۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
کرونا ویروسی که حریف کسب‌وکارهای اردبیل نمی‌شود؛ دودی که با غفلت به چشم مردم می‌رود
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا ویروسی که حریف کسب‌وکارهای اردبیل نمی‌شود؛ دودی که با غفلت به چشم مردم می‌رود

اردبیل- در حالی که ستاد مقابله با کرونا در ارتباط با اهمیت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هشدار می‌دهد اما برخی از مردم و اصناف با بی‌توجهی به این مسائل غفلت مرگبار خود و دیگران را رقم می‌زنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: از زمانی که ویروس کووید – ۱۹ فراگیر شد و بسیاری از کسب‌وکارها را تحت تأثیر خود قرار داد، اردبیل نیز همانند تمام استان‌ها درگیر این ویروس و متحمل خسارت‌های فراوان در حوزه اقتصادی شد به‌طوری‌که با اوج‌گیری موج اول بسیاری از کسبه‌ها مجبور به تعطیلی بازار شده و هفته‌ها با بیکاری مطلق در خانه به سر بردند.

رعایت و حساسیت بالای مردم در این دوره سبب شد که این ویروس سریعاً کنترل شود و تا حدودی شرایط به وضعیت نرمال بازگردد اما دیری نپایید که در سایه بی‌توجهی‌ها و غفلت‌ها و تخلفات زیرپوستی برخی از اصناف در استان اپیدمی دوم کرونا علی‌رغم پیش‌بینی مسئولان خیلی سریع‌تر در استان شکل گرفت و آمار مرگ‌ومیرهای تلخی را رقم زد.

درحالی‌که در حال حاضر هم ستاد مقابله با کرونا در ارتباط بااهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هشدار می‌دهد اما برخی از مردم و اصناف با بی‌توجهی به این مسائل غفلت مرگبار خود و دیگران را رقم می‌زنند و فکری به حال‌وروز فردای خود و مردم نمی‌کنند.

شرایطی که مسئولین بارها توصیه کرده‌اند که در صورت بی‌توجهی به تعطیلی اصناف و کسب‌وکارها خواهد انجامید اما همچنان عده‌ای با غبار بی‌توجهی بر روی چهره‌هایشان به میل و دلخواه خود عمل کرده و توجه به برخی از واقعیت‌ها را به پشت گوش می‌سپارند.

طبق گفته مسئولین استانی بیشترین تخلفات بهداشتی مربوط به نانوایی‌ها است که این‌طور که به نظر می‌رسد این صنف به‌نوبه خود نسبت به رعایت موازین بهداشتی کوتاهی می‌کند و با توجه به این‌که این قشر یکی از اصلی‌ترین موارد سبد غذایی مردم را تأمین می‌کنند بنابراین نیاز است در این زمینه نظارت و بازرسی‌ها باید به‌صورت مستمر و مداوم ادامه داشته باشد.

فرهنگ‌سازی باید از خود ادارات آغاز شود
دراین‌باره با یکی از کسبه‌های بازار در اردبیل به گفت‌وگو پرداختیم که می‌گفت: متأسفانه بسیاری از کسبه‌ها در بازار بدون توجه با استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده با مشتری برخورد می‌کنند و توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی از این مغازه‌ها معنی ندارد.

حسین عباس‌زاده می‌گوید: ما هرروز شاهد ترددهای بسیاری در این مسیر هستیم اما به جرأت می‌توانم بگویم که اکثر مردم و مغازه‌داران شرایط را عادی می‌دانند که امیدواریم با فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه همگان به این مسئله اهمیت بگمارند چراکه من در برخی ادارات هم می‌بینم که کارکنان بدون ماسک پشت میزشان نشسته‌اند و این اقدام نمی‌تواند مقدمه خوبی برای فرهنگ‌سازی در بین مردم عادی باشد.

اصناف متخلف در اردبیل پلمب می‌شوند
مسعود امامی‌یگانه فرماندار اردبیل نیز دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در طی روزهای گذشته ۳۷۴ واحد صنفی متخلف به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پلمب شدند و نظارت‌ها و بازرسی‌ها برای جلوگیری از هرگونه تخلف در این زمینه با جدیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: توصیه‌های لازم به کسبه‌ها و بازاریان برای شیوع اپیدمی دوم کرونا ارائه‌شده و انتظار می‌رود رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها غذاها را به‌صورت بیرون‌بر ارائه دهند و از ایجاد تجمعات غیرضروری جلوگیری به عمل‌آورند و اینکه متأسفانه برخی به این مسئله توجه چندانی ندارند و برخلاف ضوابط ستاد مقابله با کرونا عمل می‌کنند به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست.

فرماندار اردبیل افزود: در صورت تخلف هیچ کوتاهی و اغماضی با متخلفان نخواهیم داشت و از مردم انتظار داریم برگزاری مراسمات عزا و عروسی و هرگونه دورهمی را تعطیل کنند و به فکر سلامتی خود و دیگران باشند.

امامی‌یگانه با اشاره به تمهیدات مربوط به برگزاری برنامه‌های ماه محرم نیز گفت:  در این زمینه نیز باید برگزاری مراسمات عزاداری با محدودیت زمانی و در فضای باز در نظر گرفته شود و ایستگاه‌های پذیرایی برای جلوگیری از تجمعات امسال برپا نمی‌شود.

فعالیت اصناف اردبیل باید طبق اصول و موازین بهداشتی باشد
دراین‌باره رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل نیز اظهار کرد: برای پیشگیری از اوج شیوع کرونا فعالیت اصناف باید طبق موازین و اصول بهداشتی باشد و در این زمینه از مردم انتظار داریم برای کنترل وضعیت موجود با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک اولویت اساسی فعالیت هر صنفی است و از مردم انتظار داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف موضوع را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند تا به تخلفات مربوطه در اسرع وقت رسیدگی شود.

صادقی تصریح کرد:‌ بازرسی و نظارت‌ها به‌صورت مستمر در سطح استان ادامه دارد که در این زمینه بازرسان سازمان صمت، مرکز بهداشت، تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی استان اردبیل با ما همکاری‌های لازم را دارند و امیدواریم بتوانیم هر چه سریع‌تر این ویروس منحوس را ریشه‌کن کنیم.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر هیچ کمبودی در تأمین مواد ضدعفونی و ماسک در سطح استان اردبیل وجود ندارد و بازرسی و کنترل واحدهای صنفی نیز به‌صورت مداوم با حضور کارشناسان حوزه بهداشت صورت می‌گیرد.

بیشترین آمار مبتلایان به کرونا مربوط به شهر اردبیل
دراین‌باره شهرام حبیب‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل این‌چنین اظهار داشت: بیشترین آمار مبتلا به ویروس کووید – ۱۹ در استان اردبیل مربوط به شهر اردبیل است که متأسفانه آمار فوتی‌ها هنوز هم بالاست.

وی بیان کرد: انتظار ما از صنوف، هیئت‌های مذهبی و هیئت‌های امناء این است که در ماه محرم سلامت عمومی جامعه را در نظر بگیرند و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز پروتکل‌های بهداشتی در شیوع ویروس کرونا با ما همکاری داشته باشند.

و اما کلام آخر این‌که بهتر است به‌جای عادی‌انگاری و بی‌توجهی به عمق مسئله و تهدید جان و سلامتی خود و دیگران اهمیت به ضوابط ستاد مقابله با کرونا در استان اردبیل موردتوجه واقع شود و تک‌تک افراد چه در مکان‌های عمومی چه در صنف و کسب‌وکار خود به این موضوع اهمیت دهند و در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به دوستان و آشنایان پیشگام باشند.

کد خبر: ۳۶٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha