای فناوری بعید است که میزان انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از داده ها را جبران کند.

به احتمال زیاد این میزان از انرژی به بیش از دو برابر خواهد رسید زیرا فناوری هوش مصنوعی وارد می شود ، به ساخت ماشین‌هایی هوشمند که مانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش انجام می‌دهند می پردازد ، سیستم های بیشتری به هم متصل می شوند و کارها به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌گیرند.

جالب است بدانید که ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی ایالات متحده در سال ۲۰۳۰ از طریق ماشین های هوشمند انجام می شوند.

اما به نظر می رسد هیچ کس نمی داند که چه مقدار انرژی سوخت های فسیلی در مقابل این مقدار داده باید جبران می شود. در واقع صنعت فناوری زمانی که هزینه واقعی حاصل از ذخیره داده ها را مشاهده می کند، چشمان خود را بر روی همه چیز می بندد و جریان مداوم کارآیی، ارتقاء حافظه و پیشبرد تکنولوژی هوش مصنوعی با هدف بهره وری از مراکز داده بدون توجه به انتشار کربن در زمین را مد نظر قرار می دهد.

کد خبر: ۳٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha